در بررسی ساختارهای فرهنگی، قوانین بازنگری و به‌ روزرسانی شود

رییس جمهور گفت که اقتدار ملی کشور مورد هجمه دشمنان قرار گرفته است .

به گزارش آیرال خبر، سید ابراهیم رییسی در همایش ملی منطق بازسازی انقلابی ساختار فرهنگی با بیان اینکه همواره آنچه نسبت به آن تهدید و شبیخون صورت می‌گیرد ، فرهنگ غنی ، دل پاک جوانان ، دین باوری ، هویت اسلامی ، دینی و فرهنگی این جوانان است که سرچمشه اقتدار ملی کشور محسوب می شود، گفت: اقتدار ملی همین هویت است که از دین و فرهنگ ما برخواسته و اکنون مورد هجمه دشمنان قرار گرفته است .

وی مخاطب محوری و چابک سازی دستگاههای فرهنگی را مورد تاکید قرار داد و با بیان این‌که «به روز رسانی قوانین در حوزه فرهنگ و توسعه سواد مجازی یک ضرورت اجتناب ناپذیر است» ادامه داد: حذف دوباره کاری ها و تبدیل دستگاههای فرهنگی به دستگاهای نقش آفرین و مساله محور با رویکرد توجه مخاطبان خود ضرورت دارد.

وی خواستار توجه دستگاه‌های فرهنگی به مخاطبان خود شد و با تاکید بر این‌که «نگاهها باید بر حل مساله معطوف باشد»، خواستار تدوین شاخص هایی برای اندازه گیری عملکرد دستگاهها شد.

رییس‌جمهور خاطرنشان کرد: تمام ساختار، سازمان و اعتبارات تخصیص یافته به دستگاههای فرهنگی برای انجام و تحقق ماموریتی و حال سوال این است که از آن ماموریت چه خبر؟

وی گفت: چابک سازی دستگاه های فرهنگی طوری که بتواند نقش آفرین باشد و مساله محور کار کند و با نگاه به حل مساله و نوع مخاطبانی که دارد، کار کند.

رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی همچنین گفت: تعیین نسبت هایی که بین دستگاه های فرهنگی رسمی و غیررسمی مانند خانواده، مسجد و هیات بسیاری از ساختارهای فرهنگ ساز در جامعه وجود دارد، مهم است چون دستگاههای فرهنگی غیر رسمی در تعلیم و تربیت نقش قابل توجه و تعیین کننده ای دارند.

وی تاکید کرد: در بررسی ساختارهای فرهنگی حتما لازم است قوانین بازنگری و به روز رسانی شود و در همین راستا رهبر معظم انقلاب اسلامی به هر سه قوه دستور دادند تنقیح قوانین را دنبال کنند.

وی با تاکید بر «انجام مطالعات برای بروزسانی قوانین» این موضوع را ضرورت اجتناب ناپذیر عنوان کرد و گفت که تمرکز بر اصلاحات در حوزه تعلیم و تربیت باید صورت بگیرد و در کنار آن طراحی شاخص‌های سنجش میزان موفقیت برای حوزه فرهنگی که شاخص های کمی و کیفی را ارزیابی و مورد سنجش قرار داد، هم از دیگر موضوعات مهم و اجتناب ناپذیر است.

رئیسی توسعه سواد مجازی را یک ضرورت برای خانواده ها و برای همه عنوان کرد و گفت: توسعه سواد مجازی خود یک سوادی لازم دارد که باید به تمام ابعاد اشراف داشته باشند و مسئول ان آموزش و پرورش است.

وی شناساسی ظرفیت زنان در حوزه های فرهنگی، آموزشی و اقتصادی و سیاسی و اجتماعی را مهم عنوان کرد و افزود: صدا و سیما در این زمینه مسئولیت بزرگی دارد و این ظرفیت های زنان که همواره مورد تشویق رهبری هستند باید در جامعه شناسایی و معرفی شود و بکارگیری همه الگوهای فرهنگی با تاکید به فعال شدن معاونت های پژوهشی در بخش های مختلف به ویژه آموزش و پرورش از دیگر موضوعات مهم است که باید توجه شود ومحوریت بخش های تربیتی و پژوهشی مهم است.

وی ساماندهی تعاملات فرهنگی را مهم خواند و گفت: آنهایی که قصد تعامل فرهنگی با جمهوری اسلامی را دارند و برنامه ریزی برای مقاومت در مقابل با آن فرهنگی های که می خواهند به مبانی هجوم ببرند آمادگی وجود دارد اما آنهایی که می خواهند تهاجم کنند باید ایستادگی کرد که ساز و کار خود را دارد.

رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی تاکید کرد: در این توفان جنگ سایبری، کشوری که مبانی فرهنگی غنی و مستحکمی داشته باشد، هرگز تکانه ها او را تکان نخواهد داد؛ اگر مبانی محکم باشد و صیانت شود، نباید از توسعه الکترونیک نگران شد زیرا هرروز پدیده ای نو به میدان می آید و نگرانی زمانی است که هویت ملی تهدید شود.

رئیسی با یادآوری یکی از مصاحبه ها درباره «گفت و گو» گفت: گفت و گو در جهت رفع شبهات و در جهت پیشرفت امور بسیار موثر است مقام معظم رهبری سال های قبل بارها فرموده اند بر کرسی های آزاد اندیشی و حتما کرسی های گفت و گو در مجامع علمی و فرهنگی کشور فعال شود زیرا در جهت توسعه فرهنگی نقش آفرین خواهد بود.

وی درباره راههای تحقق آن گفت: با همکاری همه دستگاه ها این محقق می شود بنده مجری هستم و همه باید به همه کمک کنیم تا همه این اتفاق ها در ساختار توسعه فرهنگی اتفاق بیفتد. ما باید بتوانیم حداکثر در هر فصلی ارزیابی داشته باشید با شاخص های مشخص و ببینیم به اهداف رسیدیم یا نه و ایراد کار در کجا بوده است و در این راستا باید تقسیم مسئولیت شود و با حساسیت دنبال شود.

انتهای پیام

توسط سردبیر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.