نقد کتاب

نشست ماهانه «یک‌ماه‌، یک‌کتاب» با حضور جمعی از نویسندگان و پژوهشگران حوزه دفاع مقدس، با معرفی و بررسی کتاب «ساده‌رنگ» خاطرات فرهنگی و هنری «مجید دلدوزی» برگزار شد.

به گزارش آیرال خبر به نقل از شهریار، «ساده‌رنگ» خاطرات «مجید دلدوزی» طراح شاخص انقلاب اسلامی است که در ۵۳۲ صفحه توسط انتشارات «راه یار» عرضه شده و «حسین وحیدرضایی‌نیا» مصاحبه و «غلامرضا قلی‌زاده» تحقیق و تدوین آن را عهده‌دار بوده‌است.

«مجید دلدوزی» هنرمند و گرافیست تبریزی، متولد سال ۱۳۳۴ محلۀ شاه‌آباد تبریز است. وی در مسیر هنر انقلابی، آثار برجسته‌ای آفریده است و کتاب ساده رنگ، زمینه ای برای بررسی و ثبت حوادث مختلف زندگی سراسر تلاش ایشان بوده است.

معاون فرهنگی و هنری سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری تبریز در این نشست ضمن قدردانی از حضور ارزشمند اهالی فرهنگ و ادب در این نشست، ساده رنگ را گام اول در برگزاری نشست های یک ماه یک کتاب عنوان نمود.

سیروس مصطفی با اشاره به اهمیت جریان سازی و حمایت از جریان فعال فرهنگی شهر، تصریح کرد: سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری تبریز، مشتاق تلاش در این زمینه است و مفتخریم که اولین برنامه این نشست‌ها، همزمان با هفته دفاع مقدس به اثر ارزشمند ساده رنگ اختصاص یافته است.

وی یادآور شد: ساده‌رنگ، پیش از این در دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی رونمایی شده است و بررسی و نقد آن در سازمان فرهنگی و اجتماعی و ورزشی، نشان از هم‌پوشانی و تعامل دو مجموعه فرهنگی دارد.

«ساده‌رنگ»، کتابی با قابلیت تولید اثر نمایشی

نویسنده شاخص تبریزی نیز در ادامه این نشست با اشاره به مختصات ادبیات مرتبط با جنگ که در سطح جهان به ادبیات مقاومت مشهور است، گفت: ادبیات مقاومت در تمام ملل مهم و مطرح است و یادآور سال‌ها رشادت و تلاش برای دفاع از میهن محسوب می‌شود.

عبدالمجید نجفی، با بررسی ویژگی‌های کلی کتاب «ساده‌رنگ» اظهار داشت: ساده‌رنگ، کتابی سراسر صداقت و صراحت است و نگارنده‌اش هیچ سعی نکرده با تعریف و تمجید، جلوه قهرمانانه‌ای به خود بدهد.

به گفته نگارنده «کتاب آتش بر فراز قندیل» پس‌لرزه های جنگ همواره در داخل شهرها و در زندگی مردم دیده نمی‌شود و تاثیرات آن کمتر از اثرگذاری مبارزات داخل جبهه و میدان نبرد نبوده است و ساده‌رنگ توانسته این موضوع را پوشش دهد.

نجفی، ضمن قدردانی از مجید دلدوزی و تیم پدید آورنده‌ی کتاب گفت: توجه به جزئیات و ریزنگاری‌ها در داستان های حوزه مقاومت حائز اهمیت است؛ با همین جزئیات است که در سال‌های آتی می‌توان از این کتاب‌ها، فیلم و آثار نمایشی تولید کرد و ساده‌رنگ جزو آثاری است که امیدواریم روزی شکل و شمایل تصویری هم به خود بگیرد.

وی اضافه کرد: کتاب ساده‌رنگ، توجه ویژه‌ای به محلات تبریز داشته و توانسته موقعیت‌های مکانی ماندگاری در ذهن مخاطب به یادگار بگذارد؛ بعلاوه، تاکید بر زبان مادری، از دیگر نقاط قوت ساده‌رنگ در القای صمیمیت با مخاطب است.

نویسنده رمان «روزگار مه‌آلود جابر» افزود: نگارش خاطرات سال‌های مقاومت به حفظ یادگاران آن سال‌ها و حوادث آن به ویژه برای نسل های آتی یاری می‌رساند.

توسط سردبیر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.