آیرال خبر ،مهدی عبدخدایی ظهر امروز در مراسم بزرگداشت شهید نواب صفوی در تبریز با اشاره به نقش مردم تبریز در انقلاب اسلامی اظهار داشت: قبل از انقلاب در مدت 8 ماه در خانه یکی از فامیل‌های خود در تبریز پناه گرفتم و در صورت دستگیری با شهید نواب صفوی تیر باران می‌شدم.

به گزارش آیرال خبر ،وی ادامه داد: در روند مبارزات خود هنگامی که در سال 43 آزاد شدم قم به واسطه حضور امام خمینی(ره) متحول شده و روحانیون سیاسی شده بودند.

دبیر کل جمعیت فدائیان اسلام گفت: شهید نواب صفوی طرفدار عدم تعهد ایران در برابر قدرت‌های بزرگ بود و در زمانی که دنیا پس از جنگ جهانی دوم دو قطبی شده بود نواب صفوی با این استعمار مخالف بود.

عبدخدایی با اشاره به تاریخچه استعمار در جهان گفت: استعمار سنتی و کهن در کشوری مانند عربستان دیده می‌شود و پس از این استعمار که همزمان با صنعتی شدن دنیا پدید آمد استعمار نوین را مشاهده می‌کنیم.

وی ادامه داد: استعمار نسل سوم توسط آمریکایی‌ها رخ داد و اقتصاد کشورهای جهان سوم را وابسته خود کرد و در حال حاضر نیز دو نوع سرمایه‌داری خصوصی و عمومی در آمریکا در جریان است.

عبدخدایی با بیان اینکه استعمار انگلیسی در ایران کالاهای خود را به ایرانیان فروخت، گفت: راه آهنی که رضاخان به امر انگلیس‌ها در ایران احداث کرد یکی از بزرگ‌ترین خیانت‌ها بود و این خط راه آهن که از شمال به جنوب با هزینه 260 میلیون دلار کشیده شد موجب قحطی در ایران شد.

دبیر کل جمعیت فدائیان اسلام تصریح کرد: این خط آهن در حال حاضر نیز مسافر ندارد و اگر قرار بود راه آهنی کشیده شود باید در مسیر تبریز ـ تهران ـ مشهد کشیده و یا مسیرهای کاربردی دیگر کشیده می‌شد و با هزینه راه‌آهن شمال ـ جنوب تمام راه‌های ایران می‌توانست شوسه شود.

وی افزود: ایران تنها کشوری بود که مستعمره نشد و این مسئله به خاطر فتوای میرزای شیرازی بود و در این میان تبریز و علما نقش بزرگی داشتند و تبریز اولین شهری بود که در مقابل استعمار انگلیس ایستاد.

عبدخدایی گفت: تنها انقلاب دینی جهان در ایران رخ داده و ایران پرچمدار توحید شده است.

وی با بیان اینکه بزرگداشت چهلم شهدای قم در تبریز اقدامی غیرقابل انتظار بود گفت: مردم تبریز زنگ انقلاب را با این قیام نواختند و در زمان سرتیپ آزموده که استاندار وقت بود قیام بزرگ 29 بهمن رخ داد.

سیاسی 94/11/1

کدخبر 110470

خبرنگار 125

انتهای پیام /

توسط سردبیر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.