ایمنا

آیرال خبر- شهردار تبریز گفت: شهرداری تبریز برای نخستین بار در کشور کتاب‌های آموزش شهروندی را تدوین و چاپ کرده و در سال تحصیلی آینده آموزش رسمی شهروندی را در مدارس تبریز خواهیم داشت.

به گزارش آیرال خبر به نقل از شهریار و ایمنا، ایرج شهین باهر در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با بیان اینکه نبود مدیریت واحد شهری مهمترین مشکل فراروی شهرداری‌ها است، اظهارکرد: تحقق مدیریت واحد به ایجاد شهرهای زیست‌پذیر کمک می‌کند و از موضوعات مهمی است که طی سال‌های گذشته همواره بر روی آن تاکید شده، اما همچنان بی‌نتیجه مانده است.

وی افزود: مردم و مسئولان برای رفع مسائل و مشکلاتی که در شهرها اتفاق می‌افتد، از شهرداری‌ها انتظاراتی دارند که وظیفه شهرداری‌ها نیست در حالی که با مدیریت واحد شهری می‌توان بر بسیاری از این مشکلات فائق آمد.

شهردار تبریز با بیان اینکه کسب درآمدهای پایدار از دیگر موضوعاتی است که به دغدغه مهم مدیران شهری تبدیل شده است، ادامه داد: اگر توان مالی شهرداری‌ها تقویت شود، بی شک اتفاقات خوبی در شهرها رقم می خورد.

وی با تاکید بر اینکه سنتی بودن ساختار و قوانین شهرداری‌ها مشکل دیگری فراروی شهرداری به شمار می‌رود، گفت: در حال حاضر قدیمی‌ترین قانون را درباره شهرداری داریم، در واقع با یک قانون قدیمی باید شهرهای امروزی را اداره کرد، این قانون برای تحقق اهداف مانع ایجاد می‌کند.

شهین باهر با اشاره به شاخص‌های مهم یک شهر ایده‌آل، اظهارکرد: از شاخص‌های مهم شهر ایده آل، وجود مردمی با فرهنگ است، در حالی که مباحث مربوط به آموزش شهروندی از موضوعات مهم مغفول مانده در شهرهای کشور است؛ در بیشتر کشورهای توسعه یافته شهرداری‌ها موضوع آموزش شهروندی را مورد توجه قرار داده و برای نهادینه ساختن آن تلاش می‌کنند.

شهردار تبریز افزود: مباحث زیست محیطی از دردهای اصلی شهرهای کشور است که متأسفانه مغفول مانده؛ البته شاید در برخی شهرها به صورت جزیره‌ای اقداماتی انجام شده باشد، اما به صورت رسمی هنوز به این موضوع مهم پرداخته نشده است.

شهین باهر با اشاره به راهکارهای تحقق شهر زیست‌پذیر، اظهارکرد: باید پارامترهای مختلفی در این حوزه داشته باشیم، پارامترهایی همچون مباحث زیست‌محیطی، فرهنگی، ترافیک و سایر موضوعات که برای زندگی مطلوب در شهر مهم است.

وی با بیان اینکه مردم شهرهای ما هنوز برای شهرنشینی آنگونه که باید آموزش رسمی ندیده‌اند، تصریح کرد: باید زیرساخت‌ها آماده شود تا کودکان از سن پایین به صورت رسمی آموزش‌های لازم را بیینند.

شهردار تبریز گفت: شهرداری تبریز برای نخستین بار در کشور کتاب‌های آموزش شهروندی را تدوین و چاپ کرده و در سال تحصیلی آینده آموزش رسمی شهروندی را در مدارس تبریز خواهیم داشت.

وی ادامه داد: محتوای کتاب‌های آموزش شهروندی پس از یکسال تحقیق و بررسی و استفاده از سرفصل‌های کشورهای توسعه یافته در ۱۲ عنوان برای دوره اول ابتدایی تا دبیرستان آماده شده تا کودکان با محیط زیست مطلوب، خطرات شهری، جرم‌خیزی شهری، ترافیک، فرهنگ آپارتمان‌نشینی، رعایت حقوق شهروندی و بسیاری از مسائل دیگر آشنا شوند.

شهین باهر با بیان اینکه در تمام حوزه‌ها با آموزش می‌توان مشکلات را رفع کرد، اظهارکرد: اگر مردم آموزش بیینند هزینه‌های شهرداری کاهش یافته و شهرهای برای زندگی مطلوب‌تر می شود.

توسط سردبیر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.