آیرال خبر ،معاون صنایع دستی اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی از بازدید بیش از 160 هزار نفر از ششمین نمایشگاه سراسری صنایع دستی تبریز خبر داد.

به گزارش آیرال خبر به نقل از روابط عمومی اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی، فرشاد به‌آفرین با اعلام این خبر افزود: 160 هزار نفر از شهروندان و گردشگران از 236 غرفه این نمایشگاه پنج روزه بازدید کردند.

وی با بیان اینکه 300 هنرمند از 29 استان کشور در این نمایشگاه به ارائه آثار هنری و صنایع دستی خود پرداختند، افزود: طی این پنج روز، هنرمندان حاضر در نمایشگاه موفق به فروشی بالغ بر چهار میلیارد و 800 میلیون ریال شدند.

به‌آفرین همچنین پرفروش‌ترین صنایع دستی عرضه شده در ششمین نمایشگاه سراسری صنایع دستی تبریز را مربوط به سه رشته بافته‌های داری(همچون گلیم و ورنی و …)، سفال و سرامیک و نیز صنایع دستی چوبی و حصیری عنوان کرد.

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی استان، برنامه‌های جنبی و ویژه نمایشگاه را از نقاط قوت این دوره خواند و گفت: اجرای برنامه پرده‌خوانی و نقالی توسط استاد شفایی آخرین نسل پرده خوانان شمالغرب، اجرای زنده کارگاه های صنایع دستی مانند نساجی ابریشم بافی سنتی، کارگاه زنده سفال، کاغذسازی و … از جمله این برنامه‌ها به شمار می‌رفت.

به‌آفرین حضور هنرمندان عشایر در زمینه بافته های داری مانند ورنی در این نمایشگاه را با توجه به سهم عمده عشایر در تولیدات صنایع دستی کشور، از نقاط بارز و قابل توجه در ششمین نمایشگاه سراسری صنایع دستی تبریز توصیف کرد و گفت: خوشبختانه در این دوره شاهد حضور فعال و مشارکت ادارات و سازمان هایی که در این زمینه صنایع دستی فعالیت هایی دارند، بودیم.

وی با اشاره به حضور پررنگ تشکل‌های غیر دولتی صنایع دستی مانند انجمن دوستداران سفال و خانه هنرمندان صنایع دستی تبریز، مشارکت خوب دانشگاه‌های هنر اسلامی تبریز، دانشگاه جامع علمی کاربردی و نیز دانشگاه پیام نور را از دیگر نکات قابل توجه در این نمایشگاه خواند که نشان دهنده پیوند عمیق دانش و تجربه در صنایع دستی است.

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی آذربایجان شرقی، حضور 130 غرفه از صنایع دستی استان را در این نمایشگاه نشان دهنده ظرفیت بالای آذربایجان شرقی در فروش و عرضه صنایع دستی توصیف کرد و گفت: در ششمین نمایشگاه سراسری صنایع دستی تبریز نتیجه احیای چند رشته فراموش شده صنایع دستی آذربایجان شرقی را نیز نمایش دادیم، که غرفه‌های رشته پاپیه ماشه، میناکاری، سفال زرین فام و سبدبافی کشک‌سرای از آن دست بودند.

به‌آفرین یادآور شد: طبق بررسی‌ها، 29 درصد از هنرمندان غرفه دار صنایع دستی آذربایجان شرقی در این نمایشگاه، آموزش دیده دانشگاه‌ها، مراکز آموزشی صنایع دستی، آموزشگاه‌های خصوصی و مراکز علمی کاربردی بودند که نشان می‌دهد بخش قابل توجهی از هنرمندان فعال صنایع دستی استان به سوی آموزش‌های جدید و آکادمیک رفته‌اند.

وی با اشاره به حضور پررنگ نسل جدید و جوان به عنوان هنرمند صنایع دستی در غرفه‌های این نمایشگاه، خاطرنشان کرد: بررسی‌ها نشان داد تولیدات عرضه شده هنرمندان در ششمین نمایشگاه سراسری صنایع دستی تبریز در بسیاری از رشته‌ها به روز تر شده و همگام با سلیقه مشتری، با نیاز و کاربردهای امروزه همخوانی داشت.

یادآور می‌شود، ششمین نمایشگاه سراسری صنایع دستی تبریز از 23 تا 27 شهریور ماه در محل نمایشگاه بین المللی تبریز برگزار شد.

فرهنگی وهنری 1394/07/08

کدخبر110126

خبرنگار1145

انتهای پیام/

توسط سردبیر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.