آیرال خبر- چندی بعد از پایان لیگ هفدهم بود که خبری در رسانه ها پیچید: “باشگاه تراکتورسازی به بخش خصوصی واگذار خواهد شد” همین یک خبر کافی بود تا بعد از سپری کردن دوران افول و فصل کابوس وار لیگ هفدهم برای تراکتور جانی دوباره بر رویاهای خسته میلیون ها عاشق این تیم دمیده شود.
بعد از کش و قوس های فراوان این تیم ریشه دار به بخش خصوصی و به صورت مشخص تر به محمد رضا زنوزی مطلق مالک دو
باشگاه گسترش فولاد و ماشین سازی تبریز واگذار شد تا امیدها در دل پرشورترین هواداران ایران زنده شود. امید به آغازی دوباره و با شکوه!

 آغازی متفاوت برای تراکتور در لیگ هجدهم 

پس از انتقال کامل سهام به نام زنوزی این مولتی میلیاردر  ورزش دوست که مالک سومین و بزرگترین باشگاه تبریزی شده بود شور و شوق طرفداران با وعده های بزرگ و رویایی که هر روز از گوشه و کنار شنیده می شد به بالاترین حد خود رسید تا “شروع فصل ۱۸” یک نقطه عطف برای فوتبال تبریز باشد.


اولین تصمیم زنوزی برای تراکتور
رضا مهاجری اولین تصمیم زنوزی برای تراکتور محسوب میشود جایی که سرمربی سابق پدیده به عنوان مدیر فنی تیمهای تراکتور
انتخاب شد و به همراه رسول خطیبی ماموریت پیدا کردند تا زمان انتخاب سرمربی نقل و انتقاالت بازیکنان را برای تراکتور مدیریت
کنند
زوج خطیبی و مهاجری بازیکنانی را جذب کردند که عمدتا بازیکنان متوسطی بودند و با وعده های زنوزی فاصله زیادی داشتند که
همین موضوع سبب شد تا انتقاد هایی نسبت به بازیکنان جذب شده مطرح شود. فروزان، طیبی، نقی زاده، سیدی، اهل شاخه و عبدالله زاده بازیکنانی بودند که توسط مهاجری و خطیبی برای تراکتور جذب شدند. نکته جالب درخصوص بازیکنان یاد شده این است که بسیاری از این بازیکنان به دلایل مختلف از تیم کنار گذاشته شده اند و تنها طیبی، فروزان و نقی زاده در تیم حضور دارند

برخی از  منتقدین بر این باورند که جذب بازیکنان متوسط در ابتدای فصل و عدم بالانس و همگن بودن تیم یکی از عوامل اصلی برخی نتایج ضعیفی شد که در ادامه فصل کسب شد.


تغییر رویه، آغاز بمب های زنوزی برای تراکتور
بعد ازحضور نه چندان جذاب تراکتور در  فصل نقل وانتقالات حال نوبت آن رسیده بود که مالک متمول باشگاه پرهوادار دیار آذربایجان به وعده های خود عمل کند؛ وعده هایی که با جذب یکی از سرشناس ترین سرمربیان تاریخ فوتبال رنگ واقعیت به خود گرفت.
جان توشاک سرمربی پرآوازه ولزی اولین خرید پر سر و صدای زنوزی برای تراکتور بود تا مالک جدید تراکتور به بهترین شکل
ممکن به وعده خود عمل کرده باشد اما جذب سرمربی سابق رئال مادرید که با این تیم سابقه قهرمانی در لیگ قهرمانان اروپا را در کارنامه دارد به تنهایی نمی توانست همه ی آن چیزی باشد که برای قهرمانی این تیم لازم بود.

پس نیاز بود تا بازیکنان بزرگی نیز جذب شوند. هری فوریستر ، آنتونی استوکس ، یوکیا سوگیتا و هری لی اروین چهار خارجی کارنامه داری بودند که جذب تراکتور شدند تا بازهم هواداران بی شمار این تیم امیدوارتر از قبل شوند. اما این پایان کار تراکتور در پروسه نقل و انتقالات نبود و بمب های اصلی زنوزی هنوز در راه بود!

خبرهای مربوط به جذب سه کاپیتان تیم ملی کمی رویایی و غلو شده به نظر می رسید ولی این آرزو محقق شد و اشکان دژاگه، مسعود شجاعی و احسان حاج صفی سه ملی پوش با تجربه راهی لیگ ایران و تراکتور شدند تا تمام فوتبال دوستان هاج و واج در انتظار پرده برداری از جذابترین تراکتور درلیگ هجدهم باشند


آغاز نه چندان خوب توشاک، پایانی که خیلی زود فرا رسید
بر خلاف انتظار، آغاز لیگ برای قرمزهای آذربایجان چندان امیدوار کننده نبود
شروعی که در همین ابتدا پایانی شد برای حضور پیرمرد ولزی در تبریز.

عدم آشنایی با فوتبال ایران، انتخاب تاکتیکی ناشناخته(دفاع سه نفره) در لیگ ایران، عدم آشنایی با بازیکنان خودی و برخی عوامل دیگر باعث شد تا سرمربی تراکتور بیشتر از ۶هفته در لیگ کم صبر ایران دوام نیاورد. دو برد، سه تساوی و یک شکست ماحصل فعالیت سرمربی سابق رئال مادرید در قامت سرمربی تراکتور بود. هرچندمجموع۹امتیاز و قرار گرفتن در رتبه ششم جدول از نظرفنی نمی توانست برای مربی تازه وارد لیگ چندان بد به نظر بیاید اما خریدهای ابتدایی تراکتور چنان پرسر و صدا انجام شد که توقعات از این تیم تازه شکل گرفته به شدت بالارفت، بطوری که کمتر کسی رتبه ای غیر از صدر را برای این تیم متصور میشد و همین امر سبب شد تا در هفته ششم انتقادات از سرمربی تراکتور به اوج برسد. سر انجام پایان کار توشاک خیلی زود از راه رسید، باخت مقابل صنعت نفت و کنار رفتن از جام حذفی به قدری برای پرشور ها و مسئولان باشگاه عجیب و دور از انتظار بود که هفته هفتم از راه نرسیده تصمیم بر قطع همکاری تراکتور با توشاک گرفته شد و این مربی پر آوازه شبانه تبریز را به مقصد استانبول ترک کرد

البته نباید این نکته را هم فراموش کرد که درگیری لفظی بین توشاک و دژاگه در آخرین بازی،  از عواملی بود که این جدایی را رقم زد.
کهولت سن، دوری طولانی مدت از عرصه مربیگری و عدم آشنایی با فرهنگ و فوتبال ایران از جمله دلایل برخی منتقدین بود که از ابتدا جذب توشاک را تصمیمی غلط بیان میکردند اما جدای از تمام انتقادات، برکناری سرمربی با قراردادی سه ساله، و تنها بعد از ۶ هفته تصمیمی به مراتب اشتباه تر به نظر میرسید.


تقوی با عملکردی خوب اما همچنان زیر انتقاد
پس از سفر غریبانه و شبانه ی جان توشاک، به ناگاه “محمد تقوی” کمک مربی وی که بیشتر به خاطر تسلطش بر زبان انگلیسی جذب کادرفنی شده بود، به عنوان جانشین موقت توشاک در تراکتور انتخاب شد؛ موقتی که البته کمی طولانی شد.

یک تساوی و یک برد در دو بازی ابتدایی نظرات را به سوی تقوی جلب کرد ولی سومین دیدار
و باخت مقابل صنعت نفت جایگاه تقوی را نیز به خطر انداخت اما مسئولان تیم ریشه دار دیار آذربایجان همزمان با مذاکره با گزینه های خود تصمیم گرفتند فرصتی بیشتر از سه بازی برای تقوی قائل باشند که تقوی نیز از این فرصت به نحو احسن استفاده کرد و
ادامه نتایج خوب تقوی باعث شد وی تا پایان نیم فصل اول به کار خود ادامه دهد.
کسب پنج برد دو شکست و دو تساوی به عنوان سرمربی تراکتور باعث نشد تا تقوی برخی انتقاد هارا از خود دور کند که مهم ترین آن ها نداشتن دیسیپلین و کاریزمای لازم برای هدایت تیم بزرگی چون تراکتور بود.

برخی از هواداران منتقدِ تقوی بر این باور هستند که تراکتور بازیکنان بزرگی را در ترکیب خود دارد و باید گزینه ای کارنامه دار بر روی نیمکت داشته باشد تا در مواجهه با بازیکنان بزرگ کم نیاورد که این نیز به مرور و بسته به شرایط رفتاری تقوی قابل حل به نظر میرسد.


خارجی هایی که رفتند و نیامدند
اما بزرگترین پاشنه آشیل تراکتور نبود مربی بزرگ نبود! جدایی مشکوک و مبهم بازیکنان بریتانیایی مسءله ای بود که نگاه همه ی فوتبالدستان را به خود جلب کرد.

نحوه جدایی این بازیکنان نیز در نوع خود قابل تامل بود. با مرخصی به زادگاه خود بازگشتند و دیگر برنگشتند!

هری فوریستر مهاجم انگلیسی تراکتور اولین بازیکنی بود که رفت و نیامد! این بازیکن تنها بعد از چند
بازی برای تراکتور به تیم ماشین سازی منتقل شد و بعد از آن هم به بهانه مراسم ازدواجش ایران را ترک و دیگر باز نگشت!
اوج رفتن های بازیکنان خارجی تراکتور اما به بعد از بازی با ذوب آهن و در آستانه بازی با پرسپولیس بود. جایی که
آنتونی استوکس و لی اروین گلزنان برتر تراکتور برای استراحت راهی کشورشان شدند و بازنگشتند!

پس از کش و قوس های فراوان، و  تنها یک روز قبل از دیدار حساس با سرخ های پایتخت، استوکس همراه با خانواده اش، وارد تبریز شد ولی محمد تقوی وی را از لیست ۱۸ نفره کنار گذاشت تا نشان دهد که نظم و انضباط حرف اول را در تیمش می زند! استوکس نیز فردای بازی به همراه همراهانش فرودگاه تبریز را به مقصد استانبول ترک کرد تا کلاف پیچیده ی بازیکنان خارجی بیش از پیش سردرگم شود!

موارد مختلفی از جمله مذاکره پرسپولیس و استقلال با این بازیکنان، پرداختن نشدن مطالبات، افسردگی و عدم تطابق با فرهنگ ایران و … به عنوان عوامل بروز این اتفاقات مطرح میشد. البته گواهی پزشکی برای اروین به دلیل مبتلا شدن به بیماری افسردگی(!!) و پخش شدن ویدیویی خصوصی از استوکس محتمل ترین دلایل عدم برگشت این بازیکنان بیان شد که به نظر می رسد مشکل استوکس برطرف شده و این بازیکن دوباره در تراکتور توپ خواهد زد و این بار مصمم تر و جانانه تر!

عدم مدیریت حواشی، دشمن اصلی تراکتور

انچه مشخص است تراکتور در نیم فصل بزرگترین ضربه ها را از حواشی اطراف باشگاه خورده که اگر این حواشی به خوبی مدیریت
میشد و دو بازیکن نیز در بازی های پایانی همراه تیم حضور داشتند تراکتور نیم فصل را با رتبه ای بهتر از چهارمی به پایان میرساند.

هرچند در تیم های خصوصی، سیاست باشگاه “مالک محور” می شود ولی حضور یک مدیر توانا، کاربلد و حرفه ای می توانست بسیاری از معضلات ابتدایی و انتهایی فصل را به بهترین شکل ممکن، حل و فصل کند.

استعفای صادق درودگر پس از گذشت چند روز از انتصابش به عنوان مدیرعامل تراکتور شاید حاوی نکات زیاد و کلیدی باشد که تاکنون کسی به آن نپرداخته است! در نوشتاری مفصل و به صورت مستقل به این موضوع خواهیم پرداخت.


بازگشت پرشور ها مهم ترین دستاورد زنوزی

لیگ هجدهم اما امتیاز و جلوه خاصی نیز دارد؛ حضور باشکوه پرشورها در استادیوم یادگار امام (ره)تبریز.
مدتها میشد که کسی ورزشگاه ۷۰ هزارنفری یادگار امام (ره) را مملو از جمعیت ندیده بود و این قهر هواداران تراکتور تاجایی رسیده بود که در فصول گذشته حتی در بازی های مهم نیز بیشتر از ۱۵ هزار هوادار را نمیتوانستیم در ورزشگاه ببینیم اما با حضور زنوزی، شرایط عوض شده است…
تراکتوری که دیگر نظامی نیست تولدی دوباره داشته است و با مالکیت جدید خود ستاره های زیادی را به خود میبیند. این تیم حال آنقدر برای هواداران پرشمارش جذاب شده است که در تمام بازی ها ی خانگی استادیوم را پر کنند و با حضوری بیش از ۸۰ هزار نفری جلوه خاصی به لیگ ایران ببخشند .علیرغم تمام خرید های پر سرو صدای زنوزی برای تراکتور، بازگشت هواداران این تیم به استادیوم مهم ترین دستاورد وی به حساب می آید. هوادارانی که بسیار امیدوار هستند با مالکیت جدید به موفقیت های زیادی دست پیدا کنند حال باید منتظر ماند و دید شرایط در نهایت به چه شکل پیش خواهد رفت و آیا پرشور ها در لیگ هجدهم به آرزوی دیرینه خود خواهند رسید یا یک فصل دیگر باید برای کسب جام قهرمانی انتظار بکشند؟!

توسط سردبیر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.