امام جمعه تبریز از تاخیر در اعلام نتایج قطعی انتخابات شوراها انتقادکرد

نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی و امام جمعه تبریز با انتقاد از تاخیر در اعلام نتایج قطعی انتخابات شورای این شهر و تعدادی دیگر از شهرهای استان گفت: این موضوع به اعتماد عمومی خدشه وارد می‌کند.

به گزارش آیرال خبر، حجت الاسلام سیدمحمدعلی آل هاشم، روز شنبه در دیدار اعضای دفتر نظارت شورای نگهبان استان با وی، افزود: در انتخابات شورای شهر تبریز بعد از اعتراض تعدادی از داوطلبان به نتایج اولیه و بازشماری تعدادی از صندوق‌ها، هنوز با گذشت یک ماه از تاریخ برگزاری آن نتایج قطعی اعلام نشده است.

وی با بیان اینکه روشن نشدن نتایج انتخابات شوراها شایسته نام تبریز نیست، اظهار داشت: مجلس شورای اسلامی باید بر اساس مصوبه‌ای مسوولیت مراحل بررسی صلاحیت نامزدهای انتخاب شوراها را به عهده شورای نگهبان بگذارد تا علاوه بر تضمین سلامت افراد راه یافته به پارلمان شهر از طولانی شدن اعلام نتایج انتخابات نیز جلوگیری شود.

امام جمعه تبریز با بیان اینکه شورای نگهبان حافظ اسلامیت و جمهوریت نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران است، گفت: نهاد مشابه شورای نگهبان ایران در بیشتر کشورها با وظایف مشابه وجود دارد و وجود چنین نهادی قبل از پیروزی انقلاب اسلامی هم در کشور ما مورد تاکید علما بود به طوری که آیت ‏الله شهید شیخ فضل الله نوری در تمامی مراحل نهضت مشروطیت بر اصل اسلامی‌ بودن نهضت و اصل نظارت علما و قوانین مجلس تاکید داشت.

حجت الاسلام آل هاشم ادامه داد: پس از برقراری مشروطیت که الگوی قانون‌ اساسی ایران از قوانین بلژیک و فرانسه بود این قوانین با موازین شرع مقدس اسلام تطبیق داده شد.

وی با بیان اینکه علما به برخی ماده‌های آن اعتراض داشتند و معتقد بودند تعرض بر قلمرو شرع است، یادآوری کرد: آیت الله شیخ فضل الله نوری برای حل این مساله موضوع نظارت علما بر قوانین موضوعه را پیشنهاد کرد که به‏ عنوان اصل دوم متمم قانون‌ اساسی به‌ تصویب رسید و نظارت علما بر قوانین مجلس قانونی شد.

صمد عزیزی، رییس دفتر نظارت شورای نگهبان آذربایجان شرقی نیز در این دیدار گزارشی از عملکرد این نهاد ارایه کرد.

تبریز، اهر، سردرود، شهر جدید سهند و باسمنج پنج حوزه‌ای هستند که نتایج انتخابات شوراها در آنها به دلیل اعتراض های صورت گرفته و بررسی مستندات و گزارش‌ها در این خصوص هنوز نهایی نشده‌ است.

ششمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی بیست و هشتم خرداد ماه امسال در یک هزار و ۹۷۰ شهر و روستای آذربایجان شرقی برگزار شد.

۱۳ هزار و ۲۱۰ نفر در انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا در آذربایجان شرقی با همدیگر رقابت کردند.

توسط تحریریه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.