حاجی زاده

روحیه ظلم ستیز مردم تبریز همواره در طول تاریخ زبانزد و منشا تحولات مهم به ویژه در دوران معاصر ایران بوده است. ویژگی شخصیتی بارزی که عامل اصلی برقراری قرارداد خواهرخواندگی تبریز با غزه نیز می شود.

آیرال خبر- غزه در واقع نمادی از مظلومیت فلسطین است و خواهرخواندگی تبریز با غزه یعنی ایجاد یک پیوند عاطفی سیاسی میان این دو سرزمین ظلم ستیز.

تبریز حالا تنها شهر ایران به شمار می رود که این مسیر را سپری کرده و برای دفاع و حمایت از فلسطین اقدامی عملی انجام داده است. فارغ از مباحث خواهرخواندگی حمایت از فلسطین از ابعاد مختلف قابل بررسی و تامل است:

۱. نگاه انسانی: غزه از سال ۲۰۰۵ در سخت ترین و عجیب ترین شرایط محاصره زمینی، دریایی و هوایی قرار گرفته است. به گفته بسیاری از سازمان‌های مدعی حقوق بشر حالا غزه دیگر یک شهر و منطقه نیست، بلکه بزرگترین زندان جهان است با دو میلیون نفر زندانی؛ شرایطی که با هیچ نوع دیدگاه انسانی قابل قبول نیست.

از سوی دیگر شش میلیون نفر از شهروندان فلسطین در کشورهای دیگر آواره هستند، بخشی از جمعیت فلسطینی ها به دلیل واقع شدن در بخش های اشغالی سرزمین قدس به ظاهر شهروند رژیم غاصب صهیونیستی شده اند اما با اتفاقاتی مانند ساخت بزرگراه و شهرک های متعدد، در بدترین شرایط نژادپرستانه قرار دارند. این تنها بخشی از مسائل انسانی در حال رخ دادن در فلسطین است.

۲. نگاه حقوقی: رژیم غاصب صهیونیستی قطعنامه‌های متعدد سازمان ملل متحد را نقض می‌کند. گرچه این رژیم دائما مورد حمایت غرب است اما معدود قطعنامه‌هایی که در حمایت از مردم مظلوم فلسطین صادر شده را آشکارا و با وقاحت تمام نقض می‌کند. یکی از این موارد در خصوص قطع ساخت دیوار حائل و توسعه شهرک‌سازی‌های اسرائیل است که این دولت بدون توجه به آن نه تنها شهرک سازی ها را قطع نکرده بلکه در اقدامی کاملا نژاد پرستانه اقدام به تخریب مزارع و خانه‌های فلسطینیان کرده است.

۳. نگاه دینی و مذهبی: هر چند قدس نخستین قبله مسلمین است ولی اقدام رژیم صهیونیستی در یهودی سازی قدس اقدامی کاملا ضد اسلامی بوده و بر همین اساس بر مسلمانان واجب است در برابر این اقدام ایستادگی کنند. تمامی اسناد و روایات تاریخی بر اسلامی بودن این سرزمین در قرون گذشته تاکید دارد و نمی‌توان بر اساس نگاه سیاسی چند دولت غربی، شاهد از بین رفتن تمدن اسلامی در این سرزمین شد.

این تنها بخش کوچکی از خصومت‌های رژیم صهیونیستی با مسلمانان بود. پرونده این رژیم در جنگ با کشورهای اسلامی برای تحقق رویای تعبیرناپذیر سرزمین نیل تا فرات سندی مشهود در جنایات این دولت متخاصم است.

در این میان تدبیر مهم امام خمینی(ره) در اعلام جمعه آخر ماه رمضان به عنوان روز قدس، مهمترین اقدام برای رسوایی رژیم صهیونیستی بود که هر سال صدای مظلومیت فلسطین را به گوش جهانیان می رساند و باعث اتحاد بخش اعظمی از دولت های اسلامی برای مقابله با جنایات اسرائیل می شود.

البته در این میان تعداد معدودی از کشورهای اسلامی هستند که خیانت آنان به آرمان قدس و فلسطین به اثبات رسیده و با حرکت خود باعث شدند تا امروز شاهد به تاخیر افتادن آزادی فلسطین باشیم  ولی به تعبیر مقام معظم رهبری که در ۱۸ شهریور ۱۳۹۴ فرمودند: «شما(صهیونیست ها) ۲۵ سال آینده را نخواهید دید.

سعید حاجی زاده

توسط سردبیر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.