پری ناز مهاجرانی
مدتی است بحث گشت ارشاد بسیار داغ شده و رسانه ها نیز به این بحث ضریب داده اند.
و اذهان عمومی را درگیر مسله حجاب و گشت ارشاد کرده اند
به واقع اغلب چنین ادعا شده
گشت ارشاد کمکی به افزایش حجاب نکرده، و باعث دین گریزی شده . آیا این استدلال ،استدلال درستی است؟این راباید کاوید.
مگر مأموریت گشت ارشاد باحجاب‌ کردن مردم است؟ مامورراهنمایی و رانندگی ما را به‌دلیل نبستن کمربند ایمنی جریمه می‌کند، مگر هدفش فرهنگسازی است؟ خیر وظیفه اش رصد واجرای قانون است .فرهنگسازی و رصد اجرای قانون، متفاوت ازهمه با کارگزارانی متفاوت هستند و نباید وظیفه این دو را از هم انتظار داشت.

قانون، قطعا نیازمند ضمانت اجرایی است و در همه دنیا نیزچنین است . وقتی قانونی وضع می‌شود، تنبیه انضباطی هم برای نقض‌کنندگان قانون درنظر می‌گیرند. حجاب یک قانون است. مأموریت گشت ارشاد این است که محافظ این قانون باشد و از قانون‌شکنی جلوگیری کند. کم‌کاری دستگاه‌های فرهنگی برای تبیین فلسفه و فواید حجاب مشهود بوده واین وظیفه گشت ارشاد نیست .
در حوزه صیانت حجاب وعفاف باید گفت برخی طرح ها فقط برای مدتی پاسخ گو خواهند بود.
برخی مدعی آمد که
گشت ارشاد مردم را نسبت به یک اصل مترقی که به دنبال حفظ شان و جایگاه زن در جامعه است بدبین می کند.
اما به نظر می‌رسد ما بایددر حوزه حجاب کار ایجابی، توجیهی و فرهنگی انجام دهیم و بعد گشت را ناظر بران کنیم و به سمت کارهای سلبی پیش برویم.
البته خاطرنشان باید شد که قضیه برخورد با مزاحمین نوامیس و کسانی که تجری به فساد و ولنگاری دارند را حسابش را باید جدا کرد نیروی خدوم انتظامی با شدت بااین قبیل رفتار ها باید برخورد کند و میکند

افرادی که در حوزه حجاب به دنبال ساختارشکنی هستند کسی که با رفتار خودش به دنبال این است که به اعتقادات مردم لطمه بزند به راحتی قابل شناسایی است و باید با اینها برخورد شود.

سابقه گشت ارشاد این را می‌گوید که هیچ فردی با این روش چادری نشده است چون آنهایی که باید کار فرهنگی و ایجابی می کردند نبودند.

آنچه امروز با عنوان گشت ارشاد یا پلیس امنیت اخلاقی در حال اجرایی شدن است، پروژه‌ی محوری رویه‌ی انتظامی-قضایی است. نیروی انتظامی در پروژه‌ی گشت ارشاد، نه تنها مجری سیاست‌های فرهنگی شورای عالی انقلاب فرهنگی نیست، بلکه به عنوان ضابط قضایی نقش آفرینی می کند.
نیروی انتظامی در این فرآیند به عنوان ضابط قضایی اقدام به جلب افرادی می‌کند که براساس قانون مجرم تشخیص داده است.
باید قبول کرد ناتوانی در اعمال حکمرانی فرهنگی باعث شده رویه انتظامی، قضایی تقویت شود. گشت ارشاد نتیجه‌ی درهم آمیخته شدن رویکرد فرهنگی با رویکرد قضایی و جرم انگاری بدحجابی است. به هر حال باید در مورد حضور یا عدم حضور گشت ارشاد در جامعه آسیب شناسی صورت گیرد. وسپس نسبت به آن اقدام شود .
به نظر می‌رسد اگر قرار است در حوزه حجاب اقدامی انجام شود باید توسط کارشناسان، روانشناسان و جامعه شناسان مورد بررسی قرار گیرد. و نباید زحمات نیروی گشت ارشاد درنظارت اجرای قانون نادیده گرفته بشود.نباید آسیب بد حجابی وبی حجابی را به گشت ارشاد گره زد .ادامه دارد

توسط سردبیر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.