آیرال خبر: معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی تبریز از ایجاد شایعه در مورد بیماری آنفلوانزای H1N1، انتقاد کرد و گفت: این یک بیماری فصلی است و همه ساله با آغاز فصل سرما در کشور شایع می شود و در صورت رعایت نکات بهداشتی تا حدود زیادی می توان از ابتلا به آن جلوگیری کرد.

به گزارش آیرال خبر ، دکتر جعفر صادق تبریزی در گفت‌وگو یی، با اعلام این مطلب گفت: متاسفانه در استان های غربی این آنفلوانزا شیوع بیشتری دارد، ولی با تدابیر انجام گرفته در همین استان ها و به خصوص در استان آذربایجان شرقی بیماری تا حد زیادی کنترل شد.

وی خاطرنشان کرد: پیک آنفلوانزا کاهش یافته است و سیستم مراقبت های بهداشتی درمانی و پزشکان برای مقابله با آنفلوانزای فصلی آمادگی لازم را در استان دارند.

وی خاطرنشان کرد: به اندازه کافی داروی لازم برای مقابله با آنفلوآنزای شدید را در اختیار داریم.

تبریزی با تایید موارد فوت بر اثر آنفلوانزا فصلی در استان آذربایحان شرقی گفت: همه ساله این بیماری شایع می شود و متاسفانه قربانی هم می گیرد ولی با رعایت موارد بهداشتی و در صورتی که افراد زمینه مساعد برای ابتلا به بیماری را نداشته باشند، جای نگرانی وجود ندارد.

این مقام مسئول با تاکید براینکه تا پایان فصل سرما، این نوع آنفلوانزا تهدیدی برای سلامتی افراد محسوب می شود، گفت: تولید واکسن برای بیماری های ویروسی مشکل است، نکات مهمی که موجب نگرانی می باشد جهش یا تغییر توان بیماری زایی این ویروس است که می‌تواند به‌خودی خود یا در ترکیب با ویروس های دیگر سرماخوردگی فصلی حادث شود.

وی ادامه داد: علائم اين بيماری مشابه آنفولانزاي فصلي همانند تب، سرفه، گلودرد، آب ريزش بيني، كوفتگي و درد بدن، سر درد، لرز و خستگي و در موارد مشخص اسهال، تهوع و استفراغ مي باشد و در مواردي ممكن است اين بيماري ويروسي پيشرفت نموده و ايجاد عفونت هاي شديد ريوي، گوشي و سينوسي نمايد.

وی خاطرنشان کرد: پوشاندن دهان در زمان سرفه یا عطسه، استفاده از ماسک، استفاده از دستمال کاغذی و معدوم ساختن صحیح آن بعد از مصرف؛ شستشوی دستها بعد از سرفه، عطسه و دست زدن به دهان و بینی، شستشوی دستها قبل و بعد از تماس با بیماران،کاهش مسافرتهای غیر ضروری، رعایت بهداشت فردی و عمومی، در صورت ابتلا به بیماری، اقامت در منزل و اجتناب از تماس با دیگران، استراحت، نوشیدن کافی مایعات، رعایت توصیه های پزشکی معالج از توصیه های بهداشتی در زمان همه گیری آنفلوانزا است.

دکتر تبریزی در بخش دیگری از سخنان خود در پاسخ به این سئوال که بیماران مبتلا در کجا قرنطینه می شوند؟، گفت: قرنطینه ی خاصی برای این بیماران وجود ندارد، این بیماران در بخش های عفونی بیمارستان های استان بخصوص در دو بیمارستان امام رضا (ع) و سینای تبریز و در یک اتاق ویژه بستری می شوند ولی در صورتی که نیاز به بخش های ویژه باشند و به عنوان مثال دچار مشکلات تنفسی گردند به بخش هایی چون ICU منتقل شده و پروسه درمانی آنها ادمه می یابد.

وی با بیان اینکه در بخش های ICU در صورتی که استاندارد های بین تخت های بیماران رعایت شده باشد، امکان ابتلای دیگر افراد بستری در آن بخش به آنفولانزای فصلی به صفر می رسد و جای نگرانی نیست، خاطرنشان کرد: نباید با انتشار اخبار نا صحیح مردم را نگران کرد.

اجتماعی 9/10/1394

کد خبر ۱۱۰۴۲2

کد خبرنگار ۱۲25

انتهای پیام

توسط سردبیر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.