عضو هیئت مدیره مجلس علمایی بحرین

عربستان مانع اصلی رسیدن به اصلاحات سیاسی در بحرین است

توسط

آبان 24 1395

شیخ «محمد خجسته»، عضو هیئت مدیره مجلس علمایی بحرین و عضو جمعیت الوفاق بحرین، در پنجمین روز از بیست و دومین دوره نمایشگاه مطبوعات در غرفه خبرگزاری تسنیم حضور یافت و با خبرنگاران این خبرگزاری به گفت‌وگو نشست که مشروح آن را در زیر مطالعه می‌کنید.

وی در ابتدا آخرین وضعیت بحرین را این‌گونه تشریح کرد: شایسته می‌دانم تا در جمع شما عزیزان و در غرفه تسنیم به‌طور مختصر به وضعیت امروز بحرین و سرکوب شیعیان این کشور بپردازم. شیعیان بخش اصلی جامعه بحرین را تشکیل می‌دهند اما هم‌اکنون موجودیتشان از سوی آل خلیفه تهدید شده است و حتی فرایض دینی آنان نیز هدف قرار گرفته است. ظلم علیه شیعیان از سال 2000 و با مطرح شدن طرح اصلاحات از سوی پادشاه بحرین شدت بیشتری یافت، پادشاه تمام تعهدات پیشین خود را زیر پا گذاشت و با طرح جدیدش در جهت محصور کردن شیعیان در یک چهارچوب مشخص و افزایش محرومیتشان حرکت کرد.

این عالم بحرینی ادامه داد: شیعیان بحرین از نظر دادن در زمینه‌های سیاسی محروم هستند، امروز با موجودیت شیعیان مبارزه می‌شود و دولت تلاش می‌کند با در پیش گرفتن سیاست اعطای شناسنامه سیاسی به خارجی‌ها و وارد کردن شهروند از کشورهای دیگر از یک سو و سلب تابعیت شیعیان که شهروندان اصلی کشور هستند از سوی دیگر، ترکیب جمعیت را تغییر داده و جایگاه حداکثری شیعیان را تبدیل به اقلیت کند.

شیخ خجسته همچنین گفت: امروز شیعیان از ورود به دستگاه‌های امنیتی و ارتش و پرداختن به وظایف ملی خود محروم هستند، ورود به دستگاه‌های امنیتی برای شیعیان ممنوع است. دولت سیاست نادیده گرفتن شیعیان را درپیش گرفته است به‌طوری که حتی در زمینه‌های تحصیلی از اعطای بورسیه به دانش آموزان شیعه خودداری می‌کند.

او گفت: دولت با تخریب مساجد شیعیان در حقیقت علیه اعتقادات آنان اقدام می‌کند، از آغاز انقلاب 14 فوریه تا به امروز شاهد اقداماتی بودیم که در هیچ نقطه‌ای از جهان دیده نشده است، رژیمی که مدعی می‌شود مسلمان است بیش از 38 مسجد را ویران کرده است. تلاش می‌شود شیعیان از انجام فرایض دینی‌شان منع شوند، دولت از برپایی بزرگترین نماز جمعه شیعیان جلوگیری می‌کند. علمای دینی شیعه بازداشت شده و به‌دلیل پرداختن به امر به معروف و نهی از منکر که از واجبات شرعی است متحمل سنگین‌ترین محکومیت‌ها می‌شوند.

این عالم بحرینی در ادامه به بخش دیگری از مظلومیت شیعیان در بحرین اشاره کرد و در این باره توضیح داد: شیعیان از داشتن سازمان‌های ویژه برای اداره امور داخلی خود محروم هستند، دادگاه‌های دولتی حکم تعطیلی مجلس علمای بحرین را که بزرگترین سازمان دینی کشور است صادر کرده‌اند، همچنین “جمعیة توعیة الاسلامی” که بزرگترین جمعیت اجتماعی و جمعیت الوفاق که بزرگترین جمعیت سیاسی شیعیان است نیز تعطیل شده‌اند.

شیخ محمد خجسته به سلب تابعیت شیخ عیسی قاسم نیز اشاره کرد و گفت: رژیم به اینها نیز اکتفا نکرد و شیخ عیسی قاسم بزرگترین نماد شیعیان بحرین را هدف قرار داده است، شیخ را سلب تابعیت کرده و به‌اتهام پرداخت به وظیفه شرعی خود در زمینه جمع‌آوری خمس محاکمه شده است. محاکمه شیخ عیسی قاسم در حقیقت محاکمه کل شیعیان بحرین است.

او بر نقش سعودی‌ها در سرکوب مردم بحرین تأکید کرد و گفت: سعودی‌ها نقش اصلی در ممانعت از اجرای اصلاحات و مبارزه با شیعیان را به‌عهده دارند، دخالت و حضور سعودی‌ها در بحرین به‌قدری زیاد شده که کشور تبدیل به یکی از مستعمرات عربستان شده است، در سال 2011 عربستان به‌واسطه ارتش و نیروهای نظامی بحرین را اشغال کرد تا با آزادی خواهان بحرینی مبارزه کند. امروز پادشاه بحرین حتی توانایی انتخاب وزرای خود بدون کسب تکلیف از سعودی‌ها را ندارد بلکه باید به ریاض مراجعه کند و بدون اجازه آنان توانانی تغییر را ندارد.

این عضو هیئت مدیره مجلس علمایی بحرین و عضو جمعیت الوفاق بحرین در پاسخ به سؤالی در خصوص وضعیت شیخ عیسی قاسم و تحصن مردم مقابل منزل او گفت: از زمانی که تابعیت شیخ عیسی قاسم لغو شد خللی در روحیه او به وجود نیامد و با روحیه‌ای بسیار خوب به فعالیت‌های خود ادامه می‌دهد. مردم گرداگرد منزل شیخ تجمع کرده‌اند و تا به امروز هرگز صحنه را ترک نکرده‌اند. افرادی که پیرامون منزل شیخ تجمع کرده‌اند گروهی از جوانان انقلابی هستند که مانع از رسیدن نیروهای امنیتی به شیخ عیسی قاسم می‌شوند، نیروهای امنیتی برای دست یافتن به شیخ باید از روی اجساد این جوانان عبور کنند. تحصن ادامه دارد و شیخ هیچ اهمیتی به آنچه برایش اتفاق می‌افتد نمی‌دهد بلکه تنها به امور مردم و سرنوشت شیعیان می‌پردازد.

او همچنین در پاسخ به این سؤال “آینده انقلاب بحرین را چطور پیش‌بینی می‌کنید؟” گفت: بحرین بخشی از کشورهای منطقه است و تا به امروز افق روشنی از رسیدن به راه حل مسالمت آمیز دیده نمی‌شود. وضعیت بحرین به وضعیت کشورهای مختلف منطقه گره خورده است، آنچه در عراق و سوریه و یمن روی می‌دهد همگی با یکدیگر در ارتباط هستند.

شیخ محمد خجسته تأکید کرد: ملت مجاهد و صلح‌جوی بحرین به خواسته‌های خود ادامه می‌دهد و علی‌رغم شدت سرکوبگری دولت مردم عقب‌نشینی نکرده و به راه خود ادامه خواهد داد. پس از سلب تابعیت از شیخ عیسی قاسم دولت تلاش کرد امتیازاتی را به مردم بدهد تا از برخی مواضع خود عقب‌نشینی کنند اما هیچ‌کس این امر را نپذیرفت.

این عضو مجلس علمایی بحرین در خصوص شهدای این کشور گفت: شهدای بحرین به سه دسته تقسیم می‌شوند، دسته اول آنهایی هستند که در راهپیمایی‌های مسالمت آمیز توسط نیروهای امنیتی هدف قرار گرفته و به شهادت رسیده‌اند، دسته دوم افرادی هستند که به‌دلیل شلیک گازهای اشک‌آور و سمی از سوی نیروهای امنیتی و استنشاق آن به شهادت رسیده‌اند و دسته سوم کودکانی هستند که به‌دلیل استنشاق گازهای سمی توسط مادران باردار پیش از تولد به شهادت رسیده‌اند.

او در پاسخ به سؤال دیگری در خصوص وضعیت سنی‌های بحرین و موضع آنها در قبال اعتراضات موجود گفت: باید تأکید کنم که حتی سنی‌ها در بحرین از وضعیت ناراضی هستند، رسانه‌های بحرینی و سعودی تلاش کردند تا اعتراضات مردم را اقدامات مذهبی جلوه دهند و با به وجود آوردن جهت‌گیری‌های مذهبی مانع از پیوستن اهل سنت به این اعتراضات شوند. سنی‌ها به‌دلیل هراس از وارد شدن اتهامات طایفه‌گرایانه و زده شدن برچسب شیعه بودن وارد اعتراضات نشده و نارضایتی خود را اعلام نمی‌کنند.

شیخ خجسته در پاسخ به این سؤال که آیا می‌توان حرکت مردم بحرین را انقلاب نامید، گفت:  انقلاب تعریف‌های مختلفی دارد؛ اگر بگوییم انقلاب درخواست تغییر وضعیت موجود به وضعیت دیگری است بنابراین آنچه در بحرین روی می‌دهد انقلاب است، زیرا مردم خواهان تغییر وضعیت فاسد و دیکتاتوری کشور به وضعیت دموکراسی است.

او در پایان خاطرنشان کرد: اما اگر انقلاب را سرنگونی کامل رژیم بدانیم باید بگویم که آنچه در بحرین روی می‌دهد تنها یک جنبش است و آن را جنبشی برای رسیدن از وضعیت فاسد و دیکتاتوری در کشور به دموکراسی نامیده‌ایم. ملت مظلوم بحرین تلاش می‌کند در تعیین سرنوشت خود و اداره امور کشور مشارکت داشته باشد.

انتهای پیام/*

توسط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.