۹۰ درصد واحدهای تخریب شده زلزله آذربایجان‌شرقی بازسازی شد

به گزارش آیرال خبر،  استاندار آذربایجان‌شرقی به اسکان اضطراری و موقت زلزله‌زدگان میانه و سراب در کمتر از یک ماه بعد از وقوع زلزله آبان ماه سال گذشته اشاره کرد و افزود: امروز در آستانه سالگرد این حادثه، با افتخار اعلام می‌کنیم که ۱۰۰ درصد واحدهای نیازمند مرمت و ۹۰ درصد واحدهای تخریبی بازسازی شده‌اند.

محمدرضا پورمحمدی روز پنجشنبه در جلسه ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران استان در شهرستان میانه، با اشاره به اهمیت جنبه فیزیکی و عمرانی بازسازی و نوسازی مناطق زلزله‌زده میانه و سراب، جنبه فرهنگی و معنوی این عرصه را نیز مهم خواند و با قدردانی از همدلی و همراهی دستگاه‌های استانی و محلی در این خصوص، گفت: بازسازی این مناطق می‌تواند به عنوان الگویی جامع و روشی نو برای بازسازی و نوسازی مناطق آسیب‌دیده از حوادث و بحران‌های طبیعی مورد استفاده قرار گیرد.

وی، افزایش قیمت مصالح و ناکافی بودن تسهیلات را عمده‌ترین مشکل بازسازی این مناطق دانست و گفت: پیشرفت بازسازی اماکن دامی در شهرستان های سراب و میانه، ۵۲ درصد است که با تکلیف جهاد کشاورزی به اتمام این امر، به زودی شاهد تکمیل واحدهای دامی نیز خواهیم بود.

پورمحمدی، روزهای باقی مانده از فصل کاری را بهترین فرصت برای بررسی و رفع نواقص موجود خواند و افزود: در خصوص رفع مشکلاتی از قبیل افزایش قیمت مصالح تنها راه چاره در افزایش تسهیلات است.

استاندار آذربایجان شرقی از بارگیری یکصد تن سیمان برای حمل به استان خبر داد و از بنیاد مسکن خواست تا پیگیر تامین مصالح لازم از سوی بنیاد مستضعفان، بنیاد برکت و سایر نهادهای مربوط باشد.

وی در پایان خواستار تهیه لیست افراد نیازمند در مناطق زلزله‌زده برای هماهنگی با بهزیستی و سایر نهادهای حمایتی به منظور رفع مشکلات آنها شد.

فرماندار ویژه میانه نیز در این جلسه، با اشاره به تخریب ۲ هزار واحد مسکونی در بخش‌های ترکمانچای و کندوان، گفت: از این میزان یک‌هزار و ۹۵۰ واحد از پیشرفت فیزیکی به طور میانگین بالای ۹۰ درصد برخوردار هستند.

محمدرضا مشایخی افزود: یک‌هزار واحد دامی در این ۲ بخش تخریب شده که بالای ۵۰ درصد این واحدهای دامی تکمیل شده است و در صورت تامین منابع لازم شاهد تکمیل مابقی واحدهای دامی و مسکونی در شهرستان خواهیم بود.

وی، وضعیت اقلیمی و محدودیت آن، شیوع کرونا و آغاز فصل برداشت گندم و سیب در شهرستان را عامل تأخیر در بازسازی‌ها عنوان کرد.

استاندار آذربایجان شرقی امروز در سفر به شهرستان های سراب و میانه، روند بازسازی مناطق زلزله‌زده را بررسی کرد.

 

در زمین لرزه ۵.۹ ریشتری ۱۷ آبان سال ۱۳۹۸ با کانون ترک میانه حدود پنج هزار واحد مسکونی روستایی در شهرستانهای میانه و سراب ۱۰ تا ۱۰۰ درصد خسارت دید.

توسط تحریریه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.