آیرال خبر- نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی گفت: اقتصاد تک محصولی و وابسته به درآمدهای نفتی بیمار است که منجر شده تا اقتصاد ایران نتواند به جایگاه شایسته خود برسد.
به گزارش آیرال خبر، حجت‌الاسلام سید محمد علی آل هاشم در بیست‌ و چهارمین همایش توسعه ملی صادرات غیرنفتی کشور، اظهار کرد: در رشد و توسعه اقتصادی همه کشور‌ها به ویژه کشور ما عوامل زیادی دخیل هستند که یکی از تاثیرگذارترین آن،  توسعه بخش صادرات غیرنفتی در کشور است.
وی گفت: زمانی که صحبت از صادرات غیرنفتی و توسعه این بخش می شود به نظر می‌رسد در کشوری همچون کشور ما که از ظرفیت‌های عظیمی برخوردار است، زمینه تحقق این هدف با وجود منابع عظیم انرژی‌های مختلف و منابع با کیفیت معدنی و فلزی و غیرفلزی باید آسان بوده و هزینه‌های تولید نسبت به سایر کشورها بسیار پایین و  قدرت رقابت صنایع و کالای ایرانی در بازارهای بین المللی بالاتر باشد.
وی با بیان این‌که باوجود این  ظرفیت‌های طبیعی و انسانی و خدادای در کشور هنوز به جایگاه مطلوب نرسیده‌ایم، عنوان کرد: هزینه بالای تولید در کشور و  کیفیت نه چندان مناسب کالای تولیدی با وجود هزینه بالا، ناشی از قدیمی بودن فناوری های موجود و مورد استفاده در کارخانجات و  فرسوده بودن ماشین آلات است که توان رقابت در بازارهای بین المللی را گرفته است.
آل هاشم با بیان این‌که زمانی که تولید با کیفیت داشته باشیم اما نتوانیم در زمینه صادرات تعامل لازم را با سایر کشورها برقرار کنیم این تولید کیفی مزیتی برای ما تلقی نمی‌شود، گفت: همزمان با موضوع کاهش هزینه‌های تولید بحث توسعه تعاملات با کشورهای مختلف دنیا به ویژه کشور‌های همسایه از اهمیت بالایی برخوردار است؛ چراکه تا موضوع تعاملات اقتصادی و از جمله موانع تحقق آن حل نشود، انتظار موفقیت در توسعه صادرات غیرنفتی دور از دسترس خواهد بود.
نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی با اشاره به تحریم‌های یک جانبه آمریکا و تهدیدهای غیرقانونی در مورد همکاری با سایر کشورها، تصریح کرد: در شرایط کنونی شرکای تجاری و اقتصادی جمهوری اسلامی ایرانی نمی‌توانند به طور عادی به تعاملات اقتصادی خود با ایران ادامه دهند، چه برسد به این‌که سایر کشورهایی تعاملات بسیار ضعیف با ایران دارند.
وی با تاکید بر این‌که در این شرایط اقتصادی کشور، باید توجه بیشتری به اهمیت موضوع بازاریابی بین‌المللی و دیپلماسی اقتصادی داشته باشیم، ادامه داد: اگر دیپلماسی اقتصادی در توجه همه مسئولان قرار گیرد، می تواند بازارهای موجود را از طریق ساز و کارهای موجودی حفظ کرده و ارتقا داد و از سویی نیر تحریم‌های ناجوانمردانه را پشت سر گذاشت.
امام جمعه تبریز با بیان این‌که افزایش تعاملات با کشورهای مختلف دنیا یکی از راهبردی‌ترین راهکار جهت توسعه صادرات غیرنفتی و بهبود اقتصاد ایران است، افزود:  زمانی می توانیم به جایگاه واقعی اقتصاد کشور دست یابیم که صادرات غیرنفتی در کشور افزایش یابد و اگر به این هدف نرسیده‌ایم نشان دهنده این است که عملکرد ما در حوزه اقتصادی آن گونه که باید باشد نیست.
وی خاطرنشان کرد: مواد و کالاهایی که با ارز دولتی جهت حمایت از افشار آسیب‌پذیر به عنوان کالای اساسی تخصیص داده شده است نه تنها به قیمت دولتی عرضه نمی‌شود، بلکه سه برابر قیمت آن در بازار توزیع می‌شود؛ از این رو ضروری است تا مسئولان تدابیری در این خصوص داشته باشند.
 وی با بیان این‌که دیپلماسی اقتصادی در شرایط تحریم‌ها از اهمیت بالایی برخوردار است، متذکر شد: وزارت امور خارجه  باید روان سازی تجارت خارجی و صادرات اقدامات موثری انجام داده و این موضوع را در اولویت خود قرار دهد.

توسط سردبیر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.