نگاهی به عملکرد شهرداری تبریز در بارش های اخیر

برف‌روبی شبانه‌روزی تا همراهی شهروندان

توسطسردبیر

بهمن 23 1398

برف سنگین بر دوش تبریز

بارش های چند روز اخیر تبریز و برودت هوای بالا، شهروندان تبریزی را غافلگیر کرده و موجب شد نیروهای خدمات شهری تا پاسی از شب با تمام توان به محلول‌پاشی و بازگشایی معابر اصلی و فرعی شهر بپردازند.

آیرال خبر_ یکشنبه این هفته به دنبال بارش شدید برف و غافلگیری شهروندان، مدیریت شهری تبریز با تمام توان خود به میدان آمده و تا آخرین ساعات شب در خیابان های تبریز به خدمت رسانی پرداخت. برف روبی از معابر، محلول پاشی و نمک پاشی در محلات،  در کنار دیگر خدمات شهری، مجموعه اقدامات شهرداری در دو سه روز اخیر بوده است. اوج فعالیت مربوط به حضور شهرداری و معاون خدماتی اجرایی وی در نیمه های شب و نظارت بر نحوه خدمات دهی به مردم و آماده‌سازی معابر اصلی جهت راهپیمایی ۲۲ بهمن بود.

به گفته مدیران شهرداری تبریز، ایمن سازی مسیرهای اصلی تردد شهر، روان‌سازی ترافیک، محلول‌پاشی و برف روبی از معابر و پیاده‌روها تا عادی شدن وضعیت جوی ادامه می یابد. شهردار تبریز در این خصوص می گوید: “با توجه به حجم بارش‌ها، تلاش داریم با بسیج تمامی امکانات، مسیرگشایی‌ها در سطح شهر جهت بهره مندی شهروندان عزیز در سریع ترین زمان ممکن صورت بگیرد که تلاش ما بازگشایی خیابان‌های شهری با حفظ اولویت‌های زیست محیطی است.

ایرج شهین باهر در برنامه تلویزیونی «تبریزیم» با بیان اینکه سالانه ۲ هزار تن نمک پاشی جهت مسیرگشایی در مواقع بحران و برف انجام می شد، افزود: این در حالی است که این اقدام آسیب‌های زیادی برای آب های زیر زمینی، درختان و فضای سبز، آلودگی خاک، ریه های شهروندان در فصل تابستان  وارد می کند.

شهردار تبریز ادامه می دهد: هنگام بارش برف شهروندان خواستار مسیرگشایی و محلول پاشی سریع با حجم بالا هستند در حالی که پس از آب شدن برف ها این اقدامات خسارات زیادی برای زیرساخت های شهری همچون آسفالت وارد می کند.

اما مهمترین مسئله که شهرداری تبریز در فصول بارشی سال به آن تأکید کرده است، همیاری و  مشارکت مردمی در ارائه خدمات شهری است. ایرج شهین باهر در این باره می افزاید: ” شهر به تمامی ما تعلق دارد و در چنین مواقعی باید در کنار یکدیگر بتوانیم با کمترین خسارت و آسیبی این موضوعات را مرتفع سازیم”. او طی ویدئویی از تمامی شهروندان تبریزی خواست تا نیروهای خدماتی شهر را در انجام وظایفشان یاری دهند و همچون گذشته سنت همیاری و مشارکت مردمی در خدمات شهری را به جای بیاورند.

هرچند بارش سنگین برف در چند روز اخیر باعث کندی خدمات‌رسانی به شهروندان شده و گاها مشکلاتی نیز در بحث ترافیک به وجود آورده است، ولی تمام تلاش شهرداری و نیروهای خدماتی شهر برای بازگشایی مسیرهای اصلی و پیاده‌روها، از چشم اهالی رسانه نیز مغفول نمانده است. «محمد امین خوش نیت»، یکی از فعالان رسانه ای تبریز طی یادداشتی در این باره نوشت:  برخی از افراد در فضای مجازی به بهانه‌های ضعف نمک‌پاشی، نمک بر زخم های کارگران و نیروهای خدمات شهری پاشیدند؛ ای کاش همه افرادی که در رسانه‌های خود علیه شهرداری جوسازی کرده و خشک و تر را با هم سوزاندند، سری به خانواده‌های هزاران کارگر خدمات شهری هم بزنند، از آن کارگر بستری شده در بیمارستان، یا کارگرانی که دو شب تمام خواب به چشم ندارند، از آن دستان یخ زده و پاهای در گل مانده هم بنویسند.

حضور خودروهای شخصی و گاها تک سرنشین در روزهای برفی، علاوه بر ایجاد ترافیک، خدمات‌رسانی نیروهای شهرداری را نیز با مشکل مواجه می‌سازد. همان موردی که معاون خدمات اجرایی و شهری شهردار تبریز در مورد آن هشدار داده و از شهروندان خواست از سفرهای غیر ضروری شهری پرهیز کنند.

محمدرضا قربانیان تبریزی با اعلام مطلب فوق تأکید می کند: برای ارائه خدمات بهتر و جلب رضایت شهروندان، نیازمند همیاری مردم در این زمینه هستیم و در این راستا عدم حضور خودروهای شخصی و پرهیز از سفرهای غیرضروری، کمک شایانی به خدمات شهری شهرداری می کند.

او با اشاره به فعالیت‌های نیروهای خدمات شهری در این چند روز اخیر اضافه می کند: تمام نیروهای شهرداری تبریز اعم از کارگران و ماشین‌آلات در روزهای گذشته به صورت شبانه‌روزی پای کار بودند و منجر به بازگشایی معابر اصلی شده است؛ میزان برودت هوا باعث شد مواقعی حتی محلول‌پاشی و نمک‌پاشی نیز بی‌اثر باشد و این دلایل علمی دارد.

قربانیان نیز در پایان صحبتهای خود با استناد به خواسته شهردار، درخواست کرد: با توجه به اینکه با یک بحران مواجه هستیم و شهرداری در این باره توان مشخصی دارد، از مردم تبریز تقاضا داریم با احیا کردن سنت پاروکردن برف مقابل خانه‌شان، شهرداری را در بازگشایی معابر فرعی همیاری کنند.

شهریار تبریز/جهانبخش احمدیان

توسط سردبیر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.