قدوسی

مدیرعامل سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری تبریز گفت: شهریار الگویی ماندگار برای همه نسل ها است و باید آن را قدر دانست.

به گزارش آیرال خبر به نقل از شهریار، حجت الاسلام والمسلمین قدوسی، در نشست انجمن ادبی اندیشه تبریز که به مناسبت سالروز درگذشت استاد شهریار که در محل خانه هنرمندان سازمان برگزار شده بود، با اشاره به ابعاد و جنبه های فنی شعری استادشهریار خاطر نشان کرد: شعر او میراثی گرانسنگ برای همه ما است و چند نسل که با شعر او زیسته اند، توانسته‌اند ارتباط‌های معناداری با آن برقرار کنند.

وی با بیان اینکه شعر شهریار، محصور در مرزهای فرهنگی ایران نیست، خاطرنشان کرد: شعر شهریار در آن سوی ارس و نیز ترکیه، بازتابی گسترده دارد و آنها شهریار را می ستایند.

حجت الاسلام قدوسی اظهار داشت: باید قدر این شاعر بلندآوازه را بدانیم و شعر او را که میراث زندگی در اعصار، تسلط او به ادبیات فارسی و ترکی، سرایش اشعاری در بسیاری از بخش ها و حوزه های زندگی اجتماعی است را پاس بداریم.

در ادامه این نشست، هادی بهجت تبریزی، فرزند استاد شهریار نیز با اشاره به جنبه‌های مختلف شعر پدرش گفت: شهریار در ستایش از وطن شاید بیش از هر حوزه دیگری شعر سروده است و حبّ به وطن در همه اشعارش دیده می شود.

وی با اشاره برخی اشعار استاد شهریار اظهار داشت: برخلاف آنکه ایشان تمام عمر پربرکت شان را در تبریز زندگی نکرده بودند، اما در ستایش از وطن  و تبریز اشعاری دارند که هر یک از آنها سرشار از الهام و تاثیرات فراوان حسی است.

در ادامه این نشست حسین مهرنگ، نویسنده و پژوهشگر ادبی نیز، بزرگترین هنر استاد شهریار را دفاع از زبان ترکی در اشعارش عنوان کرد و افزود: بزرگترین خدمت فرهنگی او را که بی تردید تا سالهای سال ماندگار خواهد بود، دفاعش از زبان ترکی و تلاش برای جلوگیری از ورود تحریفات و جعلیات به این ساحت است. این زبان در برهه های مختلف در آماج تحریفاتی جدی بود که استاد شهریار با سرایش اشعاری نغز و پرمحتوا، به زبان آن طور که باید باشد، این زبان را زنده نگاه داشت و از آن گنجینه ای برای نسل های بعد از خود ساخت.

توسط سردبیر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.