وزیر علوم: در جذب نخبگان اتفاقات مبارکی افتاده/مهارت‌محور کردن آموزش، عزم فرابخشی می‌خواهد
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: تمام تلاش خود را کردیم که شاخص‌های حکمرانی علمی را مورد نظر قرار دهیم، چون در وزارتخانه‌ای مدیریت می‌کنیم که مبنای آن دانایی، علم، تحقیق و پژوهش است.

به گزارش ایسنا، محمد علی زلفی گل در جلسه علنی امروز سه شنبه مجلس در پاسخ به سوال محمدحسین فرهنگی نماینده تبریز، آذرشهر و اسکو مبنی بر اینکه «علت عدم توجه به توسعه و حمایـت از آموزش‌های کاربردی مهـارتی مرتبط با مشاغل موجود در کشور و بی توجهی به تصویب رشته های مـورد نیاز و عدم رسمیت دادن به آنها چیست؟» و «برنامه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برای اصلاح فرآینـد و تجدیـدنظر در اجرای شیوه ها و روشهای کنونی که باعث افـت علمـی دانشـگاهها و مراکز آموزش عالی و عدم همسوئی آنها با سیاستهای دولت محترم شده است، چیست؟» گفت: سخت اعتقاد داریم که املای نا نوشته غلط ندارد؛ ده‌ها و صدها تصمیم گرفته می‌شود و بدیهی است که برخی از آنها کارایی و اثربخشی لازم را نداشته باشد. در این مدت تمام تلاش خود را کردیم که شاخص‌های حکمرانی علمی را مورد نظر قرار دهیم. چون در وزارتخانه‌ای مدیریت می‌کنیم که مبنای آن دانایی، علم و تحقیق و پژوهش است.

وی افزود: بعد از ۲ سال و نیم آموزش مجازی و تعطیلی دانشگاهها بصورت حضوری، بازگشایی دانشگاه‌ها در طی این مدت که با محدودیت‌هایی مواجه بود و بسیاری از خوابگاه های خودگردان تعطیل شده بود و بودجه دانشگاه‌ها به دلیل نبودن بودجه غذا، خوابگاه و ایاب و ذهاب درصد رشد لازم را نداشت، دولت مردمی این جسارت را به خرج داد که بازگشایی دانشگاه‌ها را به لطف خدا آغاز کردیم.

وزیر علوم اظهار کرد: در بدو پذیرش مسئولیت در وزارت علوم، کمیته انتصابات را که ۹ نفر بودند با حضور دو وزیر سابق و معاونان وزیر برای انتخابات روسای موسسات آموزش عالی شکل دادیم و از عقل جمعی استفاده کردیم؛ اگرچه امکان دارد که در بین انتخابات بهترینها انتخاب نشده باشند اما تمام تلاش خود را کردم که انسان‌های انقلابی، عالم و با تجربه انتخاب کنیم.

زلفی گل ادامه داد: طبق قولی که به مجلس و مردم داده بودیم، اولین اقدام ما تاسیس معاونت فناوری و نوآوری وزارت‌خانه بود که خوشبختانه با نام گذاری سال جدید همزمان شد. تاسیس صندوق علوم، تحقیقات و فناوری اقدام دیگری بود که نمایندگان مجلس در قانون بودجه ۱۴۰۱، ۴۰ درصد از بودجه پژوهشی شرکتهای دولتی را به این صندوق واریز کردید.

وی در ادامه گفت: مهارت محور کردن آموزش، عزمی فرابخشی می‌خواهد و ما نیاز به قانونی داریم که برای همه وزارتخانه‌ها، دستگاه‌های اجرایی و صنایع خصوصی، سیستمی تشویقی در نظر بگیرند که دانشجویان عزیز را برای کارورزی بپذیرند و امکانات لازم را در اختیار آنها قرار دهند.

وزیر علوم به ارایه گزارشی درباره اقدامات انجام شده از سوی وزارت علوم در زمینه حمایت از آموزش‌های مهارتی محور پرداخت و گفت: در طی این مدت ما ۲۹ پروژه عمرانی در دانشگاه فنی و حرفه‌ای را تکمیل کردیم و حدود ۲۹ هزار ظرفیت دانشجویی مهارت محور را افزایش دادیم.

وزیر علوم به ارائه گزارشی درباره اقدامات انجام شده از سوی وزارت علوم در زمینه حمایت از آموزش‌های مهارتی محور پرداخت و گفت: در طی این مدت ما ۲۹ پروژه عمرانی در دانشگاه فنی و حرفه‌ای را تکمیل کردیم و حدود ۲۹ هزار ظرفیت دانشجویی مهارت محور را افزایش دادیم. اکنون صد پروژه نیمه تمام داریم که ۵۰ درصد آنها با مشارکت خیرین است و تمام تلاش خود را خواهیم کرد که از ظرفیت سفرهای ریاست جمهوری استفاده کنیم و این پروژه‌ها را در کمترین زمان افتتاح کنیم.

زلفی گل با بیان اینکه «در دانشگاه فنی و حرفه‌ای نسبت استاد به دانشجو یک به ۱۳۶ است»، افزود: متاسفانه سرانه اعتبار پژوهشی در آموزشکده‌های فنی و حرفه‌ای یک پنجم سایر دانشگاه‌ها است و در حال انجام مطالعات تطبیقی در این زمینه هستیم تا در سیاست‌گذاری‌های مهارت محور مورد نظر قرار دهیم.

به گزارش آیرال وزیر علوم تحقیقات و فناوری در ادامه به ارائه گزارشی درباره اقدامات انجام شده در زمینه فناوری در وزارت علوم تحقیقات و فناوری پرداخت و اظهار کرد: در حوزه فناوری اتفاقات مبارکی در مدت مدیریت ما در وزارت علوم رخ داده است که طراحی سامانه‌ی دانا از جمله آنهاست. اقدام دیگری که انجام شد و مورد استقبال جامعه علمی ایران قرار گرفت، تاسیس سامانه ایده‌ها و نیازها است که تمامی نیازهای صنایع خصوصی و دولتی در آن ثبت می‌شود و موجب عمرانی پژوهشگران و دانشمندان با نیازها و مسایل جامعه می‌شود.

وی با بیان اینکه «در نظام سنجش و انگیزشی که طراحی کردیم، برای تحقیقات نیاز محور برنامه‌ریزی‌های خاصی انجام داده‌ایم» افزود: تاکنون بیش از ۷۵۰۰ نیاز در این سامانه ثبت شده است و خوشبختانه این سامانه در شورای عالی انقلاب فرهنگی و توسط نمایندگان مجلس تصویب شده و در قانون بودجه سال جاری آمده است. طی یک سال گذشته رشد اشتغال دانش بنیان ۵۰ درصد بوده است و بیش از ۴۰ هزار اشتغال دانش‌بنیان در هسته‌های فناور مستقر در مراکز رشد، پارکهای علم و فناوری و شرکتهای دانش بنیان داشته‌ایم و تعداد هسته‌های فناور مستقر در پارکهای علم و فناوری از ۱۰ هزار و ۸۰۰ به ۱۱ هزار و ۵۴۰ افزایش یافته است.

وزیر علوم گفت: رهبری فرمودند که علم دو کاربرد دارد یکی «رسیدن به مرجعیت علمی» و دیگری «رفع نیازهای جامعه» که در هر دو بعد آن تصمیم‌گیری کرده‌ایم؛ پیش از دوره ما هر ۶ ماه یک مجله تحت نمایه بین‌الملی منتشر می‌شد اما امروز هر ماه یک مجله منتشر می‌شود که این یعنی مرجعیت علمی و به این معناست که ما شرایطی را ایجاد می‌کنیم که محققان سایر کشورها در بستر مجلات ما قلم بزنند.

زلفی گل ادامه داد: تعداد مقالات علمی در سال ۱۴۰۰ از ۵۹ هزار و ۶۶۰ به ۷۷ هزار و ۳۲۷ ارتقا پیدا کرده است. همچنین تعداد دانشمندان یک درصد بین‌المللی ما از ۶۵۸ نفر در سال ۱۴۰۰ به ۸۴۱ نفر در سال ۱۴۰۱ ارتقا یافته است. تعداد دانشمندان ۲ درصد کشور نیز افزایش یافته‌ است.

وی با تاکید بر لزوم تفکیک بودجه امور فرهنگی و پژوهشی دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی عنوان کرد: در هیئت‌های امنای دانشگاه ها، روسای دانشگاه را موظف کردیم که ۳ درصد بودجه را به مسائل فرهنگی اختصاص دهند؛ در همین راستا از نمایندگان مجلس می‌خواهم که در بودجه موسسات آموزش عالی ردیف بودجه فرهنگی و ردیف بودجه پژوهشی را مستقل کنند چراکه آنقدر مشکلات موسسات آموزش عالی زیاد است که این بودجه ذبح می‌شود؛ البته ما تلاش می‌کنیم با استفاده از ظرفیتهای هیئت‌های امنا اجازه این کار را ندهیم.

وزیر علوم با بیان اینکه «در بعد کادرسازی از نیروهای جوان انقلابی در بخش‌های مختلف صف و ستاد اتفاقات خوبی در وزارتخانه افتاده است»، اظهار کرد: در بعد جذب نخبگان نیز اتفاقات مبارکی افتاده است؛ با شیوه‌نامه‌ای که با همکاری بنیاد ملی نخبگان تدوین و به تصویب شورای عالی جذب رسید از این به بعد نخبگان ما که عضو این بنیاد هستند و جایزه شهید شهریاری را دریافت می‌کنند، خارج از فراخوان به عنوان عضو هیئت علمی جدب دانشگاه‌ها می‌شوند.

زلفی گل در پایان گفت: برای تقویت علوم پایه و علوم انسانی مرکز علوم انسانی را در وزارتخانه تاسیس کردیم و با همکاری بنیاد نخبگان رتبه‌های زیر ۱۰۰ و المپیادی ها را بورس کردیم و خوشبختانه در سال‌ جاری تعداد افرادی که در رشته‌های علوم پایه و اولویت دار پذیرش شدند، ۲ برابر شد. با همکاری دانشگاه فرهنگیان بستری را فراهم کردیم که دانشجویان علوم پایه و علوم انسانی انگیزه برای تلاش و کوشش بیشتر داشته باشند. در برخی از دانشگاه‌ها از جمله دانشگاه‌های هرمزگان، یزد و سهند تبریز در زمینه اجرای بورسیه صنعت گام‌هایی برداشته شده است.

در ادامه، محمد حسین فرهنگی پس از استماع اظهارات وزیر علوم اعلام کرد که از توضیحات وزیر قانع نشد و سوال خود را به رای گذاشت اما نمایندگان مجلس شورای اسلامی از توضیحات وزیر علوم قانع شدند.

توسط سردبیر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.