صدو بیست و نهمین جلسه علنی شورای شهر تبریز برگزار شد.

به گزارش آیرال خبر، صدو بیست و نهمین جلسه علنی شورای شهر با حضور اعضای شورا وسلطانی مدیر کل راه و شهرسازی آذربایجان شرقی برگزار شد، بررسی معضلات حاشیه نشینی و بافت های فرسوده از جمله مباحثی بود که در حضور سلطانی مورد بررسی قرار گرفت. همچنین گزارشی هم درباره موضوع طرح کنترل فشار خون از سوی عبادی رئیس شبکه بهداشت تبریز بیان شد.

مرگ و میر سالانه۱۶۰ هزار نفر بر اثر فشارخون

عبادی، رئیس شبکه بهداشت تبریز با اشاره به طرح جامع کنترل فشار خون گفت: ۸۰ درصد افراد بالای ۳۰ سال درجامعه برای غربالگری کنترل فشار خون هدف گذاری شده اند. برای اجرای موفق این طرح کلینیک امام رضا(ع) و خانه های سلامت شهرداری تبریز می تواند کمک بزرگی باشد.

وی افزود: سالانه ۱۶۰ هزار نفر بر اثر فشار خون دچار مرگ و میر می شوند. شهرداری تبریز باید در این زمینه کمک حال دانشگاه علوم پزشکی باشد.

دستور جلسه (بررسی معضلات حاشیه نشینی و بافت های فرسوده با حضور سلطانی مدیر کل راه و شهرسازی استان)

۷۰ درصد سرمایه گذاری جاده ای در اختیاربخش خصوصی

سلطانی، مدیر کل راه و شهرسازی استان گفت: ۱۳ هزار میلیارد درسال ۹۷ به پروژه های شهرسازی و راه سازی استان اختصاص یافته بود. در تکمیل آزادراه تبریز زنجان تغییراتی ایجاد شده که قسمتی از این مسیر به عنوان رینک دوم عمل خواهد کرد.

وی افزود: ۷۰ درصد سرمایه گذاری ها از طریق بخش خصوصی انجام شده که هم اکنون نیز به دنبال سرمایه گذار و مشارکت در پروژه های راه سازی هستیم.

وی بااشاره به ادغام درون سازمانی راه و شهرسازی یادآور شد: اگر این ادغام به طور مناسب انجام شود شاهد تحول بزرگ و مبارکی خواهیم بود.

یک سوم جمعیت تبریز در حاشیه

مدیر کل راه و شهرسازی استان با بیان معضلات حاشیه نشینی گفت: ۴۰۰هزار نفر در تبریز در بافت فرسوده زندگی می کنند. جابجایی حاشیه نشینی نیازمند یک همدلی بزرگ است. شرکت های شهرداری در این زمینه کمک بزرگی می توانند به اداره کل راه و شهرسازی بکنند.

محمدزاده:نائب رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر با اشاره به موضوع حاشیه نشینی در تبریز گفت:در ۲سال اول شورای پنجم اقدامی در جهت کاهش حاشیه نشینی در تبریز انجام نشده است.

حاشیه نشینی ابزاری مناسب برای رای آوری

وی افزود: ۱۸ محله تبریز گرفتار حاشیه نشینی شده اند دراین میان دولتمردان نیز مادیات را معیار ارزش گذاری قرار داده اند و از کمالات انسانی غافل شدند. کیفیت خانه های ساخته شده نیز به مراتب پایین تر است. هر وقت پای تبلیغات به میان می آید حاشیه نشینی مطرح شده وبعد از آن دوباره به فراموشی سپرده می شود.

جاده اهر تبریز جاده قتلگاهی

تقی پور، عضو شورای شهر تبریز گفت: بخش عمده ساکنان تبریز با شهرستان ها در ارتباط هستند، در این میان جای تاسف وجود دارد که جاده تبریز اهر هنوز بعد از گذشت ۱۵ سال تکمیل نشده است. آیا سریال بی پایان این بزرگراه به اتمام خواهد رسید. میزان مرگ و میر در این جاده زبان زد عام و خاص است.

بابایی اقدم: رئیس کمیسیون شهرسازی شورای شهر نیز یادآور شد:چنیدین سال است که نقشه بافت فرسوده همان قبلی است در حالی که در طی این سال ها حاشیه نشینی گسترش یافته، از طرفی آمار ارائه شده برای حاشیه نشینی غیر واقعی است. متولی زمین هم خود دولت است پس نیازی نیست ارگان های دولتی از شهرداری درخواست زمین داشته باشند.

حاشیه نشینی، ضربه به آرامش مردم

فرج قلیزاده، دبیر شورای شهر تبریز هم با اشاره به موضوع حاشیه نشینی در تبریز گفت: وقتی از این موضوع سخن به میان می آید، تنم می لرزد، ضربه ای که به آرامش مردم زده ایم باید جبران شود و به همین خاطر باید در مطالعات پروژه های شهری به ارامی قدم برداشت.

اندیش، نائب رئیس شورای شهر نیز خاطر نشان کرد: حاشیه نشینی در تبریز به گونه ای پیشرفت کرده که به خود بافت شهر نیز غلبه می کند،بیکاری وضعیت اقتصادی نامناسب افزایش مهاجرت از عوامل گسترش حاشیه نشینی است.

وی ادامه داد:در منطقه۱۰ شهرداری ساخت و ساز بدون مجوز و پروانه ساخت انجام می شود باید بدانیم متولی این امر کیست و چه کسی باید رفع تصرف ها را انجام دهد؟

قول وزیر برای ساخت۷هزار خانه در تبریز

اشرف نیا، رئیس کمیسیون عمران شورای شهر تصریح کرد: حاشیه نشینی در تبریز قدمتی چندین ساله دارد، در حال حاضر طرح بازآفرینی شهری در حال اجرا است، طبق گفته وزیر مربوطه، ۷هزار واحد مسکن باید در تبریز ساخته شود.

مسعودی ریحان، عضو شورای شهر با بیان اینکه آذربایجان شرقی وضعیت مناسبی در رتبه بندی راه سازی ندارد گفت: در بخش بزرگراهی رتبه ۲۳ کشوری را در اختیارداریم که به نوعی می توان گفت: در قعر جدول هستیم.

جاده اهر تبریز معروف به (رای درسی)

وی افزود: جاده اهر تبریز همه افراد ساکن منطقه قره داغ را به نوعی داغدار کرده است. این پروژه در سال۹۱ از پیشرفت۳۰ درصدی برخوردار بود، جاده تبریز اهر به عنوان (رای درسی) شناخته می شود یعنی هرکس می خواهد در انتخابات رای بیاورد بلافاصله موضوع این بزرگراه را مطرح می کند.

پاسخ قلیزاده به شائبه سفر نیکو خصلت به کانادا

فرج قلیزاده در حاشیه جلسه شورای شهر در پاسخ به علت سفر نیکو خصلت که مدتی است در کانادا به سرمی برد گفت: آقای نیکوخصلت مانند رامبد جوان نیست،شرایط آن ها نیز متفاوت است. دلیل سفر نیکو خصلت به کانادا علمی و تحقیقاتی است نه گشت و گذار.

سلطانی، مدیرکل راه و شهرسازی استان با اشاره به موضوع حاشیه نشینی و طرح های راه سازی ادامه داد: مسئول بازآفرینی شهر در استان شخص استاندار آذربایجان شرقی است و در این میان ۲۴ نهاد مختلف هم به صورت مستقیم باید نقش آفرینی کنند.

وی بیان داشت: بزرگراه اهر تبریز برای تکمیل نیازمند ۱۴۰ میلیارد اعتبار است که در صورت تحقق روند تکمیلی خود را ادامه می دهد.

دستورجلسه(ارائه گزارش شهردار تبریز در خصوص وضعیت فعلی پروژه و نحوه عملکرد تصفیه خانه پسماند)

هیچ کدام از اعضای شورا به محل دفن زباله نرفته اند

تقی پور، عضو شورای شهر با اشاره به موضوع دستور جلسه گفت: حفاظت از محیط زیست و سلامت انسان وظیفه شرعی و قانونی ما است. باید برای پیشگیری از مخاطرات زیست محیطی  اقدامات مناسبی انجام داد.

وی ابراز داشت: شهرداری باید به مدیریت زباله های شهری نظارت کامل و توجه ویژه ای داشته باشد، فکر میکنم هیچ کدام از اعضای شورا به محل دفن پسماند شهری نرفته اند، زیرا وضعیت این منطقه اسفناک است و یکی از بزرگترین مخاطرات محیط زیستی تبریز به شمار می رود.

عضو شورای شهر یادآور شد: در حدود۱۶۰ هزار متر مکعب شیرابه تولید می شود ولی شرایط تصفیه آن وجود ندارد.

دستور جلسه (تجلیل از نویسنده کتاب رکاب زنان در پی شمس)

کرمی، نویسنده کتاب رکاب زنان در پی شمس در جلسه شورای شهر اظهار داشت: این کتاب به عنوان کتاب سال کشور و برنده جشنواره جلال دست یافته است، در نگارش این کتاب با مشکلاتی هم مواجه بوده ایم.

اکبر نژاد رییس شورا با تشکر از کرمی، گفت: زحمات زیادی برای نگارش این کتاب کشیده شده و شورای شهر هم از این اثر حمایت خواهد کرد.

دستورجلسه(بررسی لایحه شماره۳۶۳۷/۹۳ شهرداری تبریز)

تنش بین اندیش و بهشتی بر سر دوفوریتی

طرح دو فوریتی ساختمان اتاق ۹طبقه اتاق بازرگانی تبریز در صحن علنی شورا مطرح شد که با واکنش بهشتی همراه شد.

بهشتی در این خصوص اظهار داشت: اعلام دوفوریتی برای طرح های ضروری نیاز است نه بخاطر این مسئله معمولی

اندیش، نائب رئیس شورا گفت: بخاطر فصل کاری در تبریز این لایحه به صورت دوفوریتی مطرح شده است. اتاق بازرگانی متعلق به مردم است نباید یک سویه دیده شود مالکیت عمومی در این میان مطرح است نه اینکه متعلق به اموال شخصی فردی باشد.

وی ادامه داد: در عجبم از آقای بهشتی که فردی اقتصاد دان است ولی چرا به یک نهاد عمومی رای نمی دهد؟

بهشتی در پاسخ به اندیش گفت: این لایحه چرا در کمیسیون بررسی نشده و مستقیما به صحن علنی شورا ارجاع داده شده؟ مخالفت اتاق بازرگانی نیستم بلکه مخالفت من به خاطر دوفوریتی بودن این لایحه است.

اندیش  اضافه کرد: کل مسئله را از ریشه می زنید و بعد می گویید مخالف نیستم.

بهشتی، عضور شورای شهر با مخاطب قراردادن اندیش گفت: آیا شما نماینده شورا هستید یا نماینده اتاق بازرگانی؟

اندیش در پاسخ گفت: به کسی ارتباطی ندارد من نماینده کجا هستم.

ادامه جلسه شورای شهر برای بررسی تعطیلات تابستانی شورا به صورت غیر علنی برگزار شد.

توسط سردبیر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.