اشاره:

سيروس دين محمدى ، سرمربى اين روزهاى تيم فوتبال شهردارى تبريز را بدون ترديد بايد يکى از محجوب ترين و بى حاشيه ترين فوتباليست هاى اسبق تبريز و تيم ملى و يکى از مربيان بى قيل و قال فوتبال کشور طى دو دهه اخير دانست.

بازيکنى که با تکنيک خاص و شوت هاى سهمگينش در دوران بازى ، بلاى جان هر تيمى بود و از جمله معدود بازيکنان تبريزى به شمار مى رود که حضور در جام جهانى را نيز تجربه کرده است.

سيروس دين محمدى که پس از درخشش در ترکيب تيم هاى شهردارى و تراکتورسازى تبريز در جام آزادگان ، راهى استقلال تهران شد ، در اين تيم نيز درخشش خيره کننده اى داشت و از همين تيم نيز راهى بوندسليگا شد تا نامش را در فهرست لژيونرهاى طلايي فوتبال ايران در دهه 90 به ثبت برساند.

سيروس پس از بازنشستگى و آويختن کفش هايش ، وارد عرصه مربيگرى شد و به عنوان يکى از مربيان سازنده در تيم هاى پايه استقلال فعاليت کرد

او علاوه بر اين ، مقطع کوتاهى را در بحرانى ترين شرايط ، مسووليت هدايت راه آهن تهران را بر عهده گرفت ، ولى اين همکارى کوتاه نتيجه مطلوبى براى اين چهره دوست داشتنى در پى نداشت تا عطاى باشگاه بحران زده و بلاتکليف راه آهن را به لقايش ببخشد.

دين محمدى که تجربه حضورى کوتاه مدت در کميته فنى باشگاه استقلال تهران را نيز دارد ، در تجربه اى مشابه با راه آهن و در شرايطى که تيم فوتبال شهردارى تبريز ، تيم سابقش ، شرايط بحرانى را در ليگ دسته اول سپرى مى کرد ، مسووليت هدايت اين تيم را قبول کرد و اين بار برخلاف راه آهن ، عملکرد قابل قبولى از خود نشان داد و توانست با کسب امتيازات قابل قبول و البته پيروزى بر ماشين سازى در دربى ليگ يکى هاى فوتبال تبريز ، تا حدودى به وضعيت اين تيم در جدول رده بندى سر و سامان داده و تيمش را موقتا در حاشيه امنيت نگه دارد.

گفت و گوى اختصاصی آیرال خبر با سيروس دين محمدى درست پس از فتح دربى برابر ماشين سازى و در آستانه بازى حساس شهردارى تبريز برابر نساجى مازندران انجام گرفت ؛ گفت و گويي صميمى که طى آن ، سيروس دوست داشتنى، دليل اصلى بازگشتش به فوتبال تبريز در قامت مربى را، اداى دين به فوتبال شهر و باشگاهى مى داند که استارت فوتبال و موفقيتش را مديون آنجاست.

به صورت غیرمنتظره ای سکاندار هدایت تیم شهرداری شدید. از آن روزها برایمان بگویید
افتخار می کنم که به باشگاه خودم شهرداری تبریز بازگشتم. شهرداری تبریز به نوعی سکوی پرتاب من بود و از این تیم توانستم به تیم ملی فوتبال راه پیدا کنم و بر همین اساس همیشه خودم را مدیون این تیم و فوتبال تبریز می دانم.
شاید جوان تر ها یادشان نمیاید که سیروس دین محمدی 7سال در این تیم توپ زده است و سال ها و خاطرات بسیار زیادی از این تیم دارد.
پس از جدایی از راه آهن چندین پیشنهاد از تیم های لیگ یکی داشتم که در آخرین لحظات با تماسی که از سوی باشگاه شهرداری تبریز داشتم راهی شهر خودم شدم تا اگر فرصتی شد دین خودم را به فوتبال تبریز ادا کنم.

نگاه مدیریت باشگاه چگونه بود؟
واقعا مدیران شهرداری دغدغه زیادی بابت احتمال سقوط تیم داشتند ولی وجود حاشیه های زیاد باعث شد تا یک بار دیگر کار در شرایط سخت را تجربه کنم هرچند خودم را مرد روزهای سخت می دانم و از این شرایط نمی ترسم!
شاید کسب اجازه از تماشاگران استقلال باعث شد تا به نوعی مورد غضب فوتبالدوستان تبریزی قرار بگیرید. آیا واقعا نیازی به این کار بود؟
در یکی از برنامه های ورزشی شبکه سهند هم عرض کردم که من صفحه ی شخصی در اینستاگرام ندارم و خبری که در صفحه منتسب به من منتشر شده بود کذب محض بود. بهرحال از یک صفحه جعلی انتظاری جز این نمی رود.
کلا علاقه ای به فضای مجازی ندارم و بیشتر در دنیای رئال زندگی می کنم!
ولی این تکذیبیه انعکاس چندانی نداشت و شاید خیلی ها هنوز هم از شما دلخور باشند.
قبول دارم که بازتاب زیادی نداشت ولی من اصلا فعالیتی در اینستا ندارم و همه ی پیج های منتسب به سیروس دین محمدی جعلی است.
ولی از مدیران باشگاه استقلال که اجازه خواسته بودید؟
بنده پیش از پذیرش سمت سرمربیگری شهرداری تبریز عضو کمیته فنی 6 نفره باشگاه استقلال بودم و با این تیم قرارداد داشتم. بخاطر همین با افتخاری تماس گرفتم و ضمن کسب اجازه از ایشان قراردادم را لغو کردم تا با تمام توان در خدمت تیم محبوب خودم شهرداری تبریز باشم. بهرحال کاری غیراخلاقی و غیرحرفه ای بود که اطلاع ندهم و اجازه نگیرم.

در نیم فصل توانستید که تیم را از بحران خارج کنید و به نوعی از ته جدول نجات بدهید. در این مورد هم توضیح می دهید؟
زمانی که تیم را تحویل گرفتم، با 5امتیاز در رده 17 قرار داشتیم. با اینکه کادر قبلی هم زحمات زیادی کشیده بود ولی به نظر می رسید که تیم از نظر بدنسازی دچار مشسکل است. با مدیرعامل وقت باشگاه صحبت هایی داشتم و گفتم که اگر تا نیم فصل بتوانیم 9امتیاز کسب کنیم می توانیم در نیم فصل دوم تیم را از بحران نجات دهیم که خدا را شکر همین اتفاق افتاد و با جذب بازیکنان موردنظرم (علی جراح کار، محسن زاده، رامین قربانی، کیانی و سیاوش بهرامی) و جدا شدن 9بازیکن، به آنچه می خواستیم رسیدیم هرچند از نتایج تیم راضی نیستم و معتقدم که پتانسل تیم شهرداری خیلی بیشتر از جایگاهی ست که داریم و باید تیم را به جایگاه واقعی اش برسانیم.

ولی از منطقه خطر دور شده اید و شاید کمتر دچار استرس سقوط باشید!
ما هنوز هم احساس خطر می کنیم و به بچه ها هم گفته ام که باید به گونه ای بازی کنند که انگار یک دیدار برای فینال یا بازی مرگ و زندگی را انجام می دهند. امتیازگیری در لیگ یک بسیار سخت است و با کوچکترین لغزش امکان هر اتفاقی وجود دارد.

تعامل تان با مدیریت جدید باشگاه چگونه است؟
بنده با دکتر سهرابی رفاقت بیست ساله داشتم و کاملا همدیگر را درک می کردیم. ایشان و مهندس شاهوردی نظرشان بر حفظ تیم در لیگ یک بود . با صحبت هایی که با مدیرعامل جدید باشگاه دکتر رحیمی داشتم به این باور رسیدم که ایشان مدیری لایق و علاقمند به ورزش است که با جان و دل در خدمت باشگاه است و همه ی تلاشش را می کند تا از تیم بهترین پشتیبانی را انجام دهد و سهمیه فوتبال تبریز حفظ شود. کار کردن با چنین مدیر مدبری که علیرغم جوانی دارای تجربه های بسیار گرانقیمتی است لذت بخش و آرامبخش است.

چه صحبتی با تماشاگران دارید؟
باید این نکته تاریخی را فراموش نکنیم که تیم شهرداری تبریز در سال 75 بهترین تیم شهرستانی کشور شناخته شده و از این تیم ریشه دار بازیکنان بزرگی به فوتبال کشور معرفی شده اند که افتخار آفرینی کرده اند. پس همه وظیفه داریم تا از این میراث گرانبها حمایت و حفاظت کنیم و اجازه ندهیم که در بوته فراموشی و نسیان رها شود.
اینجا بحث تراکتور و ماشین نیست. اینجا حرف از فوتبال آذربایجان است و شهرداری هم متعلق به همه مردم آذربایجان است. همانگونه که وظیفه داریم تا از گسترش و دیگر تیم های شهرمان حمایت کنیم باید نگاهی مهربانانه به تیم شهرداری داشته باشیم تا این تیم نیز به روزهای اوج خود برگردد.

تعامل تان با رسانه ها چگونه است؟
از رسانه ها و ارباب جراید عاجزانه می خواهم که تیم را حمایت کنند. این مجموعه با دکتر رحیمی یا سیروس نمی تواند به تنهایی موفق باشد و به حمایت اصحاب رسانه نیازمند است. اولین بحث در ورزش، رسانه است. اگر رسانه ها در کنار تیم باشند سریع تر و بهتر می توان به اهداف رسید و این یک اصل اثبات شده است. امیدوارم رسانه ها بیش از پیش تیم را ساپورت کنند تا بازهم شاهد درخشش سرخ پوشان شهرداری در میادین باشیم.

فکر می کنید در پایان فصل چه رتبه ای را کسب کنید؟
ببینید! از من خواسته اند تا تیم را در لیگ یک حفظ کنم و با توکل بخدا می توانیم این کار را انجام دهیم اما اینکه در پایان فصل چه رتبه ای را کسب کنیم، دست خداست. من فقط به بازی های پیش رو فکر می کنم و اصلا تمرکزم را روی بازی های بعدی قرار نمی دهم. ما بازی به بازی جلو می رویم و انشا… بتوانیم با همت بچه ها و تلاش مدیرعامل و عوامل اجرای و کادر فنی و مهم تر از همه، حمایت اصحاب قلم و تماشاگران رتبه ای شایسته را در پایان فصل به دست بیاوریم.

صحبت پایانی؟
این تیم نیاز به حمایت دارد. به کمک همه ی مدیران شهرداری نیازمندیم تا دست در دست هم سهمیه لیگ یکی شهرمان را حفظ کنیم.

توسط سردبیر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.