نهر شاهی.jpg

آیرال خبر- مدیرعامل سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری تبریز با تاکید بر ضرورت حل مشکلات احیای نهر شاهی تبریز گفت حفظ هویت تاریخی نهر شاهی نیازمند همراهی برخی از ادارات استان است.

به گزارش آیرال خبر به نقل از  شهریار، علی مدبر با اشاره به ضرورت حفظ هویت تاریخی نهرشاهی یا شاه ارخی اظهار کرد: با هماهنگی‌های صورت گرفته از طریق شهرداری منطقه ۹ تبریز و سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری تبریز، تصمیمات لازم جهت احیای نهرشاهی اتخاذ شده است.

وی این اقدام را از اقدامات مهم عنوان کرده و افزود: مشکلات مربوط به این قسمت از طریق سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری تبریز پیگیری می‌شود.

مدیرعامل سازمان با بیان این‌که از زمان‌های قدیم تامین آب استخر ائل گلی توسط نهرشاهی صورت می‌گرفت، اظهار کرد: در ایجاد و ساخت بزرگراه نبی اکرم(ص) کوره‌ها و قنات‌های موجود تخریب و تقریباً از ۱۰سال گذشته تامین آب با فشار به چاه‌های ائل گلی تامین شد که همین موضوع علاوه بر هزینه های فراوان، ظلم بزرگی در حق منابع آبی زیر سطحی این منطقه به شمار می رفت و روش صحیحی برای منابع آبی نبود.

مدبر تصریح کرد: متاسفانه این مسیر آبرسانی از چند سال قبل نیز توسط برخی از تعاونی های مسکن جهت احداث پروژه های مسکونی تخریب شده و اقدامی برای بهبود وضعیت آن صورت نگرفته است.

در پایان جلسه درخصوص حل مشکلات مربوط به تعاونی های مسکن و برخی ادارات که جهت احداث پروژه های عمرانی موجبات تخریب و نهایتا باعث عدم احیای نهر شاهی شده اند با همراهی شهرداری منطقه ۹ تبریز مقرر شد جلساتی برگزار گردیده و آنها را ملزم به انجام فعالیت های خود صرفا در محدوده تعیین شده نمایند.

لازم به ذکر است نهر شاهی ( شاه ارخی ) به طول ۲۳ کیلومتر چند صد سال قدمت دارد.

وسعت استخر ائل گلی تبریز حدود پنج هکتار است و عمق آن در ضلع جنوب شرقی ۳ متر و در ضلع شمالی ۹ متر است.

توسط سردبیر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.