برپایی نمایشگاه دستاوردهای تبریز 2018 در محوطه مصلی امام خمینی تبریز

آیرال تبریز- شهرداری تبریز با برگزاری نمایشگاه عملکرد خود در خصوص رویداد تبریز ۲۰۱۸ به مردم گزارش داد.

به گزارش آیرال خبر به نقل از شهریار، چند هفته پیش بود که حجت‌الاسلام والمسلمین آل‌هاشم، امام جمعه تبریز در خطبه‌های نماز جمعه از رویداد «تبریز ۲۰۱۸» سخن گفت و از مسئولان برگزاری این رویداد خواست که عملکرد خود را برای مردم شفاف‌سازی کنند.

گرچه تقریبا تمام دستگاه‌های دولتی در رویداد «انتخاب تبریز به عنوان پایتخت گردشگری جهان اسلام در سال ۲۰۱۸ میلادی» نقش داشتند و باید در جایگاه خود ایفای نقش می‌کردند، اما اداره‌کل میراث فرهنگی استان و شهرداری تبریز، از منظر افکار عمومی بیش‌ترین وظیفه را در این‌باره بر عهده داشتند.

شهرداری تبریز اولین دستگاهی بود که دیروز در مصلی امام خمینی (ره) تبریز حاضر شد و عملکرد خود را دور تا دور محوطه مصلی به نمایش گذاشت. نمایشگاهی که حجت‌الاسلام حمیدی، معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری تبریز هدف از برپایی آن را «لبیک به خواسته‌های امام جمعه تبریز» خواند.

نمایشگاه عملکرد شهرداری تبریز در حوزه «تبریز ۲۰۱۸» که صرفا شامل کمیته تبلیغات و اطلاع‌رسانی بود، از ساعت ۸:۳۰ دیروز گشایش یافت و تا دقایقی پس از اقامه نماز جمعه، میزبان نگاه‌های شهروندان و نمازگزاران بود.

از کودکان ۵-۶ ساله‌ای که به همراه پدر و مادر خود برای شرکت در نماز جمعه آمده بودند، تا افراد میانسال و کهن‌سالی که حضور در نماز جمعه یکی از عادت‌های قدیمی‌شان است. آن‌ها می‌گفتند که این‌هفته «مصلی پرشورتر و متفاوت‌تر از همیشه است.»

هرکس که می‌آمد و از مقابل نمایشگاه «تبریز ۲۰۱۸» که رد می‌شد، ناخودآگاه چند دقیقه‌ای تامل می‌کرد. عده‌ای می‌گفتند «اصلا درمورد این رویداد اطلاعاتی نداشتند اما محوطه مصلی را که یک‌دور زدند، همه‌چیز دست‌شان آمد.»

خانم فیض‌الهی، کارمندی ۳۶ ساله است که دیروز از نمایشگاه بازدید می‌کرد. او می‌گفت: «تبلیغات تبریز ۲۰۱۸ نه‌تنها از ابتدای سال بلکه از سال‌های گذشته شروع شده بود و نه‌تنها در تبریز و کل ایران، بلکه در مهم‌ترین کشورهای جهان این رویداد به شکلی ویژه معرفی شد.»

او حضور مسافران زیاد را در سال ۲۰۱۸ در تبریز، نتیجه اطلاع‌رسانی خوب دانست و گفت: «این نشان می‌دهد که شهرداری تبریز که کمیته تبلیغات و اطلاع‌رسانی این رویداد را بر عهده داشت، به نحو احسن به وظیفه خود عمل کرده است. »

فیض‌اللهی همچنین معتقد بود «این‌که هر شهروند سعی می‌کرد خود را برای میزبانی از گردشگران آماده کند و حتی برخی‌ها اقدام به یادگیری زبان انگلیسی می‌کردند، نشانگر اطلاع و تبلیغات قبلی بود که صورت گرفته بود.»

حسین حسن‌پور، ۳۰ سال دارد و فرشباف است که دیروز یکی دیگر از بازدیدکنندگان نمایشگاه عملکرد شهرداری تبریز در حوزه «تبریز ۲۰۱۸» بود.

او معتقد بود هرچند کارهای اجرایی ویژه‌ای در سطح شهر برای این رویداد انجام نشد، اما این رویداد به‌واسطه تبلیغات برای بیش‌تر مردم معرفی شد.

حسن‌پور گفت: « اگر بخواهم رک و پوست‌کنده بگویم ما از «تبریز ۲۰۱۸» فقط اسمش را از رسانه‌های مختلف مثل سایت‌ها و روزنامه‌ها و تلویزیون یا از بنرهایی که در سطح شهر نصب شده بود شنیدیم. »

ایوب آقامحمدی، بازنشسته ۵۹ ساله کارخانه تراکتورسازی هم دیروز در حین بازدید از نمایشگاه به خبرنگار شهریار توضیح داد: «معرفی و تبلیغات این رویداد در سطح مطلوبی بود اما معتقدم برای بهبود این امر باید رسانه‌هایمان را تقویت کنیم. »

او گفت:‌ « تبلیغات و اطلاع‌رسانی، موضوعی است که نمی‌توان بر عهده یک دستگاه یا نهاد گذاشت بلکه همه مردم باید در آن مشارکت داشته باشند و نمونه بارز آن شعار هرشهروند یک میزبان بود. »

علی نیک‌راد که می‌گفت فروشنده مواد غذایی است و ۳۸ سال دارد، به همراه خانواده‌اش از نمایشگاه «تبریز ۲۰۱۸» بازدید می‌کرد.

او تعریف می‌کرد که در شهرهای دیگر ایران هم تبلیغات رویداد تبریز ۲۰۱۸ را دیده بود و این را نتیجه عملکرد شهرداری تبریز در حوزه تبلیغات و اطلاع‌رسانی عنوان می‌کرد.

نیک‌راد گفت که به واسطه رویداد «تبریز ۲۰۱۸» حالا شهرمان برای بیش‌تر ایرانیان و حتی خارجی‌ها معرفی شده است و ما باید از شناخته‌شدن به عنوان یک فرصت طلایی برای جذب هرچه بیش‌تر مسافران در سال‌های آتی استفاده کنیم.

اما دیروز تنها شهروندان عادی نبودند که از نمایشگاه بازدید کردند بلکه تعداد زیادی از مسئولان دستگاه‌های مختلف هم با بازدید از نمایشگاه بیش‌تر با عملکرد شهرداری تبریز در این رویداد جهانی آشنا شدند.

حجت‌الاسلام احمد حمیدی، معاون فرهنگی و اجتماعی شهردار تبریز دیروز شخصا در نمایشگاه حاضر بود و بازدیدکنندگان را راهنمایی می‌کرد و توضیحات لازم را ارائه می‌داد.

او در حاشیه این نمایشگاه به خبرنگار شهریار گفت: برگزاری ۷۱ عنوان نمایشگاه و نشست ملی و بین المللی و امضای هفت تفاهم نامه از جمله اقدامات شهرداری تبریز در این رویداد جهانی بود.

حمیدی اضافه کرد: برگزاری ۱۷ هفته فرهنگی و خواهرخواندگی، تبلیغ در تمامی مراکز استان‌ها، برگزاری برنامه‌های رسانه‌ای و آموزشی و ملی و فراملی از دیگر برنامه‌ها بوده است.

او صدور رایگان مجوز پروانه ساخت ۲۲ هتل و مسافرخانه و بهره برداری از مرکز همایش های بین المللی شهرداری، ساماندهی بازار تبریز و تلاش برای تکمیل پروژه مقبره‌الشعرا را از مهمترین اقدامات شهرداری تبریز برای رویداد تبریز ۲۰۱۸ دانست.

حمیدی سپس گفت: ۱۷۶ عنوان برنامه  در قالب جشنواره، همایش و اجلاس، سمپوزیم و هفته های فرهنگی و مسابقات ورزشی و نمایشگاه در سطح  ملی و فراملی در مجموعه شهرداری تبریز به منظور رویداد تبریز  ۲۰۱۸ انجام شده است

به گفته او، شهرداری تبریز در این رویداد از نظر سخت افزاری و نرم افزاری تلاش خود را  فراتر از تکلیف سازمانی انجام داده است.

البته نمایشگاه با اتمام نماز جمعه دیروز به پایان نرسید و طبق وعده معاون فرهنگی شهردار تبریز، قرار است این نمایشگاه در یکی از مراکز فرهنگی تبریز به مدت یک‌هفته برپا شود.

در هر صورت بیش‌تر شهروندان معتقدند که از «تبریز ۲۰۱۸» فقط اسمش را شنیدند و با برخی از داشته‌ها و ظرفیت‌های مهم تبریز آشنا شدند. این درحالی است که وظیفه شهرداری تبریز صرفا برعهده داشتن «کمیته تبلیغات و اطلاع‌رسانی» بود.

توسط سردبیر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.