عضو هیئت علمی دانشگاه بقیه‌الله سپاه

مطالبه پرستاران با خدمت مطلوب و باکیفیت به بیماران محقق می‌شود

توسط

آبان 23 1395

عبدالله ثقفی در گفت‌وگو با خبرنگار سلامت خلیلان، در واکنش به نامه اخیر رئیس سازمان نظام پرستاری به رئیس جمهوری اظهار داشت: تجربه نشان داده که رفتارهای تند و رفتارهایی که همراه با متانت و چارچوب های منطقی نباشد، قاعدتاً منجر به نتیجه مطلوب و جواب نمی شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی بقیةالله (عج) سپاه و یکی از امضا کنندگان نامه نمایندگان ادوار شورای عالی نظام پرستاری – نامه اخیر رئیس سازمان نظام پرستاری به رئیس جمهور را دارای ادبیات غیرقابل پذیرش برای جامعه پرستاری عنوان کرد و گفت: چنین رفتارهایی به انسجام نظام سلامت خدشه وارد می‌کند و به نظر می‌رسد عده ای به دلیل پیگیری مطالبات پرستاری سعی در رسیدن به اهداف مقاصدی دارند که خود نیز از آن مطلع نیستند و مخصوص حوزه‌های سیاسی است.

وی افزود: جامعه پرستاری در هر شرایطی بیش از هر چیز احتیاج به آرامش و متانتی دارد که بتواند در آن بستر، خواسته‌ها و مطالبات خود را از طریق قانونی پیگیری کند و نگارش چنین نامه‌هایی از سوی مسئولان سازمان نظام پرستاری به ایجاد این بستر و فضای تعاملی آسیب می‌زند.

رئیس سابق سازمان نظام پرستاری تهران ادامه داد: اینکه با الفاظ و ادبیات اینچنینی دیگران را مخاطب قرار دهیم و از روش‌های و غیر منطقی پیگیر مطالبات جامعه پرستاری باشیم، بی شک به جواب نخواهیم رسید و بنده تعجب می‌کنم.

وی اضافه کرد: به اعتقاد بنده بهترین روش برای اثبات حقانیت صنف پرستاری، برخورد همراه با منطق و ارائه خدمات با کیفیت به مددجویان است که این خود حقانیت جامعه پرستاری را به مراتب بهتر منعکس می‌کند.

ثقفی اظهار داشت: نظام سلامت دارای گروه‌های مختلفی است که هر کدام از آنها به تناسب شغل و حرفه خودشان در حال تلاش برای ارائه خدمات به مردم هستند و اگر ما سهم این گروه‌ها را نادیده بگیریم و به بهانه دستیابی به خواسته‌ها و مطالبات خودمان، ایجاد انشقاق در نظام سلامت کنیم، اصلاً حرکت پسندیده ای نیست.

وی بهترین روش برای پیگیری مطالبات جامعه پرستاری را ایجاد تعامل منطقی برشمرد و گفت: معتقدم بسیاری از امور پرستاری از مجرای وزارت بهداشت عبور می‌کند چرا که از نظر قانون بسیاری از اختیارات در حوزه سلامت برای تحول و ارتقاء باید از این مجرا بگذرد و بی شک تحقق مطالبات پرستاری نیز باید در فضای تعامل و گفت‌وگو با همه مسئولین از جمله مسئولین وزارت بهداشت پیگیری شود.

عضو سابق شورای عالی نظام پرستاری ادامه داد: لذا منطقی است با حسن تعامل و گفت‌وگو و ارائه خدمات مطلوب و با کیفیت به بیماران خود را اثبات و خواسته‌هایمان را منعکس کنیم و بر این باورم به هر حال مسئولان وزارت بهداشت نیز آن قدر از متانت و وجاهت برخوردار هستند که مطالبات منطقی را منطقی پاسخ دهند.

وی افزود: بنده اعتقاد به روش‌هایی که به واسطه آن بخواهیم دیگران را زیر سوال ببریم و انسجام نظام سلامت را خدشه دار کنیم، نداشته و احساس می‌کنم این گونه پیگیری‌ها که اخیراً از سوی برخی مسئولین اجرایی سازمان نظام پرستاری صورت می‌پذیرد شاید در ظاهر پیگیری مطالبات جامعه پرستاری باشد ولی شاید اهداف دیگری داشته باشد و به نظر می‌رسد برخی مقاصد مطرح است که برخی به بهانه پیگیری مطالبات پرستاری به آن متوسل شدند.

ثقفی ادامه داد: چرا راهی را که می‌توان از طریق قانون و منطق طی کرد را باید به صورتی پیگیری کرد که جز ایجاد تنش و فاصله چیز دیگری در پی ندارد و برخلاف تصور برخی مسئولان سازمان نظام پرستاری مبنی بر اینکه توسل به این شیوه‌ها خواست اکثریت جامعه پرستاری، اصلاً چنین نیست؛ زیرا جامعه پرستاری، جامعه ای فهمیم و با متانت است که خودشان می‌توانند خواسته‌هایشان را به طریق منطقی مطرح کنند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی بقیةالله (عج) سپاه خاطرنشان کرد: البته پرستاران مطالبات و خواسته بحقی دارند ولی مطمئنا اعتقادی به روش‌های پیگیری غیر منطقی ندارند و حاضر نیستند به بهانه دستیابی به مطالباتشان به هر روش و هر شیوه ای که به شأن و جایگاه پرستاری آسیب برساند، متوسل شوند و بی شک شأن و شخصیت حقیقی و حقوقی جامعه پرستاری فراتر از مطالباتی است که عده ای مطرح می‌کنند و مطمئناً این بیان، ادبیات و شیوه اکثریت جامعه پرستاری نیست.

انتهای پیام/

توسط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.