دبیر کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تبریز:

پیاده محورسازی بازار تبریز باید از مطالبه‌های شهروندان باشد

توسطسردبیر

آبان 25 1398

نیکوخصلت

دبیر کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تبریز بر ضرورت مطالبه گری شهروندی در خصوص پیاده محورسازی بازار تبریز اشاره کرد و گفت: شهروندان باید این مطالبه را داشته باشند چرا که هر اندازه میزان پیاده محوری افزایش یابد به همان اندازه نیز میزان توریست پذیری و سرمایه گذاری افزایش یافته و آلودگی هوا نیز کاهش می‌یابد.

به گزارش آیرال خبر به نقل از شهریار، سعید نیکوخصلت در گفتگو با برنامه تلویزیونی «تبریزیم» اظهار داشت: متاسفانه در سیاست‌های توسعه ای خود به احداث زیرگذرها و روگذرها توجه بیشتری داشته ایم تا رفتارهای مدرنیته. رفتارهای مدرنیته به این معنی است که به فرهنگ خود توجه کرده و رفتارهای محیط زیستی که شهر را زیست پذیر می‌سازد را گسترش دهیم.

او افزود: اصلی ترین هویت شهر ما تاریخ آن است و اگر بخواهیم برند سازی و سرمایه گذاری داشته باشیم باید بر همین نکته توجه کنیم.

نیکوخصلت توجه به بافت های تاریخی را گامی در همین راستا دانست و گفت: بازار را دپوی وسایل چینی نکنیم. با برگزاری گالری ها، احداث هتل‌های سنتی در محل کاروانسراهای قدیمی و… می توان این موضوع را تحقق بخشید.

دبیر کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تبریز با تاکید بر لزوم افزایش پیاده محورها در سطح شهر، تصریح کرد: افزایش پیاده محوری و کمتر شدن فضای خیابان ها رویکردی قابل توجه در تمام دنیا است که ما هم باید میزان عبور و مرور خودروها در محدوده بازار را کاهش دهیم و بیشتر از مترو، دوچرخه، پیاده راه ها و… استفاده کرد.

نیکوخصلت ادامه داد: متاسفانه همواره ما را با این عنوان که تبریز دومین شهر عمودی و بلندمرتبه سازی در ایران است فریب داده و دل خوش کرده اند در حالی که تبریز یک شهر تاریخی و افقی بود که باید همان سبک را ادامه می داد.

او نوع معماری شهری را نشانگر ذهن انسان دانست و افزود: در شهر ما تا اندازه ای این اغتشاش و پراکندگی مشاهده می شود که باید در این زمینه ذائقه ها را تغییر دهیم. مثلا هر وقت به خانه‌های تاریخی رفته و آنجا و قدم می‌زنیم با آرامش ذهنی همراه است که همین نشان می دهد باید از فضاهای قوطی کبریتی امروزی دور شویم.

این عضو شورای شهر تبریز خاطرنشان کرد: توریست‌ها هم از تبریز این را می خواهند و به دنبال مال‌ها و مراکز خرید نیستند. شهرهای خلاق شهرهایی ثروت آفرین هستند؛ شهرهایی که رویدادهای خلاقانه و فستیوال ها در آن بیشتر برگزار می شود.

نیکوخصلت از ارائه ۱۴ طرح در خصوص بازار تبریز به استاندار آذربایجان شرقی خبر داد و افزود: اگر بازار را با افزایش پیاده راه ها زیست پذیر کرده و باروهای قدیمی را احیا کنیم، ارزش افزوده تبریز افزایش یافته و کارآفرینی و اشتغالزایی نیز افزایش می یابد.

او با بیان اینکه رویکرد مجموعه مدیریت شهری همگرایی با تمامی دستگاهها و پرهیز از تک روی است، تصریح کرد: رویکرد ما ارتباطات بین بخشی است تا نهادهایی مثل استانداری، شهرداری، میراث فرهنگی، اوقاف و… حرکتی هماهنگ داشته باشند و این نقص را در شهرمان رفع کنیم.

توسط سردبیر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.