آیرال ، نقل از روزنامه الوطن سوریه، این، اولین تماس سیاسی بین دمشق و آنکارا از آغاز بحران سوریه خواهد بود.

به نوشته این روزنامه سوری، پس از سکوت دمشق در مورد تایید حضور خود در این نشست، ساعاتی قبل تاییدیه رسمی از سوی مقامات سوری مبنی بر مشارکت نماینده این کشور در نشست چهارجانبه مسکو منتشر شد.

«ایمن سوسان» رئیس هیات سوری که روز یکشنبه وارد مسکو شد، فاش کرد که این هیات در نشست یاد شده به طور خاص بر روی پایان دادن به حضور نظامی ترکیه در خاک سوریه و مبارزه با تروریسم و عدم مداخله در امور داخلی این کشور تمرکز خواهد کرد.

منابع دیپلماتیک در گفت وگو با الوطن، نشست امروز را مقدماتی توصیف کردند و گفتند که ادامه نشست‌ها در سطوح بالاتر سیاسی به نتایج مثبت این نشست بستگی دارد؛ نشستی که ترکیه را در قبال اصول اعلام شده از سوی دمشق در زمینه ارائه تضمین‌های خروج نظامیان خود از سرزمین‌های سوریه و توقف حمایت از گروه‌های مسلح مخالف دولت این کشور ملزم کرده است.

این منابع اضافه کردند که رسیدن به بیانیه مشترکی که با صراحت، آنکارا را متعهد به اصول تعیین شده توسط دمشق کند که مهمترین آن پایان حضور نظامیان ترکیه در این کشور است به معنای موفقیت این نشست خواهد بود، زیرا با شکل گیری متن روشن چنین بیانیه ای، همه طرف‌های شرکت کننده ملزم به پایبند آن خواهند بود.

الوطن بدون ذکر نام این منابع به نقل از آن‌ها اضافه کرد: این اصولی که دمشق بر آن تاکید دارد، شرط نیست، بلکه تضمینی ضروری برای ادامه گام‌های بعدی در مسیر عادی‌سازی روابط با آنکارا است.

آن‌ها تاکید کردند که امکان توسعه این نشست در سطح وزرای خارجه در روزهای آینده به نتایج این نشست بستگی دارد.

این منابع با اشاره به برگزاری نشست وزرای دفاع سوریه، ترکیه و روسیه و متعاقب آن نشست معاونان وزرای خارجه این چهار کشور به اضافه ایران افزودند که در صورت‌عدم حصول نتایج مثبت، برگزاری نشست وزرای خارجه کشورهای یاد شده معنایی ندارد زیرا مسیرهای سیاسی، امنیتی و نظامی به یکدیگر مرتبط هستند و پیشرفت در مسیر سیاسی با مسیر امنیتی و نظامی مرتبط است.

به گفته این منابع ، به همین ترتیب، پیمودن مسیر سیاسی با سایر مسیرها مرتبط است زیرا در پایان همه این جلسات، باید به یک مسیر واحد برای نیل به مذاکره نهایی رسید.

این منابع گفتند: تمام آنچه امروز در نشست چهارجانبه مسکو اتفاق می‌افتد، جلسات مقدماتی و بحث در مورد جزئیات است.

منابع روزنامه الوطن تاکید کردند که هیات مذاکره کننده سوری از منافع ملی که یک نقطه اساسی است، شروع می‌کند و به سرمایه‌گذاری سیاسی به ویژه سرمایه‌گذاری انتخاباتی که طرف مقابل (ترکیه) روی آن کار می‌کند، اهمیتی نمی‌دهد.
معاون وزیر خارجه این کشور بر عهده دارند. همچنین ریاست هیات ایرانی بر عهده «علی اصغر خاجی» دستیار ارشد وزیر خارجه ایران در امور سیاسی و هیات روسی بر عهده «میخائیل بوگدانوف» معاون وزیر خارجه این کشور است.

بر اساس این گزارش، هیات سوری امروز یک جلسه رایزنی دوجانبه با طرف‌های روسی و ایرانی برگزار و فردا (سه شنبه) در نشست چهارجانبه شرکت می کند.

بوگدانوف معاون وزیر خارجه روسیه پیش از این ابراز امیدواری کرده بود که میانجیگری مسکو در جهت تحقق هدف استراتژیک بسیار مهم که از سرگیری روابط سوریه و ترکیه است، باشد.

همچنین «حسین امیرعبداللهیان» وزیر خارجه ایران نیز در کنفرانس خبری مشترک با «سرگئی لاوروف» همتای روس خود در مسکو، هدف اصلی این نشست را، همگرایی دیدگاه‌های ترکیه و سوریه بیان کرد.

توسط سردبیر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.