محمدرضا خانلو

آیرال خبر- رئیس اداره بازآفرینی محلات شهری تبریز گفت: شهرداری تبریز در ارتباط با احیا و نوسازی بافت ناکارآمد دو محور و رویکرد اصلی را در پیش گرفته است.

به گزارش آیرال خبر به نقل از شهریار، رضا خانلود در برنامه رادیویی «شهریمیز» با بیان اینکه بازآفرینی محلات شهری تنها وظیفه شهرداری تبریز نیست اظهار کرد: شهرداری تبریز در ارتباط با احیا و نوسازی بافت ناکارآمد دو محور و رویکرد اصلی را در پیش گرفته است که یکی اقدامات پیشگیرانه و دیگری اقدامات عملی و اجرایی است.

خانلو احداث فضای سبز در شمال، جنوب و شرق تبریز را از جمله اقدامات پیشگیرانه شهرداری تبریز در این حوزه دانست و تصریح کرد: تفرجگاه عینالی در شمال شهر، تفرجگاه عباس میرزا و ائل باغی در جنوب تبریز و تفرجگاه آرپادره سی در منطقه شرق، از جمله اقدامات شهرداری تبریز برای احداث کمربند سبز به حساب می آید.

رئیس اداره بازآفرینی محلات شهری تبریز با بیان اینکه بهسازی محلات، دستور کار سازمان ها و ارگان های کشوری است، گفت: با توجه به اینکه با توسعه شهرها مسئله بافت های شهری ناکارآمد نیز در ایران بروز می کند، اهمیت چاره سازی در تمام حوزه های اجتماعی، فرهنگی، عمرانی و… بیش تر از همیشه احساس می شود.

وی اعلام کرد: بافت های ناکارآمدی شهری به پهنه هایی از شهر گفته می شود که از چرخه تکامل شهر دور مانده اند و به کانون برخی مشکلات و نارسایی های اجتماعی تبدیل شده اند.

وی درباره بافت های فرسوده شهری نیز توضیح داد: بافت های فرسوده زمانی جزو مرکز شهر بودند اما در طی سالیان گذشته تاسیسات زیربنایی و روبنایی در این نقاط فرسوده شدند و مشکلاتی برای ساکنین آن به وجود آمد و نفوذناپذیری و ناپایداری جزو مشخصات بافت های فرسوده به شمار می آید.

خانلو در ادامه تشریح کرد: سکونتگاه های غیررسمی نیز به سکونتگاه هایی گفته می شود که خارج از ضوابط شهرسازی و قوانین مهندسی به صورت شتاب زده ساخته اند و اکنون ساکنین آن مشکلات متعددی دارند.

وی محدوده های تاریخی و پهنه های روستایی را از دیگر نقاط مشمول طرح بازآفرینی شهری دانست و گفت: محدوده های تاریخی نتوانسته اند همزمان با جریان مدرنیته پیشرفت کنند و روستاهایی هم که به محدوده شهر الحاق شده اند به دلیل عدم توان تطابق با نقاط دیگر شهر نیازمند بازآفرینی هستند.

یک بخش دیگر از برنامه شهریمیز با حضور رضا خانلو درخصوص اقدامات شهرداری تبریز در حوزه بازآفرینی محلات شهری پخش خواهد شد که مکتوب صحبت های مطرح شده در آن قسمت نیز در پایگاه خبری شهریار تبریز منتشر می شود.

توسط سردبیر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.