بهداری موکب

پاهای تاول‌زده و نفس‌های گرفته با مرهم گرم پزشکان و پرستاران تسکین می‌یابد و مسیر حرم را از سر می‌گیرند؛ آری، اربعین، قرار سختی‌ها و مرارت‌ها است، سختی‌هایی که به شوق حرم دوست، شیرین و خاطره‌انگیز می‌شود.

به گزارش آیرال خبر، جابر بن عبدالله انصاری، صحابی کهنسال اهل‌بیت(ع) را نخستین زائر اربعین حسینی(ع) نامیده‌اند. او بود که نخستین‌بار مسیر طولانی کوفه تا کربلا را به شوق زیارت قبر شهدای دشت کربلا طی کرد؛ با حالی مغموم و چشمانی خون‌بار و پاهایی نحیف و تاول‌زده. پیاده‌روی امروز اربعین، میراث همین شخصیت بزرگ تاریخ تشیع است.

مسیر پیاده‌روی اربعین، طبق همین سنت تاریخی و مذهبی، در حدفاصل نجف تا کربلا، از ابتدای عمود ۱ تا عمود ۱۴۵۲ پیموده می‌شود. مسیر حدوداً ٨٠ کیلومتری که در گرمای طاقت‌فرسای عراق، ممکن است برخی زائران را با مشکلاتی مواجه کند.

پزشک موکب جنت‌الحسین(ع)، مسئول تیم دارو و درمان

پزشک موکب از اولین روز برپایی موکب در کربلا حضور دارد. او پیش از این هم چند سالی، مسئولیت دارو و درمان را در موکب، عهده‌دار شده است.

از این پزشک مجرب عمومی در مورد نحوه استقبال از بهداری موکب می‌پرسم، می‌گوید: موکب جنت‌الحسین، از موکب‌هایی است که با مجموعه‌ای از خدمات کامل، در مسیر جنوبی ورود به حرم حضرت عباس(ع)، پذیرای زائران است؛ از این رو، بهداری موکب، ارائه‌دهنده نخستین خدمات دارو و درمان در شارع عباس(ع) است.

این خادم پزشک، پشتیبانی مردمی را نقطه قوت بهداری موکب می‌داند و یادآور می‌شود: با حمایت یکی از پزشکان خیّر، قرص‌، آمپول‌، پماد، سرم، سرنگ و سایر اقلام دارویی که به کار بهداری موکب می‌آید، از مدت‌ها پیش تامین و در محل مناسبی در نزدیکی موکب نگهداری شده‌ است.

نارسایی‌های رایج پیاده‌روی اربعین، از تاول پا تا حساسیت تنفسی

به گفته وی، تاول‌ پا، تنگی نفس، حساسیت‌های موضعی و تنفسی، گرفتگی عضلات، گرمازدگی و سرماخوردگی، از نارسایی‌های رایج در پیاده‌روی اربعین است.

این پزشک خاطرنشان می‌کند: برای درمان تاول‌پا، معمولاً یک نوبت پانسمان سبک کافی است، حساسیت‌های رایج هم با تجویز قرص قابل‌درمان است. گرمازدگی و سرماخوردگی نیز اگر جدی نباشد، با امکانات تزریقی موکب، درمان می‌شود.

وی اضافه می‌کند: در موارد نادر، اگر وضعیت مراجعه‌کننده حاد باشد، به نمایندگی هلال‌احمر در نزدیکی موکب، هدایت می‌شود.

پزشک موکب جنت‌الحسین(ع) یادآور می‌شود: سایر همکاران موکب، با یک خلوص مثال‌زدنی در برخی کارهای اجرایی مثل پذیرش مراجعه‌کنندگان و ماساژ  افراد و…  به گروه بهداری کمک می‌کنند که لازم است از تک‌تک‌شان قدردانی کنم.

بهداشت فردی را در پیاده‌روی و ایام زیارت جدی بگیریم

وی در پایان تاکید کرد که با توجه به تراکم جمعیت، گرما و گرد و غبار هوا، زائران اربعین، در رعایت بهداشت فردی دقیق و حساس باشند.

اربعین، فراتر از یک مناسبت تقویمی، به همایش بزرگ مهر و معرفت تبدیل شده‌است؛ هر کس، گوشه‌ای از کار را گرفته، تا تمرینی باشد برای زندگی سرشار از نیکی و مهربانی در سایر روزهای سال.

موکب جنت‌الحسین(ع) شهرداری تبریز در عمود ١٣٩۴ در شارع‌ عباس(ع) واقع شده و تا اربعین حسینی، با مجموعه‌ای از خدمات متنوع، پذیرای زائران است.

توسط تحریریه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.