دکتر اکبر نصراللهی در نشست خبری سومین دوره جشنواره رسانه‌ای امام رضا(ع) که در تهران برگزار شد، در ابتدای صحبت‌های خود به وجه تمایز جشنواره رسانه‌ای امام رضا(ع) با دیگر جشنواره‌ها اشاره و اظهار کرد: جشنواره رسانه‌ای امام رضا(ع) از جنس دیگر جشنواره‌ها نبوده و متفاوت است، هم از نظر محتواهایی که تولید می‌شود و هم نوع رقابتی که اینجا شکل گرفته با سایر جشنواره‌ها متفاوت است، زیرا این رقابت برای انجام کار خیر و معنوی و در حقیقت نوعی انجام تکلیف رسانه‌ای و عرض ارادت به ساحت امام رضا(ع) است.

تولید محتوای مورد نیاز جامعه
رئیس هیأت داوران و دبیر علمی جشنواره افزود: آثار ارسالی به این جشنواره پیام‌هایی را به ما خواهد داد که نیاز امروز بشریت است و مضامین انسانی و دینی دارند و نیاز داریم به آنها بیشتر توجه کنیم و صبر، مهربانی،گفت‌وگو، تعامل و مقاومت از جمله این پیام‌ها است. نصرالهی تصریح کرد: با توجه به این ویژگی‌های خاص، از علاقه‌مندان به ارسال آثار تقاضا داریم در کنار توجه به خود حرم مطهر امام رضا(ع) و شخصیت‌های رسمی، به محیط پیرامونی و سایر نقاطی که در آن سیره رضوی جریان دارد نیز توجه کنند تا آثارشان از این نقاط هم الهام بگیرند، ضمن آنکه سوژه‌ها و ایده‌های اختصاصی امتیاز خاصی در داوری‌ها خواهند داشت.

یک جشنواره فراگیر و فراجناحی
دبیر علمی جشنواره رسانه‌ای امام رضا (ع) محدود و وابسته نبودن جشنواره به هیچ جناح و تفکری را از دیگر ویژگی‌های این جشنواره دانست و افزود: برای ارسال آثار به این جشنواره هیچ‌گونه محدودیتی وجود ندارد و هر کسی که عشق و ارادتی به امام رضا (ع) دارد، با هر زبان و دین، می‌تواند در جشنواره شرکت کند، از سوی دیگر توجه ویژه به شبکه‌های اجتماعی و محدود نبودن آثار به جناح خاص، از دیگر ویژگی‌های سومین جشنواره بین‌المللی رسانه‌ای امام رضا(ع) محسوب می‌شود.

شناسایی خادمان رسانه‌ای گمنام و شبکه‌سازی تولیدکنندگان محتوا
نصراللهی درباره اهداف برگزاری جشنواره نیز گفت: هدف اصلی این جشنواره شناسایی تولیدکنندگان آثار رسانه‌ای با موضوع امام رضا(ع) و معرفی این خادمان رسانه‌ای گمنام است و در کنار آن، هدف بعدی ما تعامل با تولیدکنندگان آثار و گسترش تولیدات رسانه‌ای با مضامین رضوی است.

فرصت ارائه الگوی رسانه‌ شیعی
وی ادامه داد: جشنواره اول و دوم به ما نشان می‌دهد پیشرفت محسوس است و می‌توانیم انتظار داشته باشیم که این جشنواره، شتاب‌دهنده تولیدات و فرصتی برای شناسایی فرصت‌ها در حوزه سیره رضوی و ارائه‌دهنده الگوی رسانه شیعی به دیگر رسانه‌ها است، ضمن آنکه تعدد آثار دریافتی از همه مناطق و زبان‌های و از کشورهای مختلف، یک ویژگی‌ شاخص جشنواره است که زمینه گسترش و توسعه آن را فراهم کرده است.

افزایش بخش‌های فرعی جشنواره
نصراللهی به برخی تغییرات دوره سوم جشنواره نیز اشاره کرد و گفت: یکی از تغییرات جشنواره سوم افزایش بخش‌های فرعی است که از ۲۱ بخش فرعی به ۲۵ بخش رسیده است.

ایجاد بانک سوژه
وی همچنین از طراحی بانک سوژه ذیل جشنواره رسانه‌ای امام رضا (ع) خبر داد و گفت: این جشنواره همواره باید ارتقاء کمی و کیفی داشته باشد، به همین خاطر برای برگزاری دوره سوم جشنواره بانک سوژه طراحی شد، همچنین برخی شاخص‌های ارزیابی اصلاح شد.

امتیاز ویژه برای سوژه‌های خاص
دبیر علمی جشنواره امام رضا (ع) ادامه داد: توجه صرف به سوژه‌های حرم از ضعف‌های کار رسانه‌ای در حوزه امام رضا (ع) است و باید از این دایره محدود مکانی خارج شویم و سوژه‌های دور دست‌ها را هم در نظر داشته باشیم. توجه به شخصیت‌های غیر رسمی و افراد شناخته نشده و کسانی که شخصیت رسمی نیستند هم نکات مهمی است که امتیازات بالایی در داوری آثار خواهد داشت.

توجه ویژه به جهاد تبیین
نصراللهی همچنین با بیان اینکه امسال جهاد تبیین یکی از محورهای موضوعی جشنواره است گفت: معتقدم عمده اقدامات و فعالیت‌های رسانه‌ای در این حوزه، بر مبنای خبرهای دقیق، درست، جامع و به موقع پایه‌گذاری می‌شود و اگر قرار است ما جهاد تبیین مدنظر رهبر معظم انقلاب را در حوزه تخصصی رسانه‌ای خودمان محقق کنیم و قدرت بازدارندگی در مقابل رسانه‌های خارجی ضددین را تقویت کنیم، باید روی اصول و پایه این کار تخصصی پافشاری داشته باشیم. وی خاطرنشان کرد: من فکر می‌کنم جهاد تبیین در حوزه‌های دین باید مقدم بر حوزه‌های اقتصادی و سیاسی باشد، بنابراین با توجه به اهمیت این موضوع، من از همکاران با تجربه و حرفه‌ای خودم در حوزه مطبوعات و خبرگزاری‌ها دعوت می‌کنم در سومین دوره جشنواره، خودشان دست به قلم شوند، یادداشت و سرمقاله بنویسند، خبر تنظیم کنند و با تمام قدرت در این عرصه حاضر شدند تا هم قدرت ما در جهاد تبیین تقویت شود و هم آثار ارسالی به جشنواره کیفیت و استاندارد لازم را داشته باشد.

فرآیند داوری آثار
نصراللهی درباره نحوه داوری جشنواره نیز گفت: در فرایند داوری جشنواره امسال دو مرحله اصلی وجود دارد، در مرحله اول کمیته‌های منتخب آثار را پالایش می‌کنند و از بین آثار پنج برابر تعداد برگزیدگان برای داوران ارسال می‌شود، داوران هم به صورت فردی و جمعی آثار را داوری و رتبه‌های اول تا سوم را انتخاب می‌کنند.

توسط سردبیر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.