یادداشت دکتر میکاییل صفایی :از جمله ویژگیهای امام خمینی(ره) تیزبینی، بصیرت و آینده نگری و دشمن شناسی او بود. که باعث می شد زمانها و نیازهای بسیار دور را ببیند، که خیلی ها از چنین تشخیصی محروم بودند. تشکیل بسیج مستضعفان توسط آن پیر سفر کرده نیز، از اقدمات معجزه گونه اوست.امام با صدور فرمان تشکیل بسیج در پنجم آذر1358 در دل سپاه پاسداران، امنیت پایدار و مردمی را به کشور به ارمغان آورد. و آن را شجره ی طیبه خواند.

بسیج حقیقتا شجره ی طیبه و بسیار مبارک برای کشور شد و هم اکنون این فرهنگ به کشورهای اسلامی از جمله عراق و سوره صادر شده و مقاومتهای ایجاد شده در آن کشورها از ثمره ای بسیج است.
بسیج فراتر از زمان و مکان
لازم است واژه بسیج مفهوم شناسی دوباره گردد و روشن شود که بسیج فقط و فقط یک نیروی نظامی نیست و تنها کارآمدی آن هنگام خطر سخت دشمن نمی باشد. بلکه بسیج در همه اعصار و همه امکنه و در همه عرصه ها می تواند ایفای نقش نماید.
واژه بسیج برگرفته از آموزه های اسلامی و آیات قرآنی است از جمله آیه شریفه ی ” وَأَعِدُّوا لَهُمْ مَا اسْتَطَعْتُمْ مِنْ قُوَّةٍ وَمِنْ رِبَاطِ الْخَيْلِ تُرْهِبُونَ بِهِ عَدُوَّ اللَّهِ وَعَدُوَّكُمْ …”(سوره انفال/60) آیه فوق به آحاد امت و حاکمیت اسلامی دستور اکید می دهد که اگر می خواهید. در برابر دشمنان قسم خورده ی خود و خدا و دزدان آموزه های دینی مقاومت کنید، باید هر چه می توانید در همه ی اعصار و در همه ی زمینه ها خود را آماده ی دفاع سازید. و خود را از هر لحاظ قوی و نیرومند نمایید. از آنجا که دین اسلام جهانی است و مخاطبان جهانی و دشمنان جهانی نیز دارد. دستورات آن نیز جهانی و برای همه زمانهاست.
واژه ” قُوَّةٍ” در آیه عمومیت دارد و شامل ابعاد گوناگون آمادگی است . یعنی هر چیزی که موجب نیرومندی آحاد مسلمانان و جامعه اسلامی در هر عصری باشد.مسلمانان مکلف اند آن را بدست آورند. ذکر” رِبَاطِ الْخَيْلِ” و تهیه اسب در آیه بخاطر این است که در عصر نزول قرآن بیشترین مایحتاج دفاع در ابزار آلات جنگی و اسب خلاصه می شد. لذا تهیه اسب به عنوان مصداق “قوه” گفته شده است. وگرنه مصادیق قوه و نیرومندی ابعاد گوناگونی دارد.شامل پیشرفتهای علمی، اخلاقی و ایمانی، مقابله با تهاجم فرهنگی، مسائل اقتصادی و معیشت، داشتن حکومت مدرن و کارآمد، و همه سلاحها و ماشین آلات روز و … است. جامعه اسلامی و آحاد مسلمانان باید در همه ابعاد چنان توانایی پیدا کنند تا دشمنان خدا و دین، فکر تجاوز و تعدی را از ذهن خود بیرون نمایند و با اندک هجمه دشمن منفعل نشوند، بلکه همیشه حالت دفاعی و تهاجمی خود را حفظ نمایند. و زمینه جهانی سازی آموزه های اسلامی و نجات مردم بی پناه دنیا را فراهم سازند. در پایان به چند نکته اشاره می کنم.
چند نکته ضروری:
1- شکل گیری اولیه بسیج برای دفاع از اسلام و امت اسلامی است. باید سعی شود بسیج از موضوع له خود، انحراف پیدا نکند. و در اختیار افراد خاص و گرایشها و احزاب سیاسی نیافتد. والا این شجره ی طیبه قداست خود را از دست می دهد. و اعتماد مردم از آن سلب می گردد. که دلسوزان نظام انشاء الله چنین اجازه ای را نخواهد داد. ولکن مع الاسف گاهی افرادی و احزابی از این شجره ی طیبه استفاده ابزاری می کنند.
2- خیلی از مشکلات کشور در سایه عدم توجه به نیروی بسیج در عرصه های مختلف است، باید با استفاده از این نیروی عظیم بر مشکلات فایق آمد. و علت عدم استفاده بهینه از این نیروی فعال و جوان، گاهی عدم باور و ایمان برخی مسئولان به این شجره طیبه است. که باید چاره اندیشی شود.
3- تشکیل بسیج در امت اسلامی با انگیزه های تجاوزگری و طرفداری اسلام و مسلمانان از جنگ نیست، بلکه فلسفه وجودی بسیج دفاع از آرمانهای اسلامی و دفاع از سرزمینها و کیان جهان اسلام است. که فرمود: ” تُرْهِبُونَ بِهِ عَدُوَّ اللَّهِ وَعَدُوَّكُمْ ” . پس اسلام دین جنگ نیست. به کسی ستم نمی کند ولکن ستم پذیر هم نیست.( لَا تُظْلَمُونَ و لَا تُظْلَمُونَ)

یادداشت 94/11/10

کدخبر110481

دکتر میکاییل صفایی

انتهای پیام /

توسط سردبیر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.