آیرال خبر- رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی گفت: ۱۳۰۰ تن گوشت منجمد و ۳۰۰ تن گوشت گرم در بازار توزیع شد که باید تاثیر خود را در بازار نشان می‌داد ولی باید شبکه توزیع مورد تجدید نظر قرار گیرد.

به گزارش آیرال خبر، اکبر فتحی امشب در نشست خبری با خبرنگاران با اشاره به بهره برداری از ۷۵ پروژه در ایام دهه فجر آذربایجان شرقی اظهار داشت: برای این پروژه‌ها ۱۳۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری صورت گرفته است.

وی با بیان اینکه این پروژه ها در شهرهای مختلف استان در حوزه‌های مختلف کشاورزی، دامداری، شیلات، توسعه کشت گلخانه‌ای، مرغداری و فرآوری و بسته بندی محصولات کشاورزی است، افزود: شعار دهه فجر امسال «چهل سال بالندگی، امنیت غذایی، کشاورزی دانش بنیان و بهره‌ور» است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی با بخش کشاورزی را بیشترین مصرف کننده آب در دنیا عنوان کرد و گفت: بیان اینکه بیش از ۹۰ درصد یا ۹۵ درصد از آب شیرین را کشاورزی مصرف می‌کند، احجاف در حق این بخش است و انگشت اتهام خشک کردن دریاچه ارومیه به سمت بخش کشاورزی است در حالی که کشاورزی حدود ۶۵ درصد از آب را مصرف می‌کند.

وی اصلاح الگوی کشت، توسعه کشت گلخانه‌ای، تهیه نقشه کاداست اراضی کشاورزی و انتقال آب با لوله برای کاهش تبخیر از جمله پیشنهادات سازمان جهاد کشاورزی برای مدیریت آب بود، ابراز داشت: تنها بخشی از این پیشنهادات مصوب شد و این طرح‌ها بیش از میزان تعهدات سازمان و بودجه ابلاغی اجرا شد.

فتحی با اشاره به اینکه در طول ۵ سال باید ۴۰ درصد از آب مصرفی بخش کشاورزی با این طرح‌ها کاهش می‌یافت، ادامه داد: ادعای ما این است که ما کاهش سالانه ۸ درصد مصرف آب را به صورت صد در صدی انجام دادیم در حالی که سایر سازمان‌ها به تعهدات خود هنوز عمل نکرده اند، ضمن اینکه در همه حوضه‌های آبریز این استان حساسیت کنترل مصرف آب وجود دارد، در حوضه آبریز دریاچه ارومیه شدیدتر است.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر موضوع قطع درختان جنگل‌های ارسباران و قره داغ با بیان اینکه حفظ و حراست از ۱۸۰ هزار هکتار جنگل و ۲۵۰۰ هکتار مرتع با ۳۰۰ کارمند منابع طبیعی ممکن نیست تصریح کرد: با حساسیتی که امام جمعه محترم ایجاد کردند، مردم به مشارکت آمدند و گزارشات زیادی از تخلفات به سازمان رسید و مورد بررسی قرار گرفت.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی با بیان اینکه قطع درختان جنگلی را کتمان نمی‌کنم گفت: قبلا چوب درختان به قیمت پایینی به فروش می‌رفت ولی امسال قیمت چوب به شدت افزایش یافت و مردم بر اساس اصلاح اقتصادی باغات، درختان باغات خود را به فروش رساندند.

وی با بیان اینکه گرانی موجود در بازار را مورد اشاره قرار داد و گفت: قیمت تمام شده همه چیز افزایش یافته و جامعه کشاورز و باغدار و دامدار و غیره هم از این گرانی متاثر شده است که تنها در قیمت نهاده، ۷۰ درصد قیمت رسمی افزایش یافته است، لذا این موضوع را باید از گران فروشی جدا کنیم. جهاد کشاورزی به سهم خود که تامین کننده نهاده و محصول کافی در بازار است، که به خوبی اجرا کرده است، اما نظارت بر عرضه محصولات کشاورزی و دامی و غیره در بازار بر عهده نهاد دیگری است که باید آنها جوابگو باشند.

فتحی با بیان اینکه ۸۵۰۰ تومان، قیمت تمام شده مرغ زنده است که فروش به قیمت ۱۰ هزار تومان مرغ زنده گران فروشی است، خاطر نشان کرد: وظیفه ما تا رساندن به مرحله عرضه است که محصولات به وفور وجود دارد ولی باید مسئول نظارت بر عرضه محصولات در مورد گران فروشی‌ها پاسخگو باشد.

این مقام مسئول بخش کشاورزی خاطر نشان کرد: ۱۳۰۰ تن گوشت منجمد و ۳۰۰ تن گوشت گرم در بازار توزیع شد که باید تاثیر خود را در بازار نشان می‌داد ولی باید شبکه توزیع مورد تجدید نظر قرار گیرد. بخشی از گوشت به دانشگاه‌ها و بیمارستان‌ها سوق یافت تا تقاضای اینها به بازار نکشد و قیمت بیش از این افزایش نیابد.

وی یکی از مشکلات بخش کشاورزی را ضایعات کشاورزی دانست و گفت: برای کاهش این ضایعات، افزایش ضریب مکانیزاسیون در مراحل کاشت، داشت و برداشت یکی از راه هاست ضمن اینکه استفاده از ارقام با کیفیت بذر هم می‌تواند در کاهش ضایعات موثر واقع شود. ضایعات بخش کشاورزی آذربایجان شرقی به دلیل بالا بودن ضریب مکانیزاسیون، کمتر از میانگین کشوری است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه بالاترین میزان صادرات محصولات کشاورزی استان، به کشور روسیه است خاطر نشان کرد: محموله‌ای از این استان به دلیل کیفیت کم یا مصرف زیاد سمومات کشاورزی نداشتیم ولی دو سال پیش یک محموله این استان از عراق استرداد شد که بیشتر دلیل سیاسی داشت تا دلیل کشاورزی و با آزمایشات و بازدیدهای هیئت عراقی این مسئله رفع شد.

وی از مهاجرت معکوس به روستاها خبر داد و گفت: در روستاها به ویژه روستاهای حاشیه دریاچه ارومیه اگر اشتغال جایگزین تعریف نشود، مهاجرت از این روستاها نگران کننده است و باید پیشگیری شود.

توسط سردبیر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.