به گزارش گروه گردشگری  آیرال خبربه سرپرستی رقیه خلیل پور ، آبشار اسب فروشان سراب در موقعیت جغرافیایی E472729  N374649 در استان آذربایجان شرقی و در نزدیکی شهر سراب واقع شده است. روستاي اسب‌فروشان از توابع بخش مرکزي شهرستان سراب،  در فاصله 13 کيلومتري جنوب غربي سراب واقع شده است.

اين روستا، از طرف شمال به روستاي سرانسر از جنوب شرقي به روستاي صومعه حق، از شرق به روستاي هريس و از طرف غرب به سردها محدود مي‌شود. ارتفاع روستا از سطح دريا 1709 متر است.

6feaa182-3dff-4495-bb06-2d8097628fff

در این محدوده دو استخر مجزای مردانه و زنانه به ابعاد ۴×۸ متر بصورت بهداشتی احداث گردیده است. همچنین جهت توسعه صنعت گردشگری در منطقه و رفاه حال مسافرین محترم زیرساختهای گردشگری احداث گردیده و به مرور در حال تکمیل و تجهیز می باشد.

 

ارتفاع روستا از سطح دريا 1709 متر است. آبگرم معدني اسب‌فروشان در فاصله 4 کيلومتري شمال روستا واقع شده و جاده آن تا شهر سراب آسفالت است. از اطراف روستا رودخانه‌هاي متعددي عبور مي‌کنند که از جمله آن‌ها مي‌توان به آجي‌چاي، تاجيار، پسلر و مهين چاي اشاره نمود. آب مصرفي مردم و زمين‌هاي زراعي روستا از چشمه‌هاي جوشان کوه بزغوش تأمين مي‌شود.

۲۰۱۵۰۸۰۷_۱۴۰۹۲۷

 

آیرال خبر

 

 

آب و هواي روستاي اسب‌فروشان در فصول بهار و تابستان معتدل و در پاييز و زمستان بسيار سرد است. روستا اقليمي سردسير دارد و ميزان بارندگي ساليانه آن در حدود 450 ميلي‌متر است. پيرامون منطقه آبگرم روستاي اسب‌فروشان، در زمان وليعهدي عباس ميرزا، محل تفريح و شکارگاه رجال حکومت ايالتي آذربايجان بوده است. در فصل شکار، محلي براي خريد و فروش اسب ايجاد شده بود که به مرور از ييلاق شکارگاهي و محل اسب‌فروشي به روستايي با اسکان دايمي تبديل گرديد که امروزه به روستاي اسب‌فروشان معروف است. در شرق روستا، تپه‌اي معروف به کول تپه (تپه خاکستر) وجود دارد که به آتشکده‌هاي باستاني آذربايجان منسوب است و اشياء قديمي زيادي در آن يافت شده است. ظاهراً، هسته اوليه روستا بر روي آن تپه و در کنار آتشکده استقرار يافته بود که در دوره‌هاي بعدي و به دلايل نامعلومي از بين رفته است. دسترسي اين روستا در 13 کيلومتري جنوب شهر سراب واقع گرديده و جاده‌اي اتومبيل‌رو دارد.

 

آبشار اسب فروشان در نزديکي روستايي به همين نام در دامنه هاي شمالي کوه بزقوش واقع است. اين آبشار از بهم پيوستن چشمه هاي زلال دامنه اين کوه شکل مي گيرد که جلوه خاصي به طبيعت منطقه بخشيده است.

توسط سردبیر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.