گردآوری رحیم کاری نو
آیرال خبر :پیشگیری از اعتیاد راهی که می تواند از مشکلات، هزینه و عواقب زیادی مثل فروپاشی خانواده ها، بیماری، فقر و… جلوگیری کند. اعتیاد به انواع مواد مخدر موجب اختلال در زندگی و سلامت جسمی و روانی فرد معتاد و خانواده و اطرافیان او می شود. این اختلالات شرایط را برای بروز انواع بیماری ها و مشکلات خطرناک بعدی نیز هموار می سازد. اعتیاد در بیشتر افراد در دوران نوجوانی و جوانی که ارزشمندترین دوره زندگی برای هر فرد است اتفاق می افتد وبخش مهم و ارزشمند عمر اینگونه بیهوده و بی هدف هدر می رود. به این ترتیب بیماری اعتیاد هزینه ها و صدمات اجتماعی و اقتصادی زیادی را برای خانواده و جامعه در پی دارد.

پیشگیری از اعتیاد
پيشگيري در لغت به معناي «جلوگيري» و «دفع» آمده است.2در زمينه پيشگيري سه موضوع «انسان اعتيادپذير»، «محيط اعتيادساز» و «عامل اعتياد» را بايد در نظر گرفت. در نتيجه، براي پيشگيري بايد با توجه به ريشه اعتياد در زمينه ها و موارد خاص با درايت تمام، دست كم، يكي از اين علل را حذف كرد تا زنجيره اعتياد از هم بپاشد.
پيشگيري از اعتياد بايد در دو جهت مورد توجه قرار گيرد: طرف تقاضا و طرف توزيع. هر كدام از اين دو جهت ويژگي هاي مخصوص به خود را دارند. راهكارهاي پيشگيري از عرضه كننده، مجموعه فعاليت هايي مي باشد كه از منبع توليد تا مصرف كننده را در برمي گيرد. بخش ديگر، كه مربوط به فرد معتاد (تقاضاكننده) مي باشد، جنبه وسيعي دارد. از اين رو، ضروري است كه عوامل مستعدكننده گرايش به مواد مخدّر نظير نابساماني هاي خانواده، دوستان بد، مدرسه، و محل زندگي نامناسب مورد توجه قرار گيرند. پيش از پرداختن به علل گرايش به اعتياد، ابتدا به مهم ترين تبيين ها و نظريه هاي انحرافات اجتماعي (و به طور اخص گرايش به اعتياد) اشاره مي گردد:

علل گرايش به اعتياد
علل گرايش به اعتياد را مي توان در سه قلمرو فردي، خانوادگي و اجتماعي مطرح كرد:
که ما در این مبحث به علل خانوادگي و راهكارهاي پيشگيري از اعتياد در زمينه علل خانوادگي پرداخته ایم.
علل خانوادگی گرایش افراد به اعتیاد شامل :

كمبود محبت در خانواده
افراط در محبّت
تبعيض بين فرزندان
حدود كردن فرزندان
اعتياد يكي از اعضاي خانواده
رفاه اقتصادي خانواده:
بي سوادي يا كم سوادي والدين
فقر خانواده
ستيزه والدين
می باشد.زماني كه محيط خانواده، محيط مناسبي براي زندگي نباشد، فرد سعي مي كند بيشترين وقت خود را در خارج از خانه صرف نمايد و اين كار، ارتباط افراد را با شكارچياني كه به دنبال شكار مي گردند مهيا مي سازد. بايد توجه داشت كه هر قدر ستيزه هاي خانوادگي بيشتر باشد، احتمال كشش افراد به طرف مصرف مواد مخدّر و ديگر انحرافات اجتماعي بيشتر است.
راه های جلوگیری از اعتیاد
اولین راه برای پیشگیری از اعتیاد آگاه کردن و مطلع کردن والدین درباره رفتار فرزندان، تربیت و کنترل درست آن ها در جامعه و آشناییشان با عوارض اعتیاد با استفاده از رسانه های گروهی، مخصوصا صدا و سیما است.

ایجاد تحول در آموزش و پرورش و توسعه دادن کادر آموزشی و مربی های پرورشی به خصوص در روش ها و ساخت یک محیط آموزشی که از طریق آن بتوان مضرات مواد مخدر را عنوان کرد.

فراهم کردن مراکز فرهنگی مناسب مثل کتابخانه ها، مراکز هنری، پارک ها، محیط های ورزشی و تربیتی، فنی و حرفه ای، برای پیشرفت دادن سطح فرهنگی نوجوانان و جوانان و همینطور گذراندن اوقات فراغت که البته این امکانات و مراکز نسبت به رشد جمعیت و همینطور پراکنده بودن روستاها تعداد بسیار کمی دارند که همین یک دلیل بسیار مهم برای جلوگیری از اعتیاد به مواد مخدر است.

بسیاری از افراد معتاد که امروزه با آن ها برخورد کرده اید، یا پدر و یا مادرشان بیسواد یا کم سواد بودند. تمام معلمان، مسئولان تعلیم و تربیت باید بکوشند تا سواد مردم را افزایش داده و سطح آگاهی آن ها را برای روبرو شدن با اعتیاد بالا ببرند.

گاهی ایجاد کردن اشتغال نیز در زمینه صنایع دستی و روستایی و همینطور سرمایه گزاری و فراهم کردن امکانات و دادن امتیازات برای رفع مشکل بیکاری که یکی از اصلی ترین دلایل اعتیاد و گرویدن به سمت قاچاق هست را از بین میبرد.

تبلیغات نقش بسزایی در در دنیای امروزی داشته و میتوان با استفاده از قدرت تبلیغات و رسانه های گروهی، عقاید متنوعی را بین جمعیت زیادی از مردم انداخته و آن ها را با واقعیت اعتیاد آشنا کرد.
همانطور که می دانید خانه اولین محل رشد و پرورش افراد می باشد ، به همین دلیل محیط خانه و اعضای آن می تواند بسیار تاثیر گذار بر زندگی فرد باشد . در ادامه برخی از شیوه های پیشگیری از اعتیاد که والدین می توانند به کار گیرند را معرفی خواهیم کرد .

به نوجوانان خود اجازه دهید تا تصمیم گیری کنند
زمانی که افراد خودشان تصمیم گیرنده باشند ، قبل از هر تصمیمی خوب فکر کرده و پس از آن مسیر خود را انتخاب می کنند . در نتیجه به آن ها اجازه دهید خودشان در مورد عواقب کارهایشان فکر کرده و انتخاب کنند .

به فرزندان خود اعتماد به نفس دهید
افرادی که دارای عزت نفس و اعتماد به نفس هستند در ارتباط با دیگران و دوستان خود ، استقلال داشته و خود را باور دارند . به همین دلیل دوستان آن ها کمتر به خود اجازه می دهند تا در زندگی آن ها دخالت کنند .

نوجوانان را به دنبال فعالیت های سالم بفرستید
می توانید فرزندان خود را با انجام تفریحات سالم تشویق کنید ، به طور مثال آن ها می توانند سرگرمی هایی همچون ورزش ، دورهمی ، تفریح با دوستان و غیره را انتخاب کنند . همچنین آن ها در کلاس های ورزشی و یا موسیقی ثبت نام کنید .

اطلاعات مفید خود را در اختیار فرزندان خود بگذارید
لازمه این روش این است که شما اطلاعات کاملی داشته باشید ، با او صحبت کرده ، نظرات و عقاید خود را در میان بگذارید و همچنین گوش شنوا برای شنیدن عقاید او نیز داشته باشید . هنگام شنیدن نظرات او واکنش و عکس العمل های پرخاشگرانه نشان نداده و تنها به حرف هایش گوش کنید .

نظر او را در مورد اعتیاد جویا شوید
روش های مختلفی وجود دارد تا بتوانید عقاید او را در مورد اعتیاد جویا شوید ، به طور مثال در زمان مهمانی و دیدار با آشنایان ، هنگام پخش مستند و یا فیلم هایی که مرتبط با اعتیاد است و یا دیدار با یک شخص معتاد .

موارد گفته شده می تواند روزنه ای باشد تا شما با عقاید و نظرات فرزند خود در مورد اعتیاد به مواد مخدر آشنا شوید . اما آیا این آشنایی از مصرف مواد مخدر جلوگیری خواهد کرد ؟ خیر ! تضمین کننده نمی باشد اما روش بسیار مفیدی برای پیشگیری از اعتیاد به مواد مخدر است .
دانستن چه مواردی به پیشگیری از اعتیاد کمک می کند؟
1. دانستن اینکه چگونه اعتیاد پیشرفت می کند

بیایید موافق باشیم، هرگز فکر نمی کنید با مصرف مواد در نهایت معتاد می شوید. ابتدا به عنوان سرگرمی شروع می شود، و بعد پیشرفت می کند. به عنوان مثال، در نوجوانان، ممکن است سیگار، و الکل فقط برای آرامش یا کنجکاوی مصرف شود.

فرد شروع به مصرف منظم مواد می کند بدون آنکه بداند منجر به چه می شود. ممکن است شروع به ایجاد فرصت هایی برای استفاده از مواد کنید. این ممکن است منجر به درگیری با افراد نزدیکتر شود. به نقطه ای می رسید که در انجام مسئولیت های روزمره خود دچار مشکل می شوید.

در این مرحله، ممکن است تغییراتی از قبیل کاهش وزن، بیماری لثه و سایر مشکلات را تجربه کنید. فرد ممکن است علاقه به خود و حتی خانواده و دوستان را از دست بدهد. وابستگی به مواد یک بیماری مزمن است که تنها توسط یک حرفه ای کنترل می شود.
2. اجتناب از فشار همتا

صادقانه، ایستادگی برای آنچه که باور دارید زمانی که همه در حال انجام کاری متفاوت است، سخت ترین تست است. این نه تنها برای نوجوانان بلکه برای بزرگسالان هم سخت است. در سوء مصرف مواد، فشار همتا علت اصلی مصرف مواد است.

میل شخص برای ماندن در گروه همتا، چیزی است که فرد را به استفاده از مواد مخدر تشویق می کند. تحقیقات نشان داده است بیشتر افرادی که مواد مخدر را در سن پایین استفاده می کنند، توسط دوستانشان معرفی شده اند. اعضای این گروه های همتا اغلب مصرف کنندگان غیر مصرف مواد مخدر را به عنوان مضنون می بینند.

تصور کنید چگونه می توانید فشار همسالان خود را مدیریت کنید یا اینکه به دوستانتان کمک کنید. افراد راستین کسانی هستند که احساسات خود را در رابطه با مواد مخدر و چیزهای دیگر به اشتراک می گذارند.پشتیبانی مورد نیاز خود را پیدا کنید

افرادی که پریشان هستند، بیشتر در معرض مصرف مواد مخدر هستند، اگر از مهارت های مقابله ای درست برخوردار نباشند ممکن است وقایع یا تجربیاتی در گذشته وجود داشته باشد که احساسات را تحت تأثیر قرار می دهد و احساس تنش ایجاد می کند.

اگر احساس می کنید که پارانویا، افسردگی، اضطراب یا سایر مشکلات روحی دارید، باید جوامع اجتماعی یا سازمان های معنوی را دنبال کنید که می تواند به شما کمک کند تا احساسات و رفتارهای منفی را در حالت تأیید زندگی سالم از بین ببرید. مشکل استفاده از مواد مخدر با اختلالات روانی این است که آنها مشکل شما را تشدید می کنند.

توسط تحریریه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.