به نقل از رویترز، دولت باراک اوباما قول داده است که قانون مربوط به لغو قرارداد صادرات هواپیماهای مسافربری به ایران را وتو خواهد کرد چرا که این قانون به توافقنامه هسته‌ای که از اوایل امسال اجرایی شده، لطمه خواهد زد.

قانون مجلس نمایندگان آمریکا آخرین تلاش جمهوریخواهان برای متوقف کردن فروش هواپیماهای مسافربری به ایران توسط ایرباس و بوئینگ به شمار می رود، اقدامی که بر اساس توافق هسته‌ای مجاز شناخته شده است.

کاخ سفید افزود: شرکای آمریکا این قانون را نقض توافقنامه هسته‌ای با ایران تلقی خواهند کرد. آمریکا، بریتانیا، روسیه، فرانسه و چین به همراه آلمان موافقت کرده‌اند تا در ازای لغو تحریم‌های ایران، برنامه هسته‌ای این کشور محدود شود.

قراردادهای مربوط به فروش 200 فروند هواپیمای مسافربری توسط ایرباس و بوئینگ به ایران، می تواند به نوسازی و توسعه ناوگان فرسوده هوایی ایران کمک زیادی کند. برخی اعضای کنگره آمریکا بر این باورند که مخالفت با این قرارداد موجب از دست رفتن تعداد زیادی از فرصت‌های شغلی خواهد شد. ولی مخالفان معتقدند که ایران احتمالا از این هواپیماها برای اهداف نظامی از جمله انتقال نیرو برای جنگ در سوریه استفاده خواهد کرد.

این قانون در صورت تصویب نهایی، مانع از اقدام وزارت خزانه داری آمریکا در تسهیل مبادلات مالی و ارزی مربوط به این قرارداد خواهد شد. این قانون نقش بانک صادرات واردات آمریکا در تامین مالی فروش ها به ایران را محدود خواهد کرد.

برخی بانک‌ها تمایلی برای مشارکت در قراردادهای مالی مربوط به فروش هواپیما به ایران ندارند چرا که به شدت نگران اعمال تحریم‌های آمریکا هستند.

مجلس نمایندگان آمریکا احتمالا هفته جاری درباره این قانون تصمیم گیری خواهد کرد.

انتهای پیام/

توسط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.