مدیر گروه پیشگیری از بیماری‌های واگیر دانشگاه علوم پزشکی تبریز از روند افزایشی ابتلا به کرونا در استان خبر داد و گفت: از ابتدای سال دو نفر از مبتلایان به کرونا که کهولت سن و بیماری زمینه‌ای داشتند در آذربایجان شرقی جان خود را از دست داده‌اند.

آیرال ،سیمین خیاط زاده در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به افزایش افراد علامت دار از اواسط اسفند ماه تاکنون، اظهار کرد: از اواسط اسفندماه تا کنون تعداد مراجعه موارد بستری و سرپایی به درمانگاه‌ها، کلینیک‌ها و بیمارستان‌ها به طور چشمگیری افزایش پیدا کرده که افزایش این چنینی بسیار نگران کننده است.

وی ادامه داد: این افراد با نشانه‌های تب‌ولرز، بدن درد، آبریزش بینی، عطسه و سرفه به مراکز درمانی مراجعه کرده‌اند، از هفته‌ی اول فروردین ماه نیز موارد بستری در بیمارستان روند افزایشی داشته است. وجود این علائم در افراد، ویروس دیگری را نشان نمی‌دهد بلکه سویه‌ی دیگر کرونا یعنی امیکرن است که در حال چرخش می‌باشد.

وی افزود: علاوه بر افزایش موارد بستری، هنگامی که از موارد سرپایی نمونه برداری صورت می‌گیرد تعداد مثبت شدن این نمونه برداری‌ها هم افزایش پیدا کرده است.

خیاط زاده با ارائه توصیه‌هایی مبنی بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی در ایام عید، بیان کرد: افراد باید نسبت به تکمیل واکسیناسیون خود اقدام کنند به خصوص کسانی که مسن بوده و بیماری زمینه‌ای دارند باید تکمیل دُزهای واکسن خود را جدی بگیرند.

وی ادامه داد: افرادی که علامت دار هستند از حضور در مهمانی‌ها به شدت خوداری‌کنند چرا که انتقال بسیار سریع اتفاق می‌افتد و شاید در فردی که علامت دار است خفیف باشد ولی به فرد دیگری انتقال دهد که آن فرد بیماری زمینه داشته و موجب اتفاقات ناگواری شود، این افراد به مدت پنج روز باید در خانه استراحت کنند و با استفاده از مایعات گرم از تماس با افراد دیگر خودداری کنند.

وی با اشاره به عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی افراد طی روزهای اخیر، یادآور شد: افرادی که علامت دار هستند بعد از گذراندن دوره‌ی نقاهت خود در مکان‌های پر تجمع و دید و بازدیدها از ماسک استفاده کنند و همچنین افرادی که بیماری زمینه‌ای دارند از این قاعده مستثنی نیستند و باید از ماسک استفاده کنند.

وی در خاتمه با اشاره به اینکه کلیه بیمارستان‌ها در حال آماده باش هستند، تشریح کرد: چنانچه فردی با مشاهده علائمی به بیمارستان مراجعه کند بیمارستان‌ها پاسخگو هستند و اگر نیاز به بستری و مراقبت ویژه داشته باشد شرایط آن در بیمارستان‌های استان مهیا است‌.

انتهای پیام

توسط سردبیر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.