عزاداری شب هشتم

سالی که کرونا آمد و یک خط طولانی کشید بین هر آنچه بود و هر آنچه هست. کرونا آمد تا امسال یک فاصله عجیب بین آدم‌ها حک کند. فاصله‌ای که در ماه محرم دسته‌های سینه‌زنی را دور کرد از یکدیگر و زنگ هیچ دری برای آوردن کاسه‌های نذری به صدا در نیامد.

به گزارش آیرال خبر،  دل که گرفته باشد و دست از هر جایی کوتاه، پناه می‌بری به اباعبدالله الحسین(ع) و طفل چند ماهه‌اش. پناه می بری به صبوری‌های زینب در دشت کربلا. به دست بریده و سری که در برابر هیچ ظلمی خم نشد. دل را گره میزنی به آدم‌های وارسته‌ی تاریخ و حالا دیگر درد آنقدرها هم مهیب نیست.

دل که گرفته باشد سکوت میکنی و حاجت‌ات را وصل میکنی به هر یک از این روایت‌ها. در دل نیت میکنی و گره کار را برای باز شدن، به آبروی این بزرگان پیوند می‌دهی و به همین سادگی نذرها پا می‌گیرد و ادا می‌شود.

محرم کرونایی امسال سبک و سیاق نذرها را تغییر داد. امسال بوی پلوی زعفرانی و خورشت قیمه از پشت در هیچ خانه‌ای نمی‌آید. عطر دارچین روی شله زرد تازه، در هیچ کوچه‌ای بلند نمی‌شود و ایستگاه‌های چای و شیر صلواتی هم برچیده شد.

پس چکار کنیم در این روزهای سخت که منحنی بیماری و ویروس مدام بالا و بالاتر می رود و تبریز قرمز و قرمز تر می‌شود؟ چه کنیم وقتی بیمارستان‌ها جایی برای پذیرش ندارند و پزشکان و پرستاران خسته و بی‌رمق در کشیک‌های روز و شب تلاش می‌کنند؟ چه کنیم وقتی تلاشگران بلوک ۶۵ وادی رحمت دیگر نای کار کردن ندارند و همه جا ورِ سهمگین بیماری خودنمایی می‌کند؟

مرحله دوم «پویش رحمت»، در کنار آسیب‌دیدگان اقتصادی کرونا

شهردار تبریز از آغاز مرحله دوم پویش رحمت از ابتدای ماه محرم خبر داده و می‌گوید: در ایام کرونا، پویش رحمت فرصت و بستر مناسبی برای ادای نذر شهروندان در محرم به شمار می‌آید. متاسفانه با تداوم بیماری کرونا، تعداد بیش تری از شهروندان شغل خود را از دست داده و بیکار شده اند.

ایرج شهین باهر با اشاره به اینکه کرونا باعث شد افراد بسیاری شغل خود را از دست دهند، ادامه می‌دهد: در مرحله دوم پویش رحمت می خواهیم با کمک ها و نذرهای مردم خیر تبریز، مایحتاج کسانی که بخاطر کرونا سفره هایشان خالی شده است را تامین کنیم.

آغاز بسته‌بندی ارزاق پویش رحمت/ هر روز یک هزار سبد غذایی توزیع می‌شود

او با درخواست از مردم تبریز جهت همکاری و همراهی در مرحله دوم پویش رحمت، می‌گوید: سعی می‌کنیم لیست افراد آسیب دیده اقتصادی ناشی از بیماری کرونا را از مراجع مختلف تهیه کنیم و در کنار آن، هیئت مدیره پویش رحمت نیز شرایط این پویش را اطلاع رسانی می‌کنند تا کسانی که بیکار شده‌اند، خود جهت ثبت نام اقدام کنند.

در این بین، امام جمعه تبریز هم خواستار انفاق مؤمنانه مردم در آستانه ماه‌محرم به سمت پویش رحمت و دیگر مجموعه‌های فعال در زمینه حمایت از آسیب‌دیدگان ناشی از شیوع بیماری کرونا شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمدعلی آل‌هاشم یادآوری می‌کند: مرحله دوم پویش رحمت که توسط جمعی از خیرین و معتمدین شهر راه‌اندازی‌ شده بود، دوباره فعال شده است و ضرورت دارد که مردم عزیز کمک‌های مومنانه و نذرهای خود را در ماه‌های محرم و صفر به این پویش و دیگر تشکل‌های خیریه اختصاص دهند.

«احسان ماسک» امسال جایگزین نذری‌های مرسوم شد

از آغاز بیماری کرونا تا امروز، محققان و پزشکان مهمترین و ابزاری‌ترین راهکار برای مقابله با این بیماری را استفاده از ماسک عنوان کرده‌اند. راهکاری که هر چند سهل و در دسترس به نظر می‌رسد ولی حتی تامین همین ماسک هم برای عده بسیاری از مردم ناممکن است. آمارها می‌گوید ۴۰ تا ۵۰ درصد از مردم توان اقتصادی برای خرید ماسک را ندارند. وقتی راه مقابله ناممکن باشد، بیماری هم روز به روز شایع‌تر خواهد شد.

شاید به همین دلیل بود که پویش «احسان ماسک» در کلان‌شهر تبریز در هفته‌های اخیر به نمادی برای ترویج سنت حسنه نذر و احسان برای مقابله با ویروس مرگبار کرونا، به ویژه در ایام عزادارای سرور و سالار شهیدان تبدیل شد.

سازمان های مردم نهاد آذربایجان شرقی پس از موفقیت بی مانند در جمع آوری ۵۱ میلیارد تومان کمک مردمی برای کمک به اقشار نیازمند در روزهای شیوع کرونا، اکنون به دنبال ثبت تجربه جدیدی در قالب راه اندازی پویش «احسان ماسک» در ایام عزادارای سرور و سالار شهیدان و با تکیه بر سنت حسنه و دیرین «احسان و نذورات» به عنوان یکی از آموزه های ماندگار دینی هستند.

اجرای پویش احسان ماسک در آذربایجان شرقی همزمان با ایام محرم

عاطفه مجتهدی، مدیرعامل سازمان غیردولتی «جمعیت بانوی آفتاب» می‌گوید: در روزهایی که با کمبود ماسک مواجه بودیم، سازمان‌های مردم نهاد به تولید ماسک روی آوردند و برای رفع نیاز بیمارستان‌ها و افرادی که از مراکز درمانی خدمات دریافت می‌کردند، احسان ماسک انجام شد.

او ادامه می‌دهد: با توجه به مشکلات معیشتی به وجود آمده، تهیه ماسک نیز به یکی از هزینه‌های روزمره و مداوم مردم تبدیل شده و با بازگشایی مدارس و دانشگاه ها، ضروری است استفاده از ماسک در جامعه بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.

مجتهدی معتقد است: برای مقابله همگانی با کرونا، پویش «احسان ماسک» یکی از ضروریات جامعه امروز ماست که باید مورد توجه جدی قرار گیرد که شماره حساب ۱۰۲۰۰۳۱۵۵۱۶ و شماره کارت بانکی ۶۰۶۳۷۳۷۰۰۱۳۸۹۴۵۹  نزد بانک قرض الحسنه مهر ایران بنام جمعیت خیریه قلب های سبز برای پویش احسان ماسک ایجاد شده است.

راه اندازی پویش «نذر خون از تاسوعا تا اربعین حسینی»

کربلا، صحرای خون بود وقتی حسین(ع) و یارانش پر پر شدند و بعد ردی همیشگی از خون در تاریخ به جا ماند. حالا در این روزهای سخت کرونایی، بیش از هر زمان دیگری نیاز به خون برای نجات جان مردمان بیشتری، احساس می شود.

هر چند روزهای تاسوعا و عاشورای هر سال عده زیادی از هموطنان اقدام به اهدای خون می‌کنند ولی امسال نباید اهدای خود تنها محدود به این دو روز باشد و نیاز به گروه‌های خونی متعدد بسیار است.

سازمان انتقال خون با توجه به شیوع ویروس کرونا از سامانه نوبت دهی اینترنتی برای تعیین نوبت با هدف رعایت فاصله گذاری اجتماعی استفاده می‌کند و داوطلبان می‌توانند با ثبت نام در این سامانه نسبت به اهدای خون اقدام کنند. داشتن حداقل ۱۸ سال تمام و حداکثر ۶۰ سال برای اهداکنندگان مستمر و حداقل وزن ۵۰ کیلوگرم از جمله شرایط اهدای خون به شمار می‌آید.

مردمِ زمانه خود باشیم

با وجود اینکه امسال تاکید بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی و سلامت عموم مردم، بساط نذری‌های مرسوم را برچیده، ولی هنوز هم می‌توان با کمی تغییر نذر خود را به جا آورد. نذری که دامنه آن از یک خوشمزگی صرف تبدیل به آرامش روان شود.

همان طور که حضرت امیرالمومنین علی(ع) فرموده: «فرزند زمانه خویش باش» . یعنی با مقتضیات جامعه و شرایط کنونی باید زندگی کنیم و به فراخور شرایط حاکم، در خرده فرهنگ‌ها و عادت‌ها تغییراتی ایجاد کرد. تغییراتی که گاه به بهای حفظ جان انسان‌های بیشتر منجر شود.

توسط تحریریه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.