گلزار شهدای وادی رحمت تبریز - اوایل دهه 80

آیرال خبر- در پی نارضایتی مقام معظم رهبری نسبت به یکسان سازی قبور شهدا در کشور، مدیرعامل سازمان آرامستان های شهرداری تبریز از توقف این طرح خبر داد.

به گزارش آیرال خبر ، احد فلاحی در خصوص حواشی طرح یکسان سازی قبور شهدا و نقش شهرداری در این پروژه با شهریار تبریز به گفتگو نشست:

*جناب آقای فلاحی، با توجه به بیانات رهبر معظم انقلاب در خصوص یکسان سازی قبور شهدا، سرنوشت این طرح در تبریز به کجا می رسد؟

به طور حتم، دستورات مقام معظم رهبری برای تمامی مسئولین فصل الخطاب بوده و از هر بخشنامه و مصوبه ای برای ما ارجحیت دارد؛ لذا در راستای اطاعت از اوامر معظم له، تمام اقدامات مربوط به یکسان سازی و ساماندهی قبور شهدا در تبریز متوقف می شود.

*نقش سازمان آرامستان های شهرداری تبریز در طرح یکسان سازی قبور شهدا چه بود؟

باید تاکید کنیم که شهرداری و سازمان آرامستان ها در این خصوص فقط مجری سیاست های ابلاغی بوده است. ساماندهی گلزار شهدا از سال ۸۳ به تصویب هیئت وزیران دولت وقت رسیده و در شهرهای مختلف کشور و به تبع آن در کلانشهر تبریز اجرا شده است.

*این طرح توسط چه نهادی به اجرا در آمده است؟

متولی طرح یکسان سازی قبور شهدا بنیاد شهید و امور ایثارگران و نمایندگان خانواده های معظم شهدا بوده و شهرداری هیچ نقشی در آن ندارد. از سوی دیگر، یکسان سازی قبور مطهر شهدا با رضایت کتبی خانواده های شهدا و با طراحی و اجرای بنیاد شهید صورت گرفته و سازمان آرامستان های شهرداری در این خصوص نقشی نداشته است.

*یکی از اصلی ترین انتقادات مطرح شده به این طرح، تخریب قبور و جمع آوری یادگارهای خانواده های معظم شهدا بوده است. این موضوع در تبریز به چه صورت اجرایی شده است؟

از زمان آغاز فعالیت شورای پنجم و دکتر ایرج شهین باهر به عنوان شهردار کلانشهر تبریز، هیچگونه تخریبی در قبور شهدا صورت نگرفته و این مجموعه فقط مجری طرح مسقف سازی است.

*در بحث گلزار شهدا، دو مقوله ی یکسان سازی و مسقف سازی مطرح است. تفاوت این دو طرح چیست؟

یکسان سازی” و “مسقف سازی” دو پروژه ی جدا و متفاوت از هم هستند. مسقف سازی قبور شهدا در وسعتی بالغ بر پنج هزار متر مربع با مبلغی بالغ بر ۴۸ میلیارد ریال توسط سازمان آرامستان های شهرداری تبریز در حال انجام بوده و با پیشرفت ۸۰ درصدی تا پایان سال به اتمام می رسد.

*اگر نقدهای مطرح شده در خصوص این پروژه هم باشد تکلیف چه خواهد بود؟

با توجه به حساسیت های موجود، آماده ایم همین پروژه مسقف سازی را نیز تا تعیین تلکیف نهایی به حالت تعلیق درآوریم.

*در وضعیت کنونی، طرح یکسان سازی قبور شهدای گلزار شنب غازان نیز آغاز شده است. تکلیف این پروژه چه می شود؟

در پروژه گلزار شهدای شنب غازان، شهرداری تبریز فقط وظیفه‌ی مسقف سازی را بر عهده داشته و ساماندهی قبور توسط هیئت امنا و خانواده های معظم شهدا اجرا می شود و این سازمان هیچگونه دخالتی در امر ساماندهی ندارد.

توسط سردبیر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.