امجدی

شهردار منطقه۴ تبریز با اشاره به ظرفیت‌های تاریخی این منطقه، اظهار کرد: بخشی از اقدامات عمرانی منطقه۴ در دو سال گذشته، معطوف مرمت و احیای آثار تاریخی شده ‌است.

به گزارش آیرال خبر به نقل از شهریار و امور ارتباطات شهرداری منطقه۴ تبریز، اکبر امجدی با بیان این مطلب، خاطرنشان کرد: حوزه شهرداری منطقه۴ با توجه به پوشش بخش‌های قابل‌توجهی از بافت تاریخی مرکز و شمال‌غربی شهر، از مناطق مستعد و تاثیرگذار در سطح شهر است.
وی بیان داشت: در کنار برنامه‌ها و اقدامات راهگشایی که در حوزه عمران برای نوسازی و تحکیم سطح صورت گرفته، سعی شده آثار تاریخی منطقه نیز با حساسیت ویژه، مرمت، رسیدگی و حتی در مواردی، احیا شود.
امجدی تصریح کرد: مرمت و نورپردازی پل آجی‌پای به طول ۱۰۵ متر، از جمله طرح‌های مرمتی منطقه۴ است که با نظارت و همکاری اداره ‌کل میراث فرهنگی استان به ثمر رسیده و امروز، این اثر تاریخی که در فهرست آثار ثبت ملی نیز هست، از آثار جذاب و زیبا در ورودی غربی شهر به شمار می‌رود.
شهردار منطقه۴ تبریز با بیان اینکه آرامگاه خانوادگی مرحوم آیت الله انگجی مدت‌ها در محله گجیل، وضعیت نابسامانی داشت، بازسازی و سامان‌دهی این مقبره را از دیگر اقدامات منطقه۴ در بخش آثار تاریخی خواند.
وی با اشاره به اینکه بخش مهمی از بافت تاریخی مرکز شهر در محدوده منطقه۴ واقع شده‌ است، یادآور شد: پیاده‌راه داش‌ماغازالار، دیگر اثر ثبت ملی در محدوده منطقه۴ است که متاسفانه به خاطر حفاری‌های پیاپی، تابلوهای ناهماهنگ و فرسودگی جداره‌ها، در آستانه تخریب جدی بود؛ از این رو، طرح پیرایش کلی این مسیر، در دو بخش کف‌سازی و جداره‌سازی در آستانه تکمیل است و این مسیر را به عنوان یکی از طرح‌های موفق در احیای پیاده‌راه‌های تاریخی شهر به شمار می‌رود.
امجدی با یادآورشدن رشادت تاریخی پنج شهید شهریور ۱۳۲۰ در پل آجی‌چای در برابر قشون متجاوز شوروی، گفت: مقبره‌ پنج سرباز گمنام جنگ جهانی دوم در گورستان تاریخی قوم‌تپه، سال‌ها گمنام مانده بود و در وضعیت نابسامانی قرار داشت.
شهردار منطقه۴ تبریز نوسازی سنگ مزار، ترمیم سقف و دیوار، سفیدکاری داخل مقبره و بهسازی محوطه را از جمله اقدامات منطقه۴ برای احیا و مرمت این مقبره‌ تاریخی عنوان کرد.
وی با تاکید بر اینکه تمام طرح‌های مرمتی منطقه۴ با نظارت و مطالعه کارشناسان میراث فرهنگی اجرا شده‌ است، گفت: همراهی طرح‌های نوسازی با اقدامات مرمتی، دو ضرورت مهم توسعه شهر است که در صورت همکاری نهادهای فرهنگی و مشارکت بخش خصوصی، می‌تواند ضامن قابلیت‌های ماندگار در حوزه گردشگری باشد.

توسط سردبیر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.