مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای آذربایجان ابراز کرد:

بهره‌برداری از تونل 4 کیلومتری انرژی تبریز

توسطتحریریه

آبان 11 1399

مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای آذربایجان با اشاره به اجرای طرح تونل انرژی و پست ۲۳۰ کیلوولت مرکزی تبریز گفت: با بهره‌برداری از این طرح برق تبریز در ۴۰ سال آینده به شکلی ایمن تامین می‌شود.

بهره‌برداری از  تونل 4 کیلومتری انرژی تبریز

به گزارش آیرال خبر، افشین روشن‌میلانی، مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای آذربایجان امروز در نشست خبری به مناسبت هفته “پدافند غیرعامل” اظهار داشت: کارگروهی که در پدافند غیرعامل مورد بحث ما کارگروه آب و انرژی است که در بخش تولید برق، انتقال و توزیع انرژی، آب و گاز و نفت و غیره است.

وی افزود: ۱۳ اداره و شرکت در کارگروه آب و انرژی فعال است و تلاش ما تداوم و تامین انرژی در شرایط خاص می‌باشد.

مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای آذربایجان با بیان اینکه برنامه‌های پدافند غیرعامل کارگروه تلاش می‌کند تا زمینه تداوم انرژی در لحظات حساسی را فراهم سازد، گفت: رزمایش آماده به کارگیری مولدهای برق اضطراری، مراکز حیاتی، حساسی و مهم و اضطراری به مدت ۹ سال است که انجام می‌گیرد.

وی به آماده‌سازی خطوط برق در مناطق، تعویض سیم‌های هوایی به روکش‌دار، طراحی شبکه‌های انتقال برای پایدارسازی، گفت: برای پایدارسازی شبکه‌های انتقال بیش از ۴۰ درصد از ظرفیت منطقه تاسیسات نصب می‌شود.

روشن‌میلانی با تاکید بر اینکه باید فرهنگ‌سازی لازم برای افزایش تاب‌آوری مشترکان در شرایط ویژه انجام گیرد، گفت: مشترکان اصلی‌ترین طرف ما هستند که می‌توانند نقش اصلی را ایفا کنند.

وی خاطرنشان کرد: تهیه کانکس محدود، تجهیزات مشخصات برای شرایط ویژه آماده است به طوریکه هر شرکت نیز در کشور یک شرکت معین دارد که شرکت برق منطقه‌ای آذربایجان بر دو استان معین است که برای این منظور آموزش‌هایی برای آشنایی عمومی و مختصری از شبکه‌های تعیین شده انجام می‌گیرد.

مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای آذربایجان ابراز کرد: آموزش‌های مشخص برای موارد خاص در شرایط و جاهای مختلف ارائه می‌شود.

وی در توضیح تعمیرات و سرویس شبکه، گفت: علاوه بر برنامه‌های مدون، برنامه‌های بازدید از شبکه‌ها به صورت مستمر انجام می‌گیرد.

روشن‌میلانی با تاکید بر اینکه با آمادگی قبلی و تدابیر اندیشیده شده و کمک مشترکان توانستیم تابستان را با کمترین مشکل سپری کنیم، افزود: از امروز نیز برای برنامه‌های سال آینده تدابیری داریم و در این خصوص با مشترکان هماهنگ می‌شویم.

وی تصریح کرد: امید است با افزایش مصرف بهینه توسط مشترکان و افزایش آمادگی شرکت بتوانیم خدمات خوبی ارائه دهیم.

مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای آذربایجان گفت: یکی از عوامل افزایش تاب‌آوری افزایش سبد تولید برق از حامل‌های انرژی‌های مختلف است به طوریکه ما نیروگاه‌های بادی(میانه)،  نیروگاه‌های خورشیدی در استان داریم.

وی افزود: نیروگاه‌های دیزلی کوچک در نقاط مختلف وجود دارد که اسباب دست ماست که از طریق آن می‌توان افت ولتاژ را کنترل و خاموشی را محدود کرد.

روشن‌میلانی به نیروگاه‌های بزرگ استان از جمله تبریز، سهند با طرح توسعه یک واحد نیروگاه گازی و بخاری، هریس اشاره کرد و گفت: این سه، نیروگاه بزرگ استان هستند که تولید آنها از مصرف استان بیشتر است.

عمده مشکل تولید مصرف در تابستان

وی با بیان اینکه عمده مشکل تولید مصرف در تابستان است و البته در زمستان نیز با تولید برق مشکل داریم، تصریح کرد: گاها برای آمادگی در تابستان،  تعمیرات برخی شبکه‌ها در زمستان انجام گرفته و آنها را از مدار خارج می‌کنیم که این منجر به برابری تولید و مصرف می‌شود.

مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای آذربایجان گفت: در حدود ۱۵۰۰ مگاوات در استان و ۴۰ درصد مصرف نیز صنعتی است.

وی در خصوص آخرین وضعیت ساخت تونل انرژی تبریز، گفت: با توجه به اینکه مصرف در حال افزایش است از این‌رو انرژی بزرگی را باید به تبریز با خطوط فشار قوی رساند که از طریق تونل انرژی انجام می‌گیرد.

روشن‌میلانی توضیح داد: وجه تعریف تونل انرژی حجم بزرگی انرژی توسط کابل ۲۳۰ کیلو ولت است که کاربرد آن بیشتر نظارت کابل‌هاست و در کل نزدیک به ۷۰ درصد پروژه تمام شده و فقط قطعه آخر مانده است که متاسفانه با توجه به تغییرات سریع قیمت‌‌های حامل این تونل با تاخیر روبروست.

وی ادامه داد: پیش بینی می‌شود تا پروژه تونل انرژی  تا سال آینده به اتمام برسد که در حال حاضر فقط ۸۰۰ متر آخر از ۴ کیلومتر باقی مانده که مستلزم تامین اعتبار است.

وی خاطرنشان کرد: تونل انرژی شهر تبریز که به طول چهار کیلومتر و قطر 3.5 متر در مسیر کوه عون‌ابن‌علی تا پست ۲۳۰ کیلوولت مرکزی تبریز اجرا می‌شود.

کاهش تلفات انرژی از 14 درصد به زیر 10 درصد

روشن میلانی در خصوص انرژی پِرت و تلف شده گفت: قطعا میزان انرژی که تولید می‌کنیم برابر با آن نیست که به دست مشتری برسد و مقداری تلفات داریم که این تلفات به دو بخش فنی و غیرفنی تقسیم می‌شود که غیرفنی شامل برداشت‌های غیرمجاز از شبکه می‌شود.

مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای آذربایجان با بیان اینکه با اتخاذ تدابیری، میزان تلفات برق منطقه ای آذربایجان از ۱۴ درصد به زیر ۱۰ درصد رسیده است، توضیح داد: میزان تلفات انرژی ۲/۳۲ درصد است.

توسط تحریریه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.