آیرال خبر- نود و چهارمین جلسه شورای شهر تبریز صبح امروز با سوال فرج محمدقلی‌زاده از شهردار تبریز به تنش کشیده شد.

به گزارش آیرال خبر، علی مدبر در جلسه امروز شورای شهر تبریز در خصوص قطع اشجار در تبریز اظهار داشت: باغی که در منطقه ۲۹ بهمن واقع است، از سه سال قبل توسط مالک خریداری شده و با تایید کارشناسان گیاه پزشکی و مجوز کمیسیون حفظ و گسترش فضاهای سبز، ۱۹۱ اصله درخت در این باغ که دارای آفت بوده و یا خشک شده بودند که قطع و یا امحای آنان ضروری بود.

وی ادامه داد: از این تعداد ۵۳ اصله قطع شده‌اند که در غیر این صورت آفات آنها در ماه‌های آتی به دیگر درختان سرایت می‌کرد و ما بقی درختان خشک شده نیز در ماه‌های آینده و بعد از آنکه خشک شدن آنها کاملا مشخص شود، قطع خواهند شد.

در ادامه محمد اشرف‌نیا در خصوص قطع درختان باغات گفت: تا زمانیکه زمین سرمایه و ثروت محسوب شود شاهد چنین اتفاقاتی خواهیم بود زیرا برای صاحبان باغ نگهداری از درختان سودی نخواهد داشت.

وی ادامه داد: به همین دلیل است که مشاهده می‌کنیم برخی باغات با ریختن گازوئیل پای درختان به عمد خشک شده‌اند و این نتیجه نداشتن سود برای نگهداری از درختان است، شهرداری یا باید امتیاز به این صاحبان بدهد و یا این باغات را تملک کند.

در ادامه نائب رئیس شورا با انتقاد از عملکرد شهرداری در خصوص قطع درختان عنوان کرد: اگر شهرداری امکان ورود به موضوع باغات خصوصی را دارد چرا تا پیش از بروز تهدید و خشکاندن درختان به موضوع ورود پیدا نمی‌کند و اگر هم اجازه ورود ندارد امروز چرا در مقام پاسخگو برآمده است؟

وی ادامه داد: آنچه نقشه‌ها و تصاویر نشان می‌دهد، حاکی از آن است که در باغ ۲۹ بهمن درختان به صورت عامدانه خشکانده شده‌اند در حالی که در این منطقه به دلیل وجود قنات، مشکل تامین آب وجود ندارد و حتی از جوب‌ها، آب روان جاری است.

اندیش در خصوص آفت زدگی درختان قطع شده نیز تصریح کرد: ادعا شده است که درختان خشکیده آفت زده بوده‌اند! درخت خشکیده چطور می‌تواند منبع وجود آفت باشد؟! اگر امروز پاسخ کافی به این سوال دریافت نکنیم، این موضوع فردا در مناطق بیشتری تکرار خواهد شد.

قلی‌زاده: باغ کسانی که درختان را خشکانده‌اند، مصادره شود

فرج محمدقلی زاده نیز با بیان اینکه شهرداری موظف به حفظ فضاهای سبز است، گفت:  در این باره مبنای قانونی وجود دارد و در صورتی که ثابت شود درختان به صورت عامدانه خشکانده شده‌اند، این باغ باید طبق قانون به نفع شهرداری مصادره شود.

وی افزود: اگر مالکین این تهدید را متوجه باشند، به خود اجازه نخواهند داد به تاراج باغ ها بپردازند، البته اگر اگر در نوبت‌های قبلی با مقصرین بررخورد می‌شد، دیگر کسی جرات تخطی از قانون را به خود نمی‌داد.

این عضو شورای شهر تاکید کرد: فیلم هایی که در فضای مجازی وجود دارد نشان می‌دهد که به اسم هرس درختان در حضور مدیران شهرداری درختان قلع و قمع شده‌اند! وقتی هم با تذکر شهروندان مواجه می‌شوند به تمسخر شهروند می‌پردازند.

در ادامه عبداله تقی‌پور گام اولِ صیانت از درختان را داشتن آماری دقیق دانست و عنوان کرد: شهرداری طبق مصوبه شورای شهر موظف است برای باغاتی که مالکان آن قادر به آبیاری باغات خود نیستند، راسا برای آبیاری اقدام کند.

وی ادامه داد: طبیعی است که هر درختی عمر مخصوص به خود را دارد و این طور نیست که حتما درختان تا ابد سر جای خود باقی بمانند، درباره باغ ۲۹ بهمن به هیچ عنوان موضوع تغییر کاربری مطرح نیست و کمیسیون مربوطه تنها به جایگزینی درختان رای داده است.

بعد از پایان گزارش شهرداری در خصوص قطع اشجار و تذکرات اعضای شورا با نظر شورای شهر، عبداله تقی‌پور به عنوان نماینده شورای شهر در کمیسیون تقویم ارزش مالیاتی تعیین شد.

در ادامه جلسه برای بررسی تعرفه عوارض محلی و بهای خدمات شهرداری برای سال ۱۳۹۸ محمدباقر بهشتی توضیح داد: باید تلاش کنیم ثبات را بر تعرفه عوارض محلی حاکم کنیم تا تکلیف مردم در ساخت و سازها مشخص باشد، سال گذشته به طور مفصل برای بررسی تعرفه عوارض محلی زمان اختصاص داده شد و طبیعتا امسال نباید به همان اندازه زمان نیاز بوده باشد.

بابایی اقدم نیز گفت: با توجه به این که سال گذشته تعرفه عوارض محلی به صورت مبسوط در کمیسیون ها بررسی و سپس با دوباره کاری در صحن شورا هم مورد بررسی قرار گرفت، پیشنهاد می‌کنم که امسال این تعرفه راسا در خود صحن شورای شهر بررسی شود.

با رای شورای شهر در جلسه آینده تنها تغییرات تعرفه عوازش محلی نسبت به سال گذشته در صحن شورای شهر بررسی خواهد شد.

در بخش دیگری از این جلسه سونیا اندیش طی تذکری عنوان کرد: گروه تئاتر ارسباران که هفته گذشته نمایش «حیدربابایه سلام» را روی صحنه برد، به عنوان پر افتخارترین گروه نمایش شناخته شده است.

وی ادامه داد: همه ما در همه سخنرانی‌ها از تهاجم فرهنگی سخن می‌گوییم اما پای عمل هیچ حمایتی نمی‌کنیم و به همین دلیل اصحاب فرهنگ و مردم از مدیران استانی و اعضای شورای شهر گلایه‌مند هستند.

نائب رئیس شورا تاکید کرد: نمایش «حیدربابایه سلام»  قرار بود در قالب برنامه های تبریز ۲۰۱۸ اجرا شود اما در لحظات آخر این موضوع منتفی شده است، به همین دلیل از شهردار تبریز می‌خواهیم در این ارتباط توضیح دهند و گزارش کامل هزینه مبلغ ۲۵ میلیارد تومانی اعتبارات مصوب  تبریز ۲۰۱۸ را به شورای شهر ارائه دهند.

وی افزود: این موضوع در حال گسترش است که گروه‌های هنری مردمی مورد حمایت قرار نمی‌گیرند و حمایت‌ها تنها معطوف به گروه‌های مرتبط با افراد خاص است!

شهردار تبریز: کسی که خود را به خواب زده را نمی‌توان بیدار کرد

در ادامه جلسه که نوبت به سوال فرج قلیزاده از شهردار تبریز شد، بابایی اقدم در اعتراض آئین‌نامه‌ای گفت: این سوال باید طبق آیین نامه ظرف ده روز در شورای شهر مطرح می‌شد و جای این سوال قانونی وجود دارد که آیا این سوال قابلیت طرح در این جلسه را دارد یا نه.

فرج قلیزاده نیز در واکنش به این موضوع عنوان کرد: تا کنون ۱۲ تذکر کتبی با امضای رئیس شورا به شهردار داده شده است که هیچ پاسخی دریافت نکرده‌ایم، احساس بنده این است که انحرافی در روند مدیریتی شهرداری بوجود آمده و اگر این انحراف اصلاح شود، اصراری بر ادامه سوال ندارم.

وی با اشاره به پاسخ شهردار تبریز به سوالات گفت: پاسخی که تا امروز داده شده یک پاسخ بی سر و ته بوده و قانع کننده نبود، لذا همچنان موضوع سوال ادامه دارد و سوال را بار دیگر از شهردار مطرح کرده‌ام.

پس از آنکه بابایی اقدم شهردار تبریز را از پاسخگویی به سوال منع کرد، رئیس شورای شهر در پاسخ به وی اظهار داشت: بهتر است لااقل امر و نهی به شهردار را در مقابل دیدگان مردم  انجام ندهید، همین که پشت پرده به ایشان خط دهی می‌کنید کافی است! ایشان عقل دارند و می‌دانند که باید پاسخ دهند یا خیر.

ایرج شهین‌باهر نیز در خصوص تنش‌های به وجود آمده در جلسه ابراز داشت: درباره عملکرد شهرداری، در همه ساعات شبانه روز آمادگی پاسخگویی دارم، اما تاکنون سوالی به دست من نرسیده و سوالاتی که مطرح می‌شود مربوط به دوره مدیریت قبلی شهرداری است.

وی ادامه داد: اگر کسی خود را به خواب زده باشد، دیگر نمی‌توانیم او را بیدار کنیم، ماه‌ها از پاسخی که به سوال آقای دکتر قلی زاده داده‌ام سپری شده و احساسم این بود که ایشان قانع شده اند و طرح دوباره این سوال جای تعجب دارد.

شهردار تبریز با بیان اینکه شکل سوال از شهردار مورد اشکال است، تصریح کرد: یک هفته قبل از اینکه سوال به دبیرخانه شهرداری واصل شود، متن آن در رسانه ها منتشر شده اما به هر صورت اگر بر سوال اصرار دارند آمادگی پاسخگویی هستم.

در ادامه این کشمکش فرج قلیزاده تاکید کرد: به عنوان عضو شورای شهر وظیفه دارم که به عنوان ناظر عمل کنم و اگر در دوره های قبل هم این نظارت صورت می گرفت امروز شما مجبور نبودید که درآمدهایتان را صرف حقوق کارمندان شهرداری بکنید، بلکه درآمد کسب می‌کردید تا در این شهر کار عمرانی انجام دهید و شهر به این حالت فاجعه بار در نمی آمد.

وی ادامه داد: کسانی که در جلسات پیشین ما حضور داشتند، شرفشان را قاضی کنند و شهادت دهند که آیا بنده از مدارک مخدوش جنابعالی قانع شده بودم یا نه! این افکار عمومی است که باید قضاوت کند آیا حضرتعالی به سوال درست پاسخ نداده‌اید، یا این بنده هستم که خودم را به خواب زده‌ام.

تهدید به افشاگری و انتشار فایل صوتی توسط آجودان‌زاده

در ادامه علی آجودان‌زاده طی اظهاراتی تند عنوان کرد: سوالاتی که از سوی آقای قلی‌زاده صورت گرفته در راستای شفافیت افزایی است و حال آقای شهردار پاسخ دهند که چرا دو فرد همنام در شهرداری با فشار یک عضو شورا استخدام شده‌اند.

وی ادامه داد: برخی تبدیل وضعیت‌ها با اصرار یک عضو شورا صورت گرفته که پیامک‌های آن در موبایل من همچنان وجود دارد و اگر آقای شهردار پاسخ ندهند اسامی را منتشر می‌کنم.

آجودان‌زاده در ادامه در خصوص افشای یک فایل صوتی گفت: یک خانم از سازمان ورزش تبدیل وضعیت شده و به نهاد دیگری منتقل شده و اگر نیاز باشد فایل صوتی مسئول کارگزینی را منتشر می‌کنم که با درخواست کدام عضو شورا این اتفاق رخ داده است.

پس از انکه فرج قلیزاده به طرح سوال خود از شهردار اقدام کرد، فریدون بابایی اقدم با ترک جلسه، نسبت به این موضوع واکنش منفی نشان داد.

ایرج شهین‌باهر نیز در خصوص سوال فرج قلیزاده درباره استخدام در شهرداری عنوان کرد: قرارادادهای شهرداری با کارکنان خود در قالب‌های مختلف منعقد شده و در حوزه فرآیند ویژه خود را دارد.

وی ادامه داد: شرکت همشهری برای خرید خدمات با شهرداری قرار داد دارد و قانون نیز به شهرداری اجازه نداده است که برای بکارگیری نیرو، قرارداد مستقیم منعقد کند، حق عرفی اعضای شورای شهر است که برای دفاتر خود مسئولان قابل اعتماد منصوب کنند لذا برای مدت معین با این افراد انعقاد قرارداد شده است.

شهردار تبریز تاکید کرد: اگر خارج از این عناوین فردی جذب شهرداری شده به ما اعلام کنید تا در این باره توضیح داده شود، درباره کارگران تنظیف، اینکه شرکت‌های طرف قرار داد با چند نفر نیرو به کار مشغول هستند به ما ارتباطی ندارد، قرارداد ما تنها بر اساس تناژ زباله تحویلی است.

وی افزود: نزدیک به ۵۰۰ نفر نسبت به سال قبل، از نیروهای شهرداری کاسته شده و تعدادی که ما به عنوان کارکنان شهرداری به آنها پرداختی داریم، حدود چهار هزار و۴۰۰ نفر است و مابقی در قالب خرید خدمت با شرکت‌های طرف قرارداد شهرداری قرارداد بسته‌اند.

در ادامه با ورود یکی از کارکنان شهرداری به صحن علنی و فریاد بر سر اعضای شورای شهر در خصوص عدم پرداخت حقوق جلسه به تنش کشیده شد. بعد از آرام شدن جلسه شهین باهر ادامه داد: خودتان می‌بینید که حقوق کارکنان ۹ روز دیر شده و این اتفاق می‌افتد در حالیکه در برخی شهرها ۹ ماه است که حقوق پرداخت نشده و حال می‌توان گفت که پرداخت حقوق چه کار بزرگی است.

توسط سردبیر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.