a (10).jpg

آیرال خبر- مدیر عامل سازمان آرامستان های شهرداری تبریز از تشکیل کمیته ویژه برای ساماندهی گورستان های قدیمی تبریز خبر داد.

به گزارش آیرال خبر به نقل از شهریار، احد فلاحی با بیان این مطلب گفت: به منظور ساماندهی گورستان های قدیمی تبریز کمیته ای با حضور نمایندگان شهرداری تبریز، اوقاف و سازمان آرامستان های شهرداری تشکیل شده تا مراحل شرعی و قانونی ساماندهی گورستان های قدیمی و متروکه تبریز اجرایی شود.

به گفته وی، این کمیته همچنین وظیفه تهیه گزارش جامع تعداد گورستان های متروکه و اعلام زمان توقف تدفین آنها را نیز بر عهده خواهد داشت.

فلاحی با اشاره به اقدامات مقدماتی برای تغییر وضعیت گورستان متروکه ستارخان تبریز اظهار داشت: شهرداری تبریز قصد دارد ضمن ساماندهی گورستان های قدیمی، برخی از مجموعه های متروکه را به پارک و فضای سبز تبدیل کند.

مدیر عامل سازمان آرامستان های شهرداری تبریز، تغییر کاربری گورستان های قدیمی و فرسوده را امری معمول و مسبوق به سابقه خواند و افزود: در سالیان گذشته نیز بسیاری از گورستان های قدیمی تبریز با لحاظ مسایل شرعی و قانونی به پارک و کاربری های عمومی تبدیل شده است.

وی با اشاره به اینکه شهرداری تبریز به دنبال جلب رضایت شهروندان است خاطرنشان کرد: روند توسعه شهری و تغییر شرایط اجتماعی ایجاب می کند گورستان های متروک تغییر کاربری یافته و مجموعه های جدید در حواشی شهر ایجاد شوند.

فلاحی در عین حال با تاکید بر اینکه هرگونه ساماندهی و تغییر کاربری گورستان های قدیمی، با رعایت شان و منزلت چهره های نامدار و نیز شهدای گرانقدر صورت می گیرد گفت: به عنوان مثال در تغییر کاربری مجموعه طوبی در سال های قبل، آرامگاه های مربوط به علمای مدفون در آن مجموعه و نیز مقبره باقرخان حفظ شد.

رسول وظیفه شناس شهردار منطقه ۱۰ تبریز نیز با اشاره به درخواست های مکرر مردم و اهالی، از تبدیل گورستان متروک ستارخان به کاربری‌های جدید خبر داد.

وی با اشاره به گذشت بیش از سه دهه از زمان آخرین دفن صورت گرفته در این مجموعه افزود: با درخواست های مکرر اهالی، گورستان متروکه ستارخان در وسعتی بالغ بر ۳۵ هزار متر مربع به فضاهای فرهنگی، ورزشی و نیز فضای سبز تبدیل می شود.

وظیفه شناس در عین حال با بیان اینکه پس از وادی رحمت، این مجموعه بیشترین شهدای میهن اسلامی را در خود جای داده است گفت: گلزار شهدای ستارخان به عنوان گنجینه‌ای ارزشمند بر اساس نظرات مثام معظم رهبری ساماندهی و حفاظت می شود.

شهردار منطقه ۱۰ تبریز با اشاره به زلزله خیز بودن این محله یادآور شد: مجموعه ستارخان پس از ساماندهی و تبدیل به فضای سبز، به مکان مناسبی جهت استفاده دو منظوره به ویژه در مواقع بحرانی تبدیل خواهد شد.

بر اساس اسناد تاریخی، در کهن شهر تبریز گورستان های مختلفی وجود داشته که بسیاری از آنان همراه با توسعه شهری تغییر کاربری یافته و به پارک یا فضاهای عمومی تبدیل شده اند.

توسط سردبیر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.