سه شب قبل شبکه‌های تلویزیونی ترکیه همه برنامه‌هایشان را قطع کردند و یک برنامه خاص را به شکل همزمان روی آنتن بردند. برنامه‌ای که با کمک سلبریتی ها و چهره‌های این کشور توانست کمک مردمی بزرگی معادل ۵میلیارد دلار را برای مردم مناطق زلزله‌زده جمع کند.

«تمام ترکیه یکدل» یا «TÜRKİYE TEK YÜREK» نام برنامه تلویزیونی است که دو شب قبل از ۲۱۳ شبکه تلویزیونی و ۵۶۲ رادیو از ترکیه و خارج از ترکیه پخش شد. یک برنامه زنده مشترک برای جمع آوری کمک‌های مالی شهروندان برای مناطق زلزله‌زده این کشور که با حضور بسیاری از چهره‌های شاخص و مشهور این کشور برگزار شد.

برنامه‌ای که اجرای آن را «نیهات هاتیپ اوغلو»، «پلین چیفت»، «چاغلا شیکل»، «تومر دوغرو»، «نازلی چلیک»، «آچون ایلیچالی»، «ارسلان ییلماز»، و «دنیز بایرام اوغلو» چهره‌های رسانه‌ای این کشور به عهده داشتند.
تمام ترکیه یکدل» چگونه روی آنتن رفت؟

این برنامه تلویزیونی که در استودیوی مشکی رنگ ساده‌ای برگزار شد در دکور خود دارای چند میز و تلفن مقابل شرکت‌کنندگان بود شرکت کنندگانی که همگی چهره‌ها و سلبریتی‌های شاخص این کشور بودند که هرکدام به تنهایی در شبکه‌ اجتماعی چند میلیونی خود رسانه مستقلی داشتند اما تصمیم گرفته بودند در اقدامی همدلانه و هماهنگ مقابل دوربین‌های تلویزیونی بنشینند و با اهداکنندگان به شکل تلفنی صحبت کنند و مبالغ جمع‌آوری شده را یادداشت و سپس در برنامه اعلام کنند. هنرمندانی که برخلاف فضای خارج از برنامه و پیشین خود با لباس‌های رسمی و مشکی و با آرایش مو و صورت بسیار ساده و به دور از فضای مد و با شمایلی کاملا عزادار؛ شهرت‌ و محبوبیت‌شان را در خدمت این برنامه قرار دادند تا کمک بزرگی برای زلزله‌زدگان عزادار این کشور باشد.

از چهره‌های شناخته شده شرکت کننده در این برنامه می‌توان به «باریش آردوچ»، «بوراک دنیز»، «هانده اورچلی»، «بوراک اوزچیویت»، «ابراهیم سلیم»، «دمت اوزدمیر»، «ادا اجه» اشاره کرد.
در ابتدای این برنامه رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه نیز از طریق تماس تلفنی با این برنامه همراهی کرد تا او نیز در کمپین «ترکیه یکدل» شرکت کرده باشد.

اردوغان در این برنامه ضمن خوشامدگویی به مخاطبان این برنامه گفت: «ما بزرگواری ملت خود را در چنین شرایطی از فاجعه‌های گذشته از نزدیک دیده‌ایم. و این بار امید داریم یکبار دیگر بزرگواری خود را با چهره‌ای که رکورد تاریخ را بشکند نشان دهند و من شک ندارم که به اذن خدا می‌توانیم این بار هم به این مشکل غلبه کنیم.»

کلیدواژه شکستن رکورد تاریخی که اردوغان به زبان آورد باعث شد بسیاری از چهره‌های تجار و فعالان اقتصادی این کشور، هنرمندان، سیاستمداران، ورزشکاران، موسسات و بانک‌های غیر دولتی این کشور نیز وارد میدان شوند و همراه با کمک‌های مردمی مبلغ بسیار بالایی که به شکل لحظه به لحظه در برنامه گزارش می‌شد جمع آوری شود.

بعد از اردوغان نیز چهره‌های مختلف سیاسی این کشور از جمله رئیس مجلس ترکیه، نخست وزیران سابق و حتی نمایندگان ادوار مختلف این کشور نیز روی خط برنامه آمدند و هرکدام با کمک‌های مالی ویژه و اهدای دستمزدهایشان همچنین با صحبت‌های انگیزشی خود سعی در گرم کردن تنور این پویش ملی داشتند به گونه‌ای که «تانسو چیلر» یکی از نخست وزیران سابق این کشور که با یک میلیون لیره از این کمپین حمایت کرد گفت: «امروز می‌خواهم خود را از تمام هویت‌های سیاسی‌ام پاک کنم و به عنوان یک زن و یک مادر صحبت کنم. نه به عنوان نخست وزیر سابق. من معتقدم که با این قدرت و اتحاد بر این امر پیروز خواهیم شد و من این پیروزی را می بینم و آن را احساس می‌کنم.»

در نهایت این برنامه توانست مبلغی معادل ۵میلیارد دلار جمع‌آوری کند و در اختیار هلال احمر و مرکز مدیریت حوادث اضطراری ترکیه (آفاد) قرار دهد.

توسط سردبیر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.