جلسه امروز شورای شهر تبریز به ریاست شهرام دبیری به صورت علنی در محل عمارت قدیمی شهرداری تبریز برگزار شد.

به گزارش آیرال خبر، شهرام دبیری، رئیس شورا در سخنان پیش از دستور جلسه بیان کرد: ۱۵ اسفند روز درختکاری است و ما امیدواریم با عزم جدی قدم های خوبی در این زمینه داشته باشیم.

وی در ارتباط با بودجه شهرداری نیز افزود: هر نوع پیشنهادی بود از طریق کمیسیون ها به صورت مکتوب ارائه دهید تا نتایج خوبی به دست بیاوریم. تا هفته آینده نیز باید جلسات کارشناسی بودجه تمام شود و کمسیون ها نقطه نظرات خود را ارائه دهند. ماهم بعد از اینکه بودجه تصویب شود پروژه های خود را اولویت بندی می کنیم.

ایرج شهین باهر، شهردار تبریز در ادامه گفت: سال ۹۹، به نام سال فضای سبز نامگذاری شده است؛ تا به امروز ۴۰ پارک محله ای به بهره برداری رسیده است و ۱۵ پارک در دست احداث است که تا خرداد ماه تمام می شود.

تملک باغات اطراف ائل گلی

وی همچنین در تشریح سایر اقدامات صورت گرفته در زمینه فضای سبز گفت: ٥٥٠ هزار اصله درخت و درختچه در سال جاری کاشته شده است که برای فاز سوم برنامه ریزی کردیم این عدد را به یک میلیون برسانیم و وعده خود را محقق کنیم.

شهین باهر افزود: بخش اعظمی از باغات اطراف ائل گلی را که در اختیار بخش خصوصی بود تملک کرده ایم و قصد داریم به یاد هر شهید در حیاط آنها درخت کاشته شود.

در ادامه محرم محمد زاده، عضو شورا گفت: ما به کمیت توجه می کنیم تا بگوییم ۱ میلیون درخت در سطح شهر کاشته شده ولی این را در نظر نداریم که درخت مانند نوزاد است و باید به آنها رسیدگی شود؛ متاسفانه تمامی درخت های که کاشته شده اند، خشک شده اند!

لازم به ذکر است که در اثنای جلسه، اعضای شورا به عدم تکمیل برخی از پروژه ها اعتراض کردند.

آبرو و پولی که در میدان آذربایجان رفت

فریدون بابایی اقدم در این خصوص بیان کرد: برای میدان آذربایجان میلیارد ها هزینه شده است ولی به نتیجه ای نرسیدیم. شورای ترافیک در اینجا چکاره است؟ مشکلات خود را با شورای ترافیک حل کنید. در پروژه میدان آذربایجان هم پولمان رفته است هم آبرویمان!

وی افزود: مردم مطالبه دارند فردا چگونه بگوییم می خواهیم در انتخابات شرکت کنیم. برای خودم متاسفم که عضو شورای شهر تبریز هستم!

محمد زاده نیز در ادامه گفت: در این پروژه میلیارد ها اختلاس شده است زیرگذر کرکج باید امسال تمام می شد. اگر در آنجا مردم پولدار زندگی می کردند، در عرض یک ماه این زیرگذر را به پایان می رساندید! مردم این مناطق اعتراض می کنند که ما هم جزو مردم این شهر هستیم و حق زندگی داریم. کاش اندکی هم به فکر مردم حاشیه نشین بودید.

دستور جلسه اول

دستور اول جلسه امروز شورا به بررسی لایحه شهرداری تبریز درخصوص صدور مجوز واگذاری حق سرقفلی مغازه به شماره ۱۷واقع در اول پاساژ شمس تبریزی متعلق به شهرداري تبریز پرداخت.

فرج محمد قلی‌زاده در این رابطه افزود: این کار غیر قانونی است. اگر هم اقدام به واگذاری کنیم کسانی که کار غیر قانونی انجام دادند آن ها را تشویق کردیم و اگر این لایحه را تصویب کنیم دیگر انگیزه ای نمی ماند. ما حق نداریم با اموال عمومی خلا ها را پر کنیم

شهین باهر در ادامه گفت: ما کارمان را درست انجام داده ایم و از دادگاه هم حکم تخلیه را گرفتیم. الان اینجا به کسی که خریداری کرده است ظلم می شود.

قلی زاده تصریح کرد: شرکت تعاونی، یک  شرکت خصوصی است و همچنان باقی مانده است. ارزش آنجا بیش تر از ۳ میلیارد تومان می باشد.

شکور اکبرنژاد، عضو شورا نیز بیان کرد: اگر این لایحه را تصویب کنیم، کار غیر قانونی کرده ایم. برای اینکه این شخص هم متضرر نشود شهرداری باید امتیازاتی قائل شود.

لازم به ذکر است که این لایحه به تصویب اعضای شورا نرسید.

دستور جلسه دوم

دستور دوم جلسه امروز شورا به بررسی لایحه شـهرداری تبریز در خصوص اعمال مساعـدت مالی به یک شهروند به دلیل عـدم اسـتطاعت مالی و ایثارگری نامبرده پرداخت.

هشدار بهشتی: نزدیک انتخابات از جیب بیت المال خرج نکنیم

محمدباقر بهشتی، عضو شورا خاطرنشان کرد: این کارها را انجام ندهیم چون این ها باعث می شود اعتماد عمومی مردم کم شود. نزدیک انتخابات از جیب بیت المال خرج نکنیم. در این شهر ایثار گر زیاد وجود دارد و عزت آنها اجازه نمی دهد از کسی درخواست هبه کنند.

غلامحسین مسعودی ریحان، عضو دیگر شورا با این کار به بقیه ایثارگران اهانت می کنیم این کارها را هر چقدر کم کنیم به نفع شورا می باشد نزدیک انتخابات لایحه های هبه را حذف کنید.

محمد زاده نیز تاکید کرد: نباید به این لایحه به چشم هبه نگاه کنیم. این اتفاق باید برای تمامی جانبازان بیفتد.

لازم به ذکر است که این لایحه به تصویب اعضای شورا رسید.

دستور جلسه سوم

دستور سوم جلسه امروز شورا در رابطه با بررسی لایحه شـهرداری تبریز درخصوص اعمال مساعدت مالی برای یکی از نیروهای سکوبان سازمان بهره برداری قطارشهری تبریز به دلیل ابتلا به بیماری بود.

سونیا اندیش، عضو دیگر شورا در این خصوص گفت: این شخص به سرطان پیشرفته ریه مبتلا شده است و دو فرزند کوچک دارد.

علی آجودان زاده, عضو شورا تاکید کرد: با ۸۰ میلیون تومان مساعدت موافقت کنید تا این شخص هم بتواند درمان را انجام دهد و بهبود پیدا کند. هزینه های رادیو تراپی و شیمی درمان این نوع بیماری ها زیاد است.

لازم به ذکر است که این لایحه با رای اکثریت اعضای شورا به تصویب رسید.

دستور جلسه چهارم

در دستور چهارم جلسه امروز شورا، بررسی لایحه شـهرداري تبریز در خصوص صـدور مجوز تدفین خیّر کریم مردانی آذر صاحب موسسه بنیاد خیریه زهرا مردانی آذر در محوطه بیمارستان کودکان زهرا مردانی آذر واقع در شهرک خاوران تبریز انجام شد.

لازم به ذکر است که این لایحه با رای اکثریت اعضای شورا به تصویب رسید.

دستور جلسه پنجم

دستور پنجم جلسه امروز شورا به بررسی لایحه شهرداري تبریز درخصوص اصلاح و افزایش معادل ۳۵ درصد برای سال۱۴۰۰ نسـبت به نرخ کرایه های واقعی سالجاری در مسـیرهای اصلی شهر تبریز و بصورت مبلغ روند شده پرداخته شد.

سونیا اندیش در این باره گفت: بحث رند کردن مبالغ کرایه تاکسی ها باید مدنظر باشد. شهرداری تاکسی ها را مکلف کرده تا کارتخوان برای تاکسی ها در نظر بگیرد. اپلیکیشن های موبایلی که امروز فعال هستند تمام شهروندان نمی‌توانند از این اپلیکیشن ها استفاده کنند.

وی همچنین افزود: رند کردن کرایه در برخی خطوط به نفع رانندگان و در برخی موارد به ضرر تاکسیرانان است. شهرداری اگر بتواند با بانک ها مذاکره کند تهیه کارتخوان به نفع بانک ها است.

بهشتی خاطرنشان کرد: شهرداری باید اراده‌ای برای الکترونیکی کردن پرداخت‌ها در تاکسیرانی داشته باشد چگونه است که یک شرکت خصوصی توانسته اما شهرداری نمی‌تواند انجام دهد؟!

مسعودی ریحان نیز تاکید کرد: در تعیین نرخی که برای کرایه تاکسی ها مصوب شده است آیا نماینده تاکسی ها حضور داشته‌اند یا خیر؟ با شیوع کرونا استفاده از حمل ونقل عمومی کاهش داشته است.

وی افزود: با روند فعلی اقتصاد کشور تورم در سال آینده نیز افزایش خواهد یافت باید در تعیین نرخ کرایه تورم ‌سال آینده را در نظر بگیریم. خدماتی که به اتوبوسرانی ارائه می‌شود به تاکسیرانان ارائه نمی‌شود

فریدون بابایی اقدم، عضو شورا تاکید کرد: کرایه های واقعی و مصوب سال باید براساس کرایه های مصوب باشد.

عبدالله تقی‌پور در این جمع بیان کرد: چندین سال است بحث تاکسی‌ مترها و خودپردازها مطرح است. شهرداری در بانک شهر سهام دار است و ۶۰۰ میلیارد تومان پول شهرداری در بانک شهر است که باعث کمک به این بانک شده است‌ که می‌تواند در این زمینه کمک حال ما باشد

اندیش در ادامه گفت:  افزایش قیمت کرایه تاکسی ها در سال های گذشته مناسب با افزایش تورم افزایش نیافته است. خودرویی که سال گذشته ۷۰ میلیون تومان ارزش داشت امروز بیش از ۲۰۰ میلیون تومان است و قطعه آنها نیز گران شده است .

وی افزود: وظیفه شورا و وظیفه دستگاه های متولی ارائه تسهیلات و کمک به رانندگان است. سال های قبل قطعات مصرفی به تاکسیرانان ارایه می‌شد اما اخیرا همچین چیزی نداریم. مترو نیز تکمیل نیست و مردم از تاکسی استفاده می‌کنند و بضاعت مردم‌ نیز بیش از این نیست .

این عضو شورا خاطرنشان کرد: بانک شهر مدیون شهرداری است باید در ارائه خود پرداز به شهرداری اقدام کند. ماهانه مبالغ بالای تراکنش در این تاکسی ها وجود دارد که بسیار به نفع بانک شهر است و باید با ما همکاری کند.

مسعودی ریحان تصریح کرد: سال گذشته ۳۲ میلیارد تومان برای فناوری اطلاعات بودجه در نظر گرفته شد و هدف هوشمند کردن شهر بود. وقتی می‌گوییم قطار شهری آن مقدار که هزینه شده خروجی نداشته است برخی همکاران گلایه می‌کنند اما واقعیت این است که خروجی مترو به اندازه هزینه کرد نیست.

وی همچنین در این در ادامه سخنان خود اینگونه بیان کرد: اتوبوس های ما امروز درحال اسقاط هستند و رده خارج شده‌اند اما اقدامی انجام نشده است. بار حمل ونقل شهر تبریز را تاکسی ها دارند به دوش می‌کشند اما تسهیلات مناسبی به آنها ارائه نشده است و تصمیمات گرفته شده عملی نشده اند. باید نمایندگان تاکسیرانی در جلسات تعیین و تکلیف حضور داشته باشند.

اندیش تاکید کرد: کرایه تاکسی ها اگر ۳ برابر نیز افزایش یابد، بازهم جوابگوی نیاز‌های آنان نیست و باید برای آنها تسهیلات در نظر گرفت. رانندگان تاکسی جزو اقشار مستضعف جامعه هستند. امروز در کشور رکود وجود دارد میانگین درآمد رانندگان تاکسی نزدیک ۲ و نیم میلیون تومان است که این جوابگوی نیاز آنها نیست.
وی خاطرنشان کرد: فرمانداری نباید با درصد صحبت کند بلکه باید با واقعیت ها سخن بگوید، چرا که بیش از ۵۰ درصد افزایش بازهم حداقل افزایش است. چه می‌شد اگر شهرداری تاکسیرانی را همانند اتوبوسرانی اداره می‌کرد در آن صورت باید چندین میلیاردتومان هزینه می‌کرد لااقل به آنها تسهیلات دهد. نباید بار مالی برای تهیه کارتخوان به رانندگان تاکسی وارد شود. اگر بخواهیم‌ نرخ کرایه تاکسی را افزایش دهیم و واقعی شود باید ۳۰۰ درصد افزایش یابد تا واقعی شود.

اکبرنژاد ادامه داد: دخالت دولت در قیمت گذاری درست نیست؛ چون قیمت گذاری های ما چون منطقی نیست، این مورد رعایت نمی‌شود. بدنه شهرداری به قدری سنگین است که توان حرکت ندارد، قابل قبول نیست که نتوان به تاکسی ها پوز ارائه کرد.

وی افزود: مغازه‌های ما در نقاط مختلف بلااستفاده باقی مانده است اما تا امروز کسی را به دلیل خالی بودن این مغازه ها، کسی را دادگاهی نکردیم‌ اما اگر برای گسترش کسب و کار مساعدت انجام شود، دخالت می‌شود.

لازم به ذکر است که این لایحه با رای اکثریت اعضای شورا به تصویب رسید و در انتظار تایید فرمانداری است.

دستور جلسه ششم

دستور ششم جلسه امروز شورا در خصوص بررسی لایحه شهرداری تبریز در خصوص تجویز اجرای زیرسازی به همراه دولایه آسـفالت به ضخامت نهایی ۱۲ سـانتی متربه متراژ ۱۱۰۰۰ مترمربع برای آسفالت رمپ پروازی پایگاه ششم رزمی هوانیروز بود.

لازم به ذکر است که این لایحه با رای اکثریت اعضای شورا به تصویب رسید.

دستور جلسه هفتم

دستور هفتم جلسه امروز شورا به بررسی لایحه شـهرداری تبریز درخصوص صدور مجوزجهت اعمال کاهش ۲۰ درصد و تعدیل اجاره بها از شـهریور تا آخر آذرماه سالجاری به مدت چهارماه برای شرکت آدرین تجارت نیکخواه تبریز پرداخت.

لازم به ذکر است که این لایحه با رای اکثریت اعضای شورا به تصویب رسید.

دستور جلسه هشتم

دستور هشتم جلسه امروز شورا در رابطه با بررسی لایحه شـهرداری تبریز درخصوص صدور مجوز برای خرید تبلت به مبلغ یک میلیارد تومان برای دانش آموزان بی بضاعت در قالب پویش رحمت بود.

محمدباقر بهشتی در این باره گفت: تبلت هایی که صرفا برای آموزش می باشد با ۵۰ درصد تخفیف گرفته شده است.

بابایی اقدم شورا در این مورد نظارت نداشته باشد. مدیران مدارس نظارت داشته باشند.

لازم به ذکر است که این لایحه با رای اکثریت اعضای شورا به تصویب رسید.

از نکات حاشیه ای جلسه امروز تجمع چند باره کارکنان بدون بیمه شهرداری این بار پشت درب صحن علنی شورا بود که از ورود آنها به صحن ممانعت شد.

محمدحسن اسوتچی عضو شورا درخواست صدور اجازه برای ورود آنها به صحن و مطرح کردن مشکلات را داد که با مخالفت رئیس شورا روبرو شد.

دبیری در پاسخ به پیشنهاد اسوتچی گفت: نیازی به مطرح کردن این مسایل در صحن نیست و باعث می شود دیگران هم هر موقع خواستند به صحن شورا بیایند.

توسط تحریریه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.