جلسه علنی شورای شهر تبریز صبح امروز به ریاست شهرام دبیری در محل عمارت تاریخی شهرداری تبریز برگزار شد.

مقصر فوت سریالی کارگران کیست؟ /  طعنه به تکنولوژی پرچم هوایی در شهرداری!
به گزارشآیرال خبر، شهرام دبیری در سخنان پیش از دستور خود با اشاره به حادثه اخیر فوت یکی از پاکبانان شهرداری حین کار اظهار داشت:  در مورد ایمنی کار آن طور که باید عمل کنیم، نبوده است و هر هفته شاهد فوت کارگران هستیم.

وی تاکید کرد: حتما باید تلاش کنیم ایمنی کار و فرهنگ سازی را در جامعه بالا ببریم و مسائل ایمنی را آموزش داده و شهرداری هم اقدامات خود در این زمینه را گزارش دهد.

رئیس شورای شهر تبریز گفت: باید به کارگران آموزش داده شود و پیمانکاران باید مجهز شوند.

شیب فزاینده کرونا در ایران و استان

وی در ادامه به اپیدیمی کرونا اشاره کرده و افزود: بیشترین آمار فوت شدگان در آمریکا می باشد و در دنیا حدود ۵۳ میلیون نفر به کرونا مبتلا شده اند. فوتی ها رو به افزایش می باشد و ایران رتبه ۱۴ را از این حیث دارد.

وی با بیان اینکه ایران در آمار تعداد فوتی های روزانه جزو کشور های اول است، گفت: شیب مبتلایان در ایران صعودی و فزاینده است.

دبیری به آمار کرونایی های استان نیز اشاره داشته و گفت: ۱۵۰۰ نفر بستری در استان آذربایجان شرقی وجود دارد و با مشکل بستری مواجه هستیم و امکانات و تجهیزات وجود ندارد.

در ادامه فریدون بابایی اقدم نیز به حادثه فوت کارگر شهرداری اشاره کرده و گفت: هر سری در این جا صحبت هایی می شود شهرداری توضیح دهد در این مورد ایمنی چه کارهایی انجام داده است.

دستور جلسه اول

دستور جلسه اول گزارش شـهرام خدایی مدیرکل کتابخانه های عمومی اسـتان آذربایجان شـرقی و گزارش حجت الاسلام حمیـدی معاون فرهنگی اجتماعی شـهرداری کلانشهر تبریز در حوزه کتابخوانی بود.

حال کتابخوانی نداریم

شهرام خدایی، مدیر کل کتابخانه های آذربایجان شرقی در این باره گفت: متاسفانه در کشور حال خوب کتابخوانی وجود ندارد و نقش کتابخوانی کمرنگ شده است.

وی با اشاره به کندی پروژه های کتابخوانی گفت: در این مورد سراغ خیرین رفتیم، در استان آذربایجان شرقی ۱۳۳ کتابخانه وجود دارد و ۳ میلیون جلد کتاب در این کتابخانه ها وجود دارد و در اختیار مردم قرار دارد. کتابخانه هایی که وجود دارند نیاز به بازنگری دارند.

ساخت کتابخانه در ملازینال و آرامستان ستارخان

خدایی گفت: در شهر تبریز ۲۰ کتابخانه نهادی وجود دارد و کتابخانه ها باید بتواند به سلیقه های مختلف و برای هر نسلی پاسخ بدهند. کتابخانه مرکزی تبریز جزو بزرگترین کتابخانه های ایران می باشد و می خواهیم به کتابخانه جهانی تبدیل کنیم

مدیر کل کتابخانه های استان ادامه داد: بخاطر بیماری کرونا بخش قرائت خانه ها تعطیل می باشد ولی بخش امانت دهی فعال است. تلاش می کنیم در زمینه احداث کتابخانه ها خیرین زیادی را جذب کنیم، دو پروژه ساخت کتابخانه در قبرستان ستارخان و محله مالا زینال شروع شده است.

خدایی خاطر نشان کرد: سرانه مطالعه کتاب در ایران در طول شبانه روز ۲۵ دقیقه می باشد و در استان ما هم زیر ۲۰ دقیقه می باشد.

در ادامه غلامحسین مسعودی ریحان عضو شورای شهر ضمن تبریک آزادی منطقه قره باغ جمهوری آذربایجان گفت:کرونا باعث شد نوع نگاه و نگرش ما به جامعه عوض شود، اگر کتابخانه های مجازی تشکیل شود مردم می توانند در هر مکان و هر زمانی مطالعه داشته باشند.

وی افزود: همیشه به مسائل فیزیکی کتابخانه ها فکر می کنیم در حالی که کتاب خواندن مهم تر از کتابخانه می باشد.

در ادامه تنی چند از اعضای شورای تذکرات کوتاهی پیرامون این موضوع ارائه دادند که بشرح ذیل است:

فریدون بابایی اقدم: در محلات پر الحاقی که جمعیت زیادی وجود دارد، باید کتابخانه احداث شود.

علی آجودان زاده: لطفاً در مورد سرانه کتابخوانی در استان و کشور توضیحاتی ارائه شود.

شکور اکبرنژاد: برای فضای مجازی اهمیت بیشتری داده شود، دیگر به کتابخانه مردم مراجعه نمی کنند. سیاستتان این باشد که در محلات حاشیه نشین هم کتابخانه احداث شود.

از کتابخانه هایِ موبایل فروش در تبریز تا سرو غذای روح در رستوران باکو

کریم صادق زاده: متولیان فرهنگی جامعه در این زمینه کم کاری کرده اند، باید کتابخوانی را به منزل های خود سوق دهیم. کتابفروشی های ما به موبایل فروشی تبدیل شده اند و این در شأن شهر تبریز نمی باشد. در رستوران های باکو کنار هر میز کتاب برای خواندن گذاشته بودند.

مناطق کم برخوردار، محروم از کتابخانه

در ادامه ایرج شهین باهر، شهردار تبریز در واکنش به این تذکرات اظهار داشت: در مناطق محروم فضا برای کتابخانه وجود ندارد. دو پروژه کتابخوانی در مناطق محروم را شروع کرده ایم و زمین رایگان در داخل ضوابط برای ساخت کتابخانه ها اختصاص می دهیم.

وی با بیان اینکه شهرداری تبریز ۲۹ کتابخانه، فعال در سطح شهر دارد، افزود: مسابقات کتابخوانی در ایام کرونایی برگزار شده و از طرف مردم هم استقبال خوبی انجام می شود.

در ادامه حجت الاسلام احمد حمیـدی معاون فرهنگی ، اجتماعی شـهرداری طی گزارشی گفت:در ابتدای سال که ایام کرونایی بود سعی کردیم شیوه های خود را تغییر دهیم و به سوی فضای مجازی بردیم و از اوایل سال ۳۹ مسابقه کتابخوانی را در فضای مجازی برگزار کردیم.

وی ادامه داد: تا یک ماه کتابخانه در مقبره الشعرا رو به اتمام است.

چالش سوادسنجی آقایان و بانوان!

در ادامه سونیا اندیش طی تذکری خطاب به حمیدی گفت: در ارتباط با موضوع فرهنگ سراها بانوان را بی سواد خطاب کردید و این جای تأسف است.فرهنگ سرا ها بعد از ظهر ها باز شود تا عموم مردم هم بتوانند استفاده کنند.

این عضو شورا شهر گفت: لطفا در مورد بانوان از این اصطلاح ها استفاده نکنید.

حمیدی در پاسخ به اندیش گفت: منظور مرا خوب متوجه نشدید منظور من این بود که کسانی که سواد خواندن و نوشتن را ندارند ما خودمان برای آنها می خوانیم.

محرم محمد زاده دیگر عضو شورای شهر نیز در این خصوص گفت: واقعیت جامعه این است که سطح تحصیلات بانوان از مردان بیشتر می باشد و خانم اندیش در این مورد نگرانی نداشته باشید.

مقصر کیست؟

در ادامه شهردار تبریز طی توضیحاتی پیرامون حوادث برای کارگران گفت: کار کارگران در کف خیابان می باشد و رعایت سرعت خودروها یک بخش قضیه می باشد. باید فرهنگ سازی کنیم که در محله ۱۸ متری با سرعت ۱۲۰ نمی روند.

شهین باهر بیان داشت: در این زمینه آموزش های زیادی داده شده است

اصغری، مدیرعامل سازمان پسماند شهرداری نیز پیرامون فوت کارگر شهرداری گفت:جی پی اس خودرو نشان می‌داد که آن محل قبلا تمیز شده بود و نیاز یه تمیزکاری نداشته است. اینکه پاکبان جان خود را از دست می دهد ما بی تفاوت نیستیم.

وی ادامه داد: کلاس های آموزشی برای پاکبانان با حضور پلیس گذاشته شده است و برای ایمنی پاکبانان تجهیزات داده شده است و بعضا شهروندان رعایت نمی کنند و زباله ها را روی ماشین می گذارند.

اصغری افزود: اگر بخواهیم ایمنی کارگران را فراهم کنیم باید شهروندان هم رعایت کنند، در اولین دقایق حادثه در محل حضور پیدا می کنیم.

دبیری از توجیهات شهرداری، قانع نشد / طعنه به تکنولوژی پرچم هوایی!

دبیری در پاسخ گفت: من به شخصا قانع نشدم و باید ببینیم که پیمانکاران چقدر وسایل ایمنی دارند. فرهنگ ایمنی کار در جامعه جا نیفتاده است چون پیگیری نشده است.

وی با طعنه به وضعیت ایمنی کارگران شهرداری گفت: در دنیا از این پرچم هوایی که در دست می گیرند استفاده نمی شود.

جان در برابر برند تمیزی!

عبدالله تقی پور دیگر عضو شورا نیز در این باره گفت: ما استفاده از تکنولوژی های نوین را بلد نیستیم، ارزش جان انسان برای ما مهم است یا برند تمیزی شهر تبریز؟ چرا در این حوزه مقاومت می کنیم؟ چند نفر در پشت ماشین های نمک پاش معلول شده اند؟

حلقه مفقوده نظارت

در ادامه محمدحسن اسوتچی نیز در این خصوص گفت:ریشه این قضیه به نظارت شورا بر می گردد، وقتی شورا نظارت خود را کنار می گذارد شاهد چنین صحنه هایی می باشیم. یقه پارکبان می گیریم و از او تعهد می گیریم که فلان کار را نکن.

وی تاکید کرد: شفاف کنید که نظارت بر عهده چه کسی می باشد؟ به هر قیمتی نباید کارگران جان خود را از دست بدهند

مسعودی ریحان نیز ضمن تاکید بر برخورد با پیمانکار گفت:  پیمانکارانی که به وظایف خود عمل نمی کنند باید قرار داد آن ها را لغو کنند و برای دیگران هم عبرتی باشد.

دستور جلسه دوم

دستور جلسه دوم  بررسی لایحه شـهرداری تبریز در خصوص صـدورمجوز قانونی جهت انجام توافق و مصالحه شـهرداری با محمـد وکیلی و پرداخت به تصـرفات و اعیانی های ملک قولنامه ای وی به لحاظ واقع شدن درمسیرگشایی بود که با رای اکثریت اعضای شورا به تصویب رسید.

دستور جلسه سوم

دستور جلسه سوم بررسی لایحه شهرداری تبریز درخصوص کمک مالی به مبلغ ۵۰ میلیون تومان به جانباز ۷۰ درصد شیمیایی بود که این لایحه نیز با رای اکثریت اعضای شورا به تصویب رسید.

دستور جلسه چهارم

دستور جلسه چهارم بررسی لایحه شـهرداری تـبریز در خصوص درخواست تجویز انجـام توافق و مصالحه برای افزایش سهم مالک از ۲۸ درصد به ۳۰ درصد در سه دانگ بود که این مورد نیز تصویب شد.

شهین باهر پیرامون این لایحه گفت: در مناطق حاشیه نشین به صورت پایلوت ۲ هزار واحد احداث می شود و کلنگ زنی آن فردا اتفاق افتد.

 دستور جلسه پنجم

دستور جلسه پنجم امروز بررسی طرح دو فوریتی خرید ماسک به مبلغ ۱ میلیارد تومان و توزیع آن در مناطق محروم شهر تبریز بود که به تصویب اعضا رسید.

توسط تحریریه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.