نعمت الله فاضلی

نعمت‌الله فاضلی، استاد برجسته حوزه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی در جمع مدیران شهرداری تبریز از چگونگی شکل‌گیری شهر فرهنگی سخن گفت.

به گزارش آیرال خبر به نقل از شهریار، سمپوزیوم مدیران شهرداری تبریز عصر دیروز، یکشنبه با حضور نعمت‌الله فاضلی انسان‌شناس، نویسنده و محقق حوزه علوم انسانی با محوریت «چگونه شهر را فرهنگی شکل دهیم؟» در سالن شهرداری مرکز تبریز برگزار شد.

فاضلی در این نشست با اشاره به تاریخی بودن شهرهایی چون تبریز، گفت: چنین شهرهایی روایت معمارانه تاریخ به حساب می‌آیند.

او با اشاره به اینکه تبریز ۸بار تاکنون در اثر بلایای طبیعی چون زلزله با خاک یکسان شده و بار دیگر توسط مردمش احیا شده است، عنوان کرد: در شهرهای تاریخی جان و روح بر جسم و پیکر غلبه دارد و اگر تبریز در سازه‌هایش خلاصه می‌شد، مردم اشتیاقی برای برپا کردن چندین‌باره آن نداشتند.

فاضلی آیین‌ها، سنت‌ها و داستان‌ها را روح اصلی شهرهای تاریخی دانست و گفت: تبریز فقط نام یک شهر نیست بلکه معنایی است که در بستر تاریخ استمرار پیدا کرده است.

او با طرح دگرگونه موضوع این نشست، تاکید کرد: شهرها به خودی خود فرهنگی شکل می‌گیرند و کاری که باید مدیران و رهبران شهری انجام بدهند توسعه و استمرار این بعد فرهنگی است.

 این استاد حوزه مطالعات فرهنگی با تاکید بر اهمیت حضور کارشناسان علوم انسان همچون مورخان، روان‌شناسان یا جامعه‌شناسان در طراحی شهر، گفت: اگر امروز مردم شهرهایمان عصبانی، ناراحت، افسرده، خشن و… هستند، به دلیل این است که شهرهای ما به‌جای جامعه‌شناسان به دست مهندسان ساخته شده‌اند و تکنیک بر تفکر در شکل‌گیری آن‌ها غلبه دارد.

فاضلی با قدردانی از شهرداری تبریز برای تحقق شهری انسان‌محور، اعلام کرد: برای اینکه اولویت اصلی‌مان در شهرسازی زندگی مردم آن شهر باشد، به تغییرات اساسی در نگرش‌های مدیریتی و افزایش بودجه‌های فرهنگی نیاز داریم.

نعمت‌الله فاضلی، انسان‌شناس و نویسنده ایرانی است. فاضلی دانشیارپژوهشگاه علوم‌انسانی و مطالعات‌فرهنگی از سال ۱۳۹۱ تاکنون بوده‌است. او دکترای خود را در رشته انسان‌شناسی اجتماعی از مدرسه مطالعات شرقی و آفریقاییدانشگاه لندن  در سال ۱۳۸۳ اخذ کرد. فاضلی آثار متعددی در حوزه انسان‌شناسی، مطالعات فرهنگی، مطالعات‌شهری و فرهنگ ایران معاصر تألیف و ترجمه کرده‌است. کتاب‌هایی مانند تجربه تجدد، تاریخ فرهنگی ایران مدرن، فرهنگ و شهر، مردم‌نگاری سفر و پشت دریاها شهری است، از مهم‌ترین تألیفات او به‌شمار می‌روند. او سخنرانی‌ها، نشست‌ها و گفتگوهای متعددی در ارتباط با فرهنگ معاصر ایران و موضوعات مختلف علوم‌انسانی و اجتماعی در انجمن جامعه‌شناسی ایران، پژوهشگاه علوم‌انسانی و مطالعات‌فرهنگی و دانشگاه‌های مختلف ایران داشته‌است.

توسط سردبیر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.