جشنواره باقالی

جشنواره باقلا (پخله) توسط شهرداری منطقه ۶ در محله قراملک برگزار شد.

به گزارش آیرال خبر به نقل از شهریار، جشنواره باقلای قراملک با همکاری مدیریت اجتماعی فرهنگی و امور ارتباطات شهرداری منطقه ۶ تبریز با حضور فریدون بابایی اقدم، عضو شورای شهر تبریز و زارعی مدیر فرهنگی و هنری معاونت فرهنگی شهرداری تبریز برگزار شد.

سامان احمدزاده شهردار منطقه ۶ تبریز در این خصوص اظهار داشت: هدف از برگزاری این جشنواره احیای سنت های قدیمی محلات ریشه دار تبریز است.

وی ادامه داد: توانمندسازی محلات، جذب گردشگر و ایجاد فضای شاد و مفرح در مناطق مختلف حوزه شهرداری منطقه ۶ از دیگر اهداف برگزاری جشنواره “باقلا” (پخلــه) در قراملک است.

احمدزاده تصریح کرد: محله قراملک از دیرباز محل کاشت و برداشت “باقلا” بوده اما به دلیل اطلاع رسانی ضعیف و عدم توجه به این ظرفیت، پتانسیل های آن مغفول مانده است.

وی اظهار داشت: در جشنواره یاد شده علاوه بر احیای جایگاه قراملک به عنوان خاستگاه محصول باقلا در این منطقه، برنامه های جنبی مانند پخت انواع غذاهای سنتی از باقلای قراملک، غرفه سبزی و غرفه جاروی قراملک، نمایشگاه، برنامه های فرهنگی و تفریحی شاد و مفرح و نیز اجرای موسیقی زنده عاشقی ترتیب داده شده است.

یادآور می شود، باقلا در فرهنگ قدیمی و عامیانه مردم تبریز از جایگاه ویژه ای برخوردار است بطوریکه به عنوان یکی از عناصر پذیرایی در اجتماعات خانوادگی به ویژه در ایام فصل زمستان مورد استفاده بسیار بوده است.

هم اکنون نیز باقلا یا پخله در تبریز مورد اقبال عموم بوده و در جای جای نقاط شهر اماکنی برای ارائه باقلای پخته به کسب و کار مشغولند.

با این اوصاف، محصول باقلای قراملک به دلیل کیفیت بالای خود مورد استقبال مردم قرار دارد.

گیاه باقلا، از نظر خواص درمانی و غذایی نیز دارای ویژگی های منحصر به فردی است.

باقلا، منبع تامین فیبر مناسبی بوده و به دلیل بالا بودن میزان پروتئین، می‌تواند همراه با برنج (باقلا پلو) به یک غذای کامل تبدیل شود. کلسیم و پتاسیم موجود در باقلا می‌تواند از بروز پوکی استخوان جلوگیری نموده و به کنترل فشارخون بالا کمک می‌کند.

توسط سردبیر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.