حسن زاده

آیرال خبر- مدیرکل سلامت و امور اجتماعی شهرداری تبریز با اشاره به اینکه شهرداری‌ها مسئولیت مستقیمی در هیچ یک از آسیب‌های اجتماعی ندارند، گفت: وقتی بخش عمده‌ای از شهروندان یک شهر دچار فقر، بیکاری و آسیب اجتماعی هستند نمی‌توانند برای توسعه آن شهر گامی بر دارند.

به گزارش آیرال خبر به نقل از شهریار، محمدحسین حسن‌زاده صبح امروز در نشست کارگروه آسیب‌های اجتماعی کلانشهرها که به میزبانی معاونت فرهنگی اجتماعی و اداره کل سلامت و امور اجتماعی شهرداری تبریز برگزار شد، اظهار داشت: تکدی گری، کارتن خوابی، کودکان و زنان خیابانی، طلاق، اعتیاد و حاشیه نشینی در کلانشهرها عمده ترین آسیب اجتماعی در شهرها به شمار می‌روند.

حسن‌زاده عمده ترین دلایل بروز آسیب‌های اجتماعی را ۲ محور فقر و بیکاری عنوان کرده و افزود: تمامی شهرداری‌ها باید برای این دو موضوع برنامه داشته باشند چرا که هر شهری که برای توسعه گام بر می‌دارد نیازمند شهروندان توانمند است.

وی تصریح کرد: در ماده ۸۰ و ماده ۷۰ برنامه ششم توسعه نیز  وظایف خاصی در این خصوص برای شهرداری‌ها تعیین شده است.

مدیرکل سلامت و امور اجتماعی شهرداری تبریز با بیان اینکه طبق آمارها بیش از ۳۰ درصد جمعیت کشور از فقر نسبی رنج می‌برند، گفت: ۲.۵ تا ۶ میلیون نفر در کشور دچار بیکاری هستند. همچنین نرخ بیکاری در کشور بیش از ۱۲ درصد است اگر در سطح فارغ التحصیلان و جوانان هم اشاره کنیم آمار بیکاری حدود ۲۵ درصد است.

حسن‌زاده با اشاره به اینکه سلامت روان و سلامت فردی ایرانیان در خطر است، خاطرنشان کرد: شهرداری‌ها در ظهور و بروز مسائل اجتماعی تقصیر چندانی نداشته‌اند؛ یعنی تمامی آنها صاحب موقعیتی هستند که غفلت‌های گذشته را در مسائل اجتماعی ناشی شده است.

وی ادامه داد: نتیجه استراتژی، نگاه، برداشت ها و سلیقه ها عمدتا غلط و نادرستی که در گذشته توسط دستگاههای مختلف صورت گرفته، شهرها را با مشکلات حادی روبرو کرده که الان ما در کلانشهرها شاهد این مسائل هستیم.

مدیرکل سلامت و امور اجتماعی شهرداری تبریز در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: سکونت گاههای غیر رسمی و حاشیه نشینی عمده‌ترین مشکل اجتماعی در کلانشهرها است.

حسن‌زاده افزود: ۱۱ میلیون نفر از جمعیت کشور در حاشیه شهرها ساکن هستند. همچنین در بافت‌های فرسوده هم ۸ تا ۹ میلیون نفر زندگی می کنند. یعنی یک حساب سر انگشتی نشان می‌دهد حدود ۲۰ میلیون نفر از جمعیت کشور در مسکن‌های غیر ایمن و مخاطره آمیز زندگی می‌کنند.

وی اظهار امیدواری کرد: امیدوارم طی این نشست بتوانیم یک راهکار و استراتژی برای حل مشکل آسیب‌های اجتماعی در کلانشهرها پیدا کنیم.

توسط سردبیر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.