امام خمینی (ره)

کارشناسان حوزه فرهنگ و هنر معتقدند، هنر به عنوان ودیعه ای الهی که انسان را در مسیر تعالی و تکامل قرار می دهد، در سایه رهنمودهای امام راحل از بلاتکلیفی و سرگردانی نجات یافت و به جایگاه اصلی خود بازگشت.

به گزارش آیرال خبر به نقل از شهریار،، هنر از دیدگاه امام راحل نشان دادن نقاط کور و مبهم معضلات اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و نظامی است و در عرفان اسلامی ترسیم روشن عدالت، شرافت، و انصاف و ترسیم تلخ کامی گرسنگان مغضوب قدرت و پول است.

هنر در جایگاه واقعی خود تصویر زالو صفتانی است که از مکیدن خون فرهنگ اسلامی، فرهنگ عدالت و صفا لذت می‌برند و تنها به هنری باید پرداخت که راه ستیز با جهان خواران شرق و غرب در رأس آنان آمریکا و شوروی را بیاموزد.

از دیدگاه امام (ره) هنر از مؤثرترین و بهترین ابزارهای ارائه حقایق و معارف دینی است و آمیزه هنر و فناوری امکانات جدیدی را به دست می‌دهد که حقایق دینی و وصف ارزش‌ها به سراسر عالم ابلاغ شود و به دست همگان برسد.

امام راحل به رسانه‌ها توصیه کرده تا از گردانندگان و هنرمندان متعهد بخواهند در راه تعریف صحیح تهذیب جامعه وضعیت تمام هنرجوها را در نظر گرفته راه و روش زندگی شرافتمندانه و آزادمنشانه را با هنرها و نمایشنامه‌ها به ملت بیاموزند و از هنرهای بدآموز و مبتذل جلوگیری کنند.

متولیان حوزه فرهنگ و هنر آذربایجان شرقی معتقدند، هنر متعهد و مدنظر امام راحل انسان را در مسیر تکامل، تعالی و ارزش‌های اخلاقی رهنمون می‌کند و از رفتن در مسیر فساد، هرزگی، ابتذال و غرایض حیوانی ممانعت می‌کند.

معاون فرهنگی و اجتماعی شهردار تبریز با گرامیداشت ایام ارتحال امام راحل، می‌گوید: امام خمینی (ره) علاوه بر اینکه فقیهی جامع الشرایط، فیلسوف، مفسر و اخلاق مدار بودند ادیب و شاعری توانمند و معمار بزرگ قرن بوده و در فتواها، بیانات و منابع فقهی خویش تکلیف هنر را مشخص کرده و هنرمندان را از بلاتکلیفی و سرگردانی نجات دادند.

حجت الاسلام احمد حمیدی با بیان اینکه صاحبان اندیشه و هنر نیز باید فتواها و بیانات امام راحل در خصوص هنر را در سطح جامعه تبیین کنند، می‌افزاید: از دیدگاه امام راحل هنر و هنرمندی که دردهای جامعه را احساس نکند و انسان را به مسیر تعاملی و تکامل رهنمون نکند مردود است.

وی اظهار می‌کند: امام (ره) هنری را که زمینه فساد، هرزگی، بدآموزی و تحریک غرایض حیوانی و شهوانی را فراهم کند به شدت مردود می‌دانستند و چنین هنری در نظر ایشان جایگاهی نداشت.

معاون فرهنگی و اجتماعی شهردار تبریز یادآوری می‌کند: امام راحل نه تنها هنر را یک فضل معرفی می‌کند بلکه آن را امانتی الهی در دست هنرمند می‌داند که باید در خدمت مردم و خدا باشد.

حجت الاسلام حمیدی، با بیان اینکه از دیدگاه ایشان هنرمند باید نسبت به درد مردم مسئولیت داشته باشد، ادامه می‌دهد: ایشان از منظر اسلام برای هنری ارج قائل بودند که هم اندیشه‌های مردم و رفتارهای اجتماعی را اصلاح کند و هم به باورهای آنها جهت دهد.

وی می‌گوید: تعریف امام راحل از هنر ابزاری برای رفع مشکلات و معضلات جامعه بوده به طوری که هنرمند با انعکاس آنها گامی در جهت حل این مشکلات برمی دارد.

حجت الاسلام حمیدی، می‌افزاید: هنر الهام گرفته از اسلام ناب محمدی باید صیقل دهنده آن باشد و در مسیر طاغوت زدایی، انعکاس درد دردمندان و پرورش اندیشه‌های سالم و رفتارهای درست بشری قرار گیرد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی نیز می‌گوید: امام راحل علاوه بر حوزه‌های عرفانی و فلسفی به حوزه فرهنگ و هنر نیز اشرافیت کامل داشت و در حوزه شعر و ادب صاحبنظر بوده و دیوان اشعار ایشان نیز در دسترس عموم قرار دارد.

محمد محمدپور، می‌افزاید: رهنمودها و بیانات امام راحل در حوزه فرهنگ و هنر راهگشای هنرمندان بود به طوری که آنان با الهام از دیدگاه‌های ایشان هنر خود را در مسیر تعالی و تکامل انسان به کار بردند.

وی اظهار می‌کند: هنر از دیدگاه امام (ره) باید بتواند ارزش های اسلام ناب محمدی را تبیین کرده و آن را صیقل دهد و درد دردمندان آسیب دیده در طول تاریخ را منعکس کند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی می‌گوید: ایشان با هنر نابی که بتواند مفاهیم عرفانی و اسلامی را در دنیا معرفی کند موافق بود و از هنرمندانی که در این مسیر گام برمی داشتند قدردانی می کردند.

محمدپور، ادامه می دهد: امام راحل بار مسئولیت هنرمندان را سنگین و هنر را در بین این افراد به عنوان امانت می دانستند و به آنان توصیه می کردند که با نگاه مکتبی در مسیر تعالی مردم، ترویج ارزش های اخلاقی و اسلامی و خوداتکایی گام بردارند و با فساد و ابتذال مقابله کنند.

وی با اشاره به اینکه امام (ره) اهل هنر و قلم را به حرکت در مسیر تعالی و رشد انسان ها با استفاده از زبان نافذ و زیبای شعر تشویق می کردند، یادآوری می‌کند: هنرمندان بزرگی مانند شهید آوینی با الگوبرداری از رهنمودهای امام راحل در حوزه فرهنگ و هنر رشد کرده و برای سایر افراد الگو شدند.

سرپرست سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری تبریز نیز می گوید: موضع و جبهه گیری امام راحل و سران انقلاب اسلامی در مسائل فرهنگی و هنری راهگشای فعالیت اصحاب فرهنگ و هنر شد.

حجت الاسلام حسین قدوسی، می افزاید: برخی افراد اوایل انقلاب به امام راحل پیشنهاد حذف موسیقی از رادیو و تلویزیون را دادند که ایشان اعلام کردند هنری که در مسیر تکامل و تعالی انسان باشد نه تنها بد نیست بلکه لازم نیز است.

وی اظهار می کند: امام (ره) سرودهای مطرح آن دوران از جمله “شهید مطهری” را نه تنها رد نمی کردند بلکه آن را تائید و قبول می کردند و دستور دادند برنامه های رادیویی و تلویزیونی را بر پایه دین اسلام و معارف آن ادامه یابد.

سرپرست سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری تبریز می گوید: امام راحل هنر غیرمتعهد و مبتذلی که در مسیر تکامل نباشد را قبول نداشتند و جلوی هنری را که اسلام صراحتاً با آن موافق نبود را گرفتند.

حجت الاسلام قدوسی ادامه می دهد: از دیدگاه امام راحل هنری که باعث بی عفتی در جامعه شود مورد قبول نبوده و از افراط و تفریط در این حوزه باید جلوگیری شود.

وی یادآوری می کند: ایشان هنری را که دارای حالت نرمال و متعارف بوده و مخالف معارف اسلام نباشد را برای تبیین معارف اسلامی و اخلاقی لازم می دانستند.

سرپرست حوزه هنری آذربایجان شرقی نیز با بیان اینکه انقلاب اسلامی، انقلابی فرهنگی، اعتقادی و اجتماعی بود، می گوید: هدف از انقلاب محدودسازی عرصه های مختلف نبود بلکه هدایت و اصول سازی این عرصه بود.

سیدمحمدحسین بلاغی، می افزاید: دیدگاه امام راحل نیز در حوزه فرهنگ و هنر محدود کردن آن نبود بلکه رساندن این حوزه به جایگاه واقعی خود بود و رهنمودهای ایشان در این زمینه هنرمندان را از سرگردانی نجات داد.

وی با بیان اینکه هنر انقلابی و اسلامی پدیده‌ای نوظهور پس از پیروزی انقلاب اسلامی است، اظهار می کند: خاستگاه هنر اسلامی دین اسلام و اخلاق بوده و خروجی آن انقلابی و دگرگون سازی این حوزه است.

سرپرست حوزه هنری آذربایجان شرقی می گوید: دیدگاه امام راحل در خصوص هنر این بود که هنر هدف نبوده بلکه باید راهی برای رسیدن به حقیقت باشد و ابزاری برای رسیدن به تعالی و ارزش های اخلاقی و انسانی است.

بلاغی، ادامه می دهد: از نظر امام راحل هنر متعهد باید در مسیر رشد و تعالی انسان و نشان دادن راه حقیقت باشد و بهترین راه رسیدن به آن نیز هنر است.

وی با اشاره به اینکه از هنر باید برای هدایت انسان ها استفاده کرد، یادآوری می کند: از دیدگاه امام راحل هنر برای هنر نیست بلکه برای مردم، ارزش ها و حقیقت است و باید انسان را یک گام به جلو ببرد و به تعالی رهنمون کند.

بلاغی می افزاید: شهدایی مانند شهید آوینی از فضای فکری و هنر تراز مورد نظر امام راحل الهام گرفته و با گام برداشتن در این مسیر برای خیلی از هنرمندان و اصحاب فرهنگ و هنر نیز الگو شد.

توسط سردبیر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.