لایحه بودجه سال آینده از افزایش حدود ۵۹ درصدی درآمدهای مالیاتی حکایت دارد و آنطور که مسئولان اعلام کرده‌اند، قرار است این میزان از محل شناسایی مودیانی که مشمول هستند و مالیات پرداخت نمی‌کنند، تامین شود.

به گزارش آیرال سهم طلای سیاه در بودجه دولت سال به سال کمتر می‌شود و نقش مالیات پررنگ‌تر، موضوعی که در لایحه بودجه سال آینده به خوبی قابل مشاهده است و پیش‌بینی افزایش حدود ۵۹ درصدی درامدهای مالیاتی نیز مهر تایید این موضوع است.

بر این اساس، جزئیات منابع بودجه دولت در سال آینده نشان می‌دهد که درآمدهای مالیاتی از حدود ۵۲۶ هزار میلیارد تومان که در بودجه امسال مصوب شده به بیش از ۸۳۸ هزارمیلیارد تومان رسیده که رشد بیش از ۵۹ درصدی را نشان می‌دهد.

اما در مورد اینکه قرار است این افزایش درآمدها از چه محلی تامین خواهد شد، مسئولان توضیحاتی را ارائه کرده‌اند. از جمله اینکه داوود منظور – رئیس سازمان امور مالیاتی – در آخرین اظهار نظر خود اعلام کرده است که در سال جاری بالغ بر ۳.۵ میلیون فعال اقتصادی در بخش مشاغل اظهارنامه ارائه نکرده‌اند. این اتفاق در سال گذشته نیز رخ داده است؛ برای این گروه از فعالان اظهارنامه برآوردی تهیه می‌کنیم و بابت مالیات‌هایی که پرداخت نکرده اند مطالبه مالیات خواهیم کرد. در بخش اشخاص حقوقی و شرکت‌ها نیز اتفاق مشابهی رخ داده است، ما برآورد کرده‌ایم که بالغ بر ۳۰۰ هزار شخص حقوقی که در سامانه‌های سازمان مالیاتی اطلاعات حاکی از فعالیت داشته‌اند در سال‌های ۱۳۹۸ تا ۱۴۰۰ مالیات پرداخت نکرده‌اند.

به گفته وی، طی سه سال گذشته میزان مالیات مودیانی که فرار مالیاتی کرده‌اند حدود ۹۰ هزار میلیارد تومان است که باید وصول شود. همه این اقدامات در جهت عدالت مالیاتی است. همانطور که یک کارمند یا کارگر ساده ماهانه مالیات پرداخت می‌کند فعالان کسب‌وکار هم باید مالیات متناسب با فعالیت خود را پرداخت کنند. موضوع دیگری که منظور بر آن تاکید کرده این است که در سال آینده فشار مالیاتی خاصی ایجاد نخواهد شد و همان رویه سال‌های قبل ادامه پیدا می‌کند.

به نظر می‌رسد دولت رویکرد خود را روی این موضوع تمرکز کرده است؛ چراکه ریاست جمهوری که امروز برای دفاع از لایحه بودجه به مجلس رفته بود نیز بر این موضوع تاکید و اعلام کرده است که نسبت به مقابله با فرار مالیاتی تلاش شده است.

انتهای پیام

توسط سردبیر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.