ترمینال بزرگ تبریز

آیرال خبر- پایانه مسافربری یا همان ترمینال جدید تبریز که یکی از دستاوردهای انقلاب اسلامی در حوزه حمل و نقل برون‌شهری در تبریز به شمار می‌آید، امروز به عنوان مدرن‌ترین و زیباترین پایانه مسافربری کشور از آن یاد می‌شود.

به گزارش آیرال خبر به نقل از شهریار، جایی که امروز به عنوان «بزرگ‌ترین پایانه مسافربری غرب ایران» شناخته می‌شود، پیش از انقلاب اسلامی وجود نداشت.

در دوران پیش از انقلاب اسلامی، حمل و نقل برون‌شهری تبریز از طریق گاراژهای موجود در خیابان‌های امام خمینی، تربیت و فردوسی صورت می‌گرفت. به‌جهت مشکلاتی که گاراژداران با آن مواجه بودند، شهربانی وقت تبریز تمامی این گاراژها را به مکانی در جنوب کوی ولیعصر منتقل کرد.

به دلیل دوربودن این منطقه از مرکز شهر تبریز، یک تعاونی خصوصی با همیاری اتوبوس‌داران تأسیس شد و در همین راستا، نخستین پایانهٔ مسافربری تبریز در مقابل باغ گلستان احداث شد.

پس از احداث پایانهٔ مسافربری تبریز در باغ گلستان، نخستین اتوبوس مسافربری از طریق آن به مقصد مراغه در تاریخ ۲۹ دی ۱۳۵۲ خورشیدی حرکت کرد. پس از این تاریخ رفته‌رفته این پایانه به اکثر شهرهای داخل و خارج استان سرویس‌دهی کرد.

اما ترمینال کنونی و مدرن تبریز را که در حاشیه آزادراه شهید کسایی واقع شده است، به انقلاب اسلامی مدیون هستیم. اگر پیش از انقلاب ترمینال یا همان پایانه مسافربری اتوبوس تنها به گاراژ یا محل پارک اتوبوس‌ها گفته می‌شد، امروز از ترمینالی صحبت می‌کنیم که امکانات متعددی فراتر از یک ترمینال معمولی دارد.

مراکز خرید، مراکز خدمات عمومی و رفاهی، سالن انتظار، سالن مسافرگیری، محل بازی کودکان، اتاق مادر و کودک، نمازخانه، سالن‌های انتظار و مسافرگیری، ۱۸ گیشهٔ بلیط‌فروشی، رستوران، کافی شاپ و فود کورت، کتابخانه، بخش اداری، شعب بانک، پارکینگ خودروهای سواری با ظرفیت ۹۰۰ خودرو، آسانسورهای پنج‌گانه و پله‌های برقی از بخش‌های مختلف طبقه‌بندی ترمینال کنونی تبریز به شمار می‌رود.

تشکیل سازمان پایانه‌های مسافربری شهرداری تبریز به‌صورت مدرنیته و عملیات اجرایی پروژه در سال ۱۳۹۱ و در فضایی به وسعت ۷۵ هکتار شروع شد و در بیستم اسفند ۹۴ به‌صورت رسمی افتتاح شد.

برای اجرای این پروژه از سال ۱۳۸۶ تا ۱۳۹۴، ۸۰میلیارد تومان هزینه شده است. ساختمان اصلی ترمینال تبریز در ۳طبقه به مساحد ۲۲هزار متر مربع و در ارتفاع‌های مختلف طراحی شده و در نماسازی نیز از ترکیب کامپوزیت و شیشه استفاده شده است.

چندسال پیش، پایانه های مسافربری شهرهایی مثل تهران، شیراز و مشهد به لحاظ زیبایی و برخورداری از امکانات مختلف، مورد توجه مسافران قرار می‌گرفت و این در حالی بود که ترمینال جدید تبریز واقع در حاشیه اتوبان شهید کسایی، از زیبایی بصری چندان جالبی برخوردار نبود و امکاناتی در حد یک ترمینال مجهز نداشت.

اکنون اما پس از چند سال، پروژه تکمیل ترمینال جدید تبریز به پایان رسیده و پایانه مرکزی تبریز به بزرگترین و زیباترین ترمینال کشور تبدیل شده که هم از لحاظ بصری و هم از لحاظ برخورداری از امکانات در ردیف بهترین‌ها قرار دارد.

نمای بیرونی ساختمان ترمینال مرکزی تبریز چنان جذاب و زیبا طراحی شده که هر بیننده‌ای را در نگاه اول به یاد استادیوم‌ها و بناهای مدرن اروپایی می اندازد. ساختمانی که امکانات و نمای داخلی آن نیز در حد و اندازه های یک مجتمع تجاری شیک است و فضاهای بسیار مناسبی حتی برای برپایی نمایشگاه عکس و… دارد.

این پایانه در مساحتی بالغ بر ۱۱۲ هزار متر مربع زیربنا احداث شده و دارای ۳۴ غرفه برای شرکت‌های مسافربری است و امکانات ویژه‌ای از جمله واحدهای تجاری و خدماتی، جایگاه سوخت‌رسانی، خوابگاه رانندگان، توقفگاه و تعمیرگاه اتوبوس ها و… دارد. علاوه بر پایانه مرکزی تبریز، این شهر دارای یک پایانه دیگر در میدان آذربایجان است که بیشتر خدمات‌دهی این پایانه، به مسافران شهرستان‌های مرند، جلفا، شبستر، صوفیان و دیگر شهرستان‌های این منطقه از استان آذربایجان شرقی است.

وجود چنین امکاناتی در پایانه مرکزی تبریز موجب شده تا از ابتدای سال جاری تا پایان آذر، نزدیک به ۳میلیون مسافر از این پایانه به قصد عزیمت به شهرهای دیگر خارج شوند که پیش بینی می‌شود این میزان تا پایان سال به ۴میلیون مسافر برسد.

امروز بیش از ۱۲۰ نفر در دو مجموعه پایانه مرکزی و شمالغرب تبریز آماده خدمات‌رسانی به مسافران عزیز هستند و ۶۰۰ دستگاه اتوبوس با عمر مفید ۱۰ سال و ۳۰۰ دستگاه سواری در ناوگان بین شهری با مبداء تبریز تردد می‌کنند.

ساختمان جدید سازمان، ۱۲ هزار متر مربع مساحت دارد که ۸ هزار متر مربع آن به سالن انتظار اختصاص دارد که فضای بسیار مناسبی برای انتظار مسافران است.

همچنین ۳۴ واحد تجاری خدماتی به زودی به بهره‌برداری می رسد و ۳۴ شرکت خدمات مسافرتی شامل ۲۸ شرکت داخلی، ۴ شرکت بین المللی و ۲ شرکت سواری بین شهری در این مرکز دفتر دارند.

پارکینگ سواری به مساحت ۱۴ هزار و ۴۰۰ متر، توقفگاه و خوابگاه ۲۰ تخته رانندگان به همراه جایگاه سوخت‌رسانی و دفتر تاکسیرانی در اختیار رانندگان قرار دارد و اخیرا دفتر تاکسیرانی نیز با اعتبار نزدیک به ۲۰ میلیون تومان گازرسانی شد تا بیش از ۳۰۰ نفر از رانندگان تاکسی‌ها از سرمای تبریز در امان باشند و بتوانند بصورت شبانه‌روزی خدمات‌رسانی کنند.

همچنین یکی از برنامه های آتی سازمان پایانه‌های مسافربری شهرداری تبریز، ایجاد مرکز معاینه فنی در داخل محوطه ترمینال مرکزی است که با راه اندازی آن، اتوبوس ها و خودروهای بین شهری به مراکز معاینه فنی داخل شهر مراجعه نخواهند کرد.

 امروزه اگرچه شکل‌های جدیدی از حمل و نقل برون‌شهری از جمله هوایی، ریلی، آبی و… پا به عرصه گذاشته است اما همچنان ترمینال‌ها نه‌تنها به‌اندازه گذشته بلکه بیش از گذشته مورد استفاده قرار می‌گیرند. این را می‌شود از آماری که مدیرعامل سازمان پایانه‌های مسافربری شهرداری تبریز ارائه می‌کند فهمید.

توسط سردبیر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.