مطالبه

آیرال خبر- شهروندان تبریزی در نظرسنجی برنامه تلویزیونی مطالبه، عملکرد شهرداری تبریز در حوزه فرهنگ و هنر را «زیاد» دانستند؛ حال هنرمندان نیز از حمایت های شهرداری تبریز در این حوزه ابراز رضایت می کنند.

به گزارش آیرال خبر به نقل از شهریار، برنامه تلویزیونی «مطالبه» که پنجشنبه هفته گذشته میزبان شهردار تبریز بود، با یک نتیجه نظرسنجی متفاوت به پایان رسید. سوال نظرسنجی، عملکرد شهرداری تبریز در حوزه فرهنگی و اجتماعی بود که ۴۹درصد مردم به گزینه «زیاد» رای دادند. یعنی بیش تر از گزینه های «کم» و «متوسط»؛ این برای بار اول بود که در «مطالبه»، مردم نسبت به عملکرد یک دستگاه یا مسئول، اظهار رضایت کردند.

البته که حصول این نتیجه بی علت نیست، ایرج شهین باهر معتقد است شهرداری تبریز در حوزه فرهنگ و فرهنگ سازی اقدامات مهم و تاثیرگذاری انجام داده و انجام می دهد.

او در برنامه تلویزیونی مطالبه گفت که شهرداری تبریز در سطح شهر ۲۴ فرهنگسرای فعال دارد که در این حوزه فعال هستند.

شهردار تبریز همچنین از عضویت ۱۴هزار نفر در کتابخانه های شهرداری تبریز سخن به میان آورد: در فرهنگسراهای شهرداری تبریز  بیش از ۱۱ هزار نفر قرآن آموز در حال تعلیم هستند.

شهین باهر اضافه کرد: تلاش داریم در فرهنگسراهای شهرداری، محیطی جذاب و با نشاط برای شهروندان در تمام مناطق ایجاد کنیم.

شهرداری تبریز در پی آن است که عموم شهروندان را زیر چتر فرهنگی خود قرار بدهد، اما در این میان، نمی توان تاثیر شهرداری تبریز در حمایت های مادی و معنوی از هنرمندان را نادیده گرفت.

هنرمندان به نام تبریز در گفتگو با شهریار می گویند که حتی تصور این که یک روز شهرداری دست حمایت خود را از هنر و هنرمندان تبریز بردارد بسیار ترسناک است. آن ها همچنین از تاثیر شهرداری ها بر فرهنگ و هنر هر شهر سخن به میان می آورند.

شهاب عباسی: بسیاری از مشکلات به مدد فرهنگ و هنر حل می شود

شهاب عباسی، از بازیگران و کارگردانان به نام کشور که اصالت تبریزی دارد و سال ها در این شهر زندگی کرده، می گوید: شهرداری یکی از اصلی ترین ابزارهای توسعه فرهنگ شهروندی و حمایت از اهالی فرهنگ و هنر است.

او در گفتگو با شهریار بیش تر توضیح می دهد: هرچند عوامل و دستگاه های زیادی برا ارتقا و توسعه فرهنگ شهروندی تلاش می کنند، اما به نظر من اصلی ترین وظیفه در این حوزه بر عهده شهرداری هاست.

عباسی می گوید چون سال هاست در تهران زندگی می کند، در جریان اتفاقات فرهنگی و هنر تبریز قرار ندارد: برای مثال شهرداری تهران از هر مناسبتی برای قدردانی از هنرمندان استفاده می کند و به هر بهانه ای از توان و استعداد هنرمندان بهره می برد تا ضمن حمایت از آن ها، کارهای ارزشمندی خلق کند.

او توصیه می کند که شهرداری ها حتما برنامه های فرهنگی و هنری برای افزایش نشاط اجتماعی تدارک ببینند چراکه با افزایش شور و شعف در جامعه، مردم بهتر با مشکلات و روزمرگی ها کنار می آیند.

عباسی می گوید شهرداری ها باید روی مقوله های فرهنگی و هنری بیش تر سرمایه گذاری کنند و سال به سال بودجه فرهنگی شان را افزایش بدهند، اگر چه در کوتاه مدت نمی توان به نتیجه رسید اما در بلند مدت بسیاری از مشکلات بدون اینکه احساس کنیم به مدد فرهنگ و هنر حل می شوند.

صابر بقال اصغری: شهردار تبریز از هیچ فرصتی برای هم نشینی با هنرمندان دریغ نمی کند

صابر بقال اصغری، هنرمند برجسته نقاش تبریز هم معتقد است شهرداری متولی اصلی فرهنگ و هنر در شهر است: تبریز شهر اولین ها و در حوزه های مختلف هنر از جمله نقاشی صاحب سبک است و به همین خاطر وظیفه شهرداری تبریز در این حوزه سنگین تر است.

او برای خبرنگار شهریار توضیح می دهد: شهردار تبریز خوشبختانه هنردوست است و در این مدت ما می بینیم که از هیچ فرصتی برای هم نشینی و هم صحبتی با هنرمندان دریغ نمی کند. برای مثال برگزاری جشن یلدا با هنرمندان یکی از نمونه های توجه شهرداری تبریز به این قشر است.

بقال اصغری همچنین از رئیس کمیسیون فعلی شورای شهر تبریز هم اظهار رضایت می کند: با اینکه شهردار تبریز هنردوست است، هنر را می شناسد، در نمایشگاه ها و  تئاتر های مختلف حضور پیدا می کند، اما با توجه به جایگاه هنری تبریز، بیش تر از این ها هم از مجموعه شهرداری تبریز انتظار می رود.

عاشیق حسین اسکندری: قدردانی از هنرمندان توسط شهرداری آن ها را دلگرم می کند

عاشیق حسین اسکندی هم از عملکرد شهرداری تبریز در حوزه فرهنگ و هنر اظهار رضایت می کند. او می گوید: هنرمندان نیازمند توجه هستند که شهرداری تبریز در مدت اخیر برای قدردانی از هنرمندان فاخر و پیشکسوت برنامه های متنوعی تدارک دیده و دلگرم شان کرده است. این بسیار اهمیت دارد.

کریم زینتی: در یک سال اخیر کارهای شایسته‌ای در حوزه فرهنگ و هنر توسط شهرداری انجام شده است

کریم زینتی، از گرافیست‌ها و طراحان برجسته تبریز معتقد است حضور مسئولان فرهنگ‌دوست و هنردوست در رده‌های مدیریتی مهم همچون شهرداری بسیار اهمیت دارد.

او برای خبرنگار شهریار توضیح می‌دهد: آقای شهین‌باهر، شهردار محترم تبریز تنها مسئولی است که ما او را در نمایشگاه‌ها و جشنواره‌های فرهنگی و هنری می‌بینیم.

زینتی بیش‌تر می‌گوید: جوانان این عرصه، شدیدا نیازمند توجه مسئولان هستند و همین که آقای شهردار با شاخه‌گلی به دیدار هنرمندان می‌آیند، با آن‌ها هم صحبت می‌شوند و پای درددل‌هایشان می‌نشینند بسیار ارزشمند است، البته در کنار این‌ها باید گفت که در یک سال اخیر کارهای شایسته‌ای در حوزه فرهنگ و هنر تبریز توسط شهرداری صورت گرفته است.

کریم صدق‌روحی: ما شهرداری را نزد خودمان می‌بینیم

استاد کریم صدق‌روحی، نقاش باسابقه تبریزی هم درباره عملکرد شهرداری تبریز در حوزه فرهنگ و هنر بیان می‌کند: از زمان حضور آقای شهین‌باهر به عنوان شهردار تبریز، او آنقدر به هنر و هنرمندان توجه داشته که این باعث شده هنرمندان جوان در عرصه ما از سر شوق به برپایی نمایشگاه اقدام کنند.

او می‌گوید: دیدار با هنرمندان در خانه‌هایشان و عیادت از آنان در هنگام بیماری و اتفاقات ناگوار، از ویژگی‌های خوب مسئولان فرهنگی شهرداری تبریز است که باعث می‌شود ما همواره آن‌ها را نزد خودمان ببینیم و دلگرم باشیم.

صدق‌روحی معتقد است در کنار نقاشی، در یک سال اخیر پیشرفت‌های خوبی در حوزه خوشنویسی توسط شهرداری تبریز به چشم می‌خورد.

علی فتوحی: هنوز به مطلوب‌ترین نکته نرسیده‌ایم

علی فتوحی، کاگردان، بازیگر و طراح صحنه تئاتر تبریزی است که در گفتگو با شهریار می‌گوید: یکی از نکاتی که می‌تواند در بهبود عملکرد شهرداری تبریز در حوزه فرهنگ و هنر موثر واقع شود، مشاوره‌گرفتن از اصحاب فرهنگ و هنر هنگام تعریف بودجه‌های فرهنگی است.

او عملکرد شهرداری تبریز در این حوزه را متوسط می‌داند و می‌گوید: شاید ما تبریزی‌ها همواره به بیش‌ترین‌ها قائل هستیم و انتظار داریم به عالی‌ترین نکته برسیم چون تبریز یکی قطب‌های فرهنگ و هنر کشور به شمار می‌آید.

علی اکبر افتخار: وظایف شهرداری ها در کارهای عمرانی خلاصه نمی شود

علی اکبر افتخار، مستندساز و منتقد فیلم هم در گفتگو با شهریار می گوید: شهرداری ها می توانند نقش مهم و موثری در حوزه فرهنگ و هنر داشته باشند و بررسی ها در تمام دنیا نشان می دهد که شهرداری ها از دستگاه های کلیدی در این عرصه به شمار می آیند.

او معتقد است دیگر زمان آن گذشته که وظایف شهرداری ها در کارهای عمرانی خلاصه شود. افتخار می گوید: در دنیای کنونی وظیفه شهرداری ها گسترده تر از گذشته است.

افتخار درباره فعالیت های گسترده شهرداری تبریز در حوزه فرهنگ و هنر توضیح می دهد: واقعیت این است که شهرداری تبریز کارهای متعددی در این عرصه انجام می دهد اما به نظر من اگر به جای توجه به کمیت، به کیفیت کارهای فرهنگی و هنری بیش تر توجه شود، می توانیم نتایج مطلوب تری بگیریم.

او توصیه می کند: اکنون زمان آن است که شهرداری تبریز متولی برگزاری یک جشنواره ملی و بین المللی سینما باشد. بیش تر جشنواره های مهم دنیا در حوزه سینما به وسیله شهرداری ها برگزار می شود.

این منتقد سینما یادآوری می کند: جشنواره فیلم کن که یکی از معتبرترین جشنواره های دنیا در حوزه فیلم می باشد توسط شهرداری کن برگزار می شود.

با همه این ها، افتخار می گوید اگر زمانی شهرداری تبریز حمایت خود از حوزه فرهنگ و هنر را متوقف کند، اتفاقات ناخوشایندی می افتد.

ابراهیم عباسعلی زاده: رونق کارهای فاخر هنری تبریز را به شهرداری مدیون هستیم

ابراهیم عباسعلی زاده، کارگردان تئاتر نیز در گفتگو با شهریار اظهار می کند: بدون اغراق و تعارف، رونق کارهای فاخر هنری را به شهرداری مدیون هستیم.

او می گوید: برگزاری هفته های فرهنگی تبریز در نقاط مختلف کشور و حمایت از گروه های هنری فاخر، به عقیده من از مهم ترین اقدامات شهرداری تبریز در راستای حمایت از فرهنگ و هنر است.

این کارگردان تئاتر همچنین می گوید: به خصوص در حوزه تئاتر و نمایش های فاخر، شهرداری تبریز هم از لحاظ مادی و هم از لحاظ معنوی پشتیبان هنرمندان بوده است.

بابک نهرین: شهر خوب را شهروندان خوب می سازد، شهروندان خوب را کارهای فرهنگی و هنری

بابک نهرین، بازیگر تئاتر و سینما به نام تبریزی هم معتقد است شهرداری با اجرای کارهای فرهنگی و هنری در سطح شهر، می تواند بر افزایش سلامت روانی شهروندان تاثیر بگذارد.

او در گفتگو با شهریار می گوید: شهر خوب را شهروندان خوب می سازند و لازمه داشتن شهروندان خوب، سرمایه گذاری روی مسائل اجتماعی و فرهنگی است.

نهرین شرح می دهد: در بحث فرهنگ و هنر، وظایف شهرداری ها بیش تر از وزارت فرهنگ و ارشاد است و به همین خاطر سازمان فرهنگی و هنری شهرداری باید بیش تر روی این موضوعات متمرکز شود.

او معتقد است برای فرهنگ سازی عمیق در جامعه لازم است که از ابزار هنر بیش ترین بهره را ببریم و به همین خاطر باید از کودکان شروع کنیم.

واقعیت این است که شهر، همچون پیکری زنده است که در آن جسم و کالبد در کنار روح و جان در هم می‌آمیزند تا زندگی و حیات اجتماعی ساکنان در آن جریان یابد. هنر، همان روح و جان شهر است که می تواند سختی ها، مشکلات، ترافیک، گرانی و سایر معضلات را قابل تحمل تر و نشاط اجتماعی را برایمان به ارمغان بیاورد.

اگر ساختمان ها یا پروژه های عمرانی شهرداری به سمت آسمان قد می کشند، کارهای فرهنگی، اجتماعی و هنری دقیقا به زیر زمین می روند، آنجا که ریشه های هرملت جا می گیرند و مقدمه رشد شهر سبز و توسعه یافته را فراهم می کند.

توسط سردبیر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.