نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی مشروطیت را جزو نقاط عطف و افتخار آمیز تاریخ ایران ارزیابی کرد و گفت: عوامل نفوذی و روشنفکران غرب‌زده عامل به نتیجه نرسیدن انقلاب مشروطه بودند.

به گزارش آیرال خبر، حجت‌الاسلام‌ والمسلمین سیدمحمدعلی آل‌هاشم ظهر امروز در همایش «از نهضت مشروطه تا گام دوم انقلاب اسلامی» تاریخ آذربایجان را بسیار پر افتخار دانست و اظهار داشت: یکی از وقایعی که نقش آذربایجان در آن بسیار پررنگ است انقلاب مشروطه است.

وی با بیان اینکه مردم تبریز در طول تاریخ همواره پیشتاز بوده و پرچم ابتکار عمل در دست آنها بوده است، افزود: مردم تبریز آغازگر مبارزه و مقابله با استبداد بودند چراکه می‌خواستند عدالت در ایران برقرار شده و استبداد از بین برود.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی نقش علمای دینی همچون آیت الله آخوند خراسانی در نجف، شیخ فضل الله نوری در تهران، سید عبدالله بهبهانی و سید‌محمد طباطبایی را در انقلاب مشروطه موثر دانست و ابراز داشت: علما در این حرکت پیشرو بوده و مردم و حوزه‌های علمیه از جمله حوزه علمیه نجف اشرف پشتوانه این حرکت شدند.

امام جمعه تبریز، عوامل نفوذی همچون روشنفکران غرب‌زده و تابع انگلیس را عامل به نتیجه نرسیدن انقلاب مشروطه عنوان کرد و گفت: با نزدیک شدن انقلاب به سمت پیروزی، عده‎ای مزدور و خود فروخته و از عوامل انگلیس نسخه‌ آنها را القا کرده و حرکت ملت را ابتر کردند.

آل‌هاشم با تاکید بر اینکه بیگانگان، مشروطیت انگلیسی و مشروطیت زیر پرچم بیگانه را می‌خواستند، اما ستار خان در سخنرانی و بیانیه‌اش بیان کرد که می‌خواهد زیر پرچم ابولفضل‌العباس (ع) حرکت کند، تصریح کرد: همان‌ها ستارخان را در باغ اتابک تهران از بین بردند.

وی با اشاره به اینکه همین به اصطلاح روشنفکران، مشروطیت انگلیسی را به جای مشروطیت ایرانی که به دنبال عدالتخواهی و مبارزه با استبداد بود، به کشور تحمیل کردند، اظهار داشت: در این نهضت عظیم که علما پشتوانه حرکت مردم بودند، کار به جایی رسید که بعد از مدت بسیار کوتاهی منجر به دار آویخته شدن شیخ فضل الله نوری در تهران،  ترور سید عبدالله بهبهانی در خانه‌اش و منزوی شدن سید محمد طباطبایی شد.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی مشروطیت را جزو نقاط عطف و افتخار آمیز تاریخ ایران ارزیابی کرد و افزود: آذربایجان در این حرکت نقش ویژه و برجسته‌ای دارد که همواره باید این تاریخ پرافتخار به مردم یادآوری شود.

وی با تاکید بر اینکه، باید خواسته‌های علما از انقلاب مشروطه در همایش‌های مربوط به مشروطه تبیین شود، خاطر نشان کرد: علما وجود یک نهاد تامین کننده عدالت را می‌خواستند تا یک دستگاه قانونی وجود داشته باشد و بتواند پادشاه و همه سلسله مراتب حکومتی را تحت کنترل و نظارت خودش داشته باشد تا ظلم نکنند و عدالت برقرار شود.

امام جمعه تبریز پیوند عدالت و گام دوم انقلاب را هم مورد تاکید قرار داد و گفت: مقام معظم رهبری در این بیانیه بر گسترش عدالت به ویژه عدالت اجتماعی تاکید دارند چراکه معتقدند عدالت اجتماعی باید در جامعه ما حاکم باشد که این نیازمند ساختاری عادلانه و مجریانی عادل و باتقوا است و باید با گفتمان سازی و مطالبه، این موضوع در جامعه محقق شود.

توسط سردبیر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.