اخبار سیاسی صبح امروز با علنی شدن صحن مجلس شورای اسلامی که از پیش اعلام شده بود بررسی گزارش کمیسیون اقتصادی در مورد ارزیابی سیاست‌ها و اقدامات ارزی دولت را در دستور کار دارد، آغاز شد. رییس و نمایندگان از مدیریت بازار ارز انتقاد و خاندوزی و صالح‌آبادی دفاع کردند.

به گزارش قبل از آغاز صحن علنی صالح‌آبادی رئیس کل بانک مرکزی گزارشی را پیرامون اقدامات ارزی دولت به نمایندگان ارائه کرده بود و در ادامه نیز نمایندگان گزارش خاندوزی وزیر اقتصاد را شنیدند.

پس از آن احسان خاندوزی وزیر امور اقتصادی و داریی برای نمایندگان مجلس گفت: اول دی ماه ۱۴۰۱ استقراض دولت از بابت کسری و از محل تن‌خواه و بانک مرکزی به صفر رسیده است. شاید برای اولین بار در طی ایام گذشته است که مساله کسری بودجه و استقراض از بانک مرکزی به کمترین عدد ممکن رسیده است که متن کامل سخنانش را می‌توانید اینجا بخوانید.
علی صالح آبادی رئیس کل بانک مرکزی نیز در سخنانی در جلسه امروز مجلس تاکید کرد: نرخ سود بانکی یکی از مولفه‌های تاثیرگذار در بازار ارز است که در تمام کشورهای دنیا به عنوان یک سیاست پولی برای مدیریت بازار ارز از آن استفاده می‌شود.

پس از سخنان رییس کل بانک مرکزی و وزیر امور اقتصاد و دارایی، محمد باقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی به جمعبندی آن‌چه گذشت پرداخت و با بیان این‌که «وضعیت ارز قابل قبول نیست»، گفت که در جلسه سران قوا بنا شد که موضوع ارز بطور خاص دنبال شود و بازار ارز را سر و سامان خواهیم داد.

نمایندگان نیز در صحن علنی امروز مجلس در ارزیابی سیاست‌ها و اقدامات ارزی دولت نطق داشتند و اظهارات متفاوتی را داشتند.

حسین‌زاده بحرینی: هجمه به بانک مرکزی چیزی از مسئولیت ما کم نمی‌کند

روح‌الله ایزدخواه: افزایش نرخ ارز را به اغتشاشات حواله ندهید/چرا با صرافی‌های غیرمجاز برخورد نمی‌شود؟

مسلم صالحی: تعیین دستوری نرخ ارز در افزایش قیمت تاثیرگذار است

محسن زنگنه: ارجاع افزایش نرخ ارز به اغتشاشات فرار رو به جلو است

اکبری تالارپشتی: برخی از وزرا و مقامات گزارشات غلط به دولت می‌دهند

سیدغنی نظری: بی کفایتی برخی از مسئولان اقتصادی مبرهن و مشخص است

محمدرضا پورابراهیمی: با مدیریت صحیح بازار، نرخ ارز کاهش می‌یابد

صحبت‌های پشت تریبون مشکلی از بازار ارز حل نخواهد کرد

پس از بیان تمام این اظهارات بود که کاظم دلخوش نماینده مردم صومعه سرا در مجلس در تذکری شفاهی گفت: صحبت‌های پشت تریبون مشکلی از بازار ارز حل نخواهد کرد و با ادامه سیاست فعلی بانک مرکزی معلوم نیست تا شب عید چه بلایی بر سر مردم بیاید.

او معتقد است که صحبت‌هایی که امروز در مجلس در خصوص کنترل بازار ارز شد هیچ نتیجه‌ای نداشت، ۹۰ درصد ارز کشور در دست دولت است که از محل فروش نفت و پتروشیمی‌ها به دست می‌آید تنها درصد ناچیزی در دست مردم است. آیا مدیریت درستی در این بازار وجود دارد؟ آیا دولت توانسته به درستی در این حوزه سیاست‌گذاری کند.

اظهارات خنده‌دار

علی بابایی کارنامی عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی نیز در جریان قرائت گزارش کمیسیون اقتصادی مجلس درباره ارزیابی سیاست‌ها و اقدامات ارزی دولت و ارائه گزارش رئیس کل بانک مرکزی در تذکری با تاکید بر لزوم حفظ شأن و اقتدار مجلس بر اساس قانون گفت: متاسفانه اخیرا رئیس کل بانک مرکزی در تریبون رسمی جمهوری اسلامی ایران اظهار نظری کردند و به نوعی بی ثباتی بازار ارز و افزایش نرخ ارز را ناشی از افزایش دستمزد کارگران عنوان کردند که واقعاً خنده دار است.

در تذکر دیگری علیرضا سلیمی عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی با انتقاد از وجود نرخ های متعدد دلار در بازار، تاکید کرد: امروز ۷ نوع نرخ ارز در بازار است؛ در کجای دنیا شاهد این همه تنوع در قیمت دلار هستیم؟

وی با تاکید بر این‌که بر اساس قانون اساسی قانونگذاری حق مجلس و اجرا برعهده دولت است، گفت: الان ماده ۲۰ قانون احکام دائمی، وظیفه دولت را درباره نرخ ارز مشخص کرده است و سوال این است که چرا دولت محترم این قانون را اجرا کرده است؟

وام‌های خُرد بانکی پرداخت شود

مجتبی یوسفی نماینده مردم اهواز و باوی در مجلس شورای اسلامی نیز با انتقاد از تاخیر در پرداخت وام‌های خُرد بانکی، خواستار رسیدگی دولت، وزیر اقتصاد و بانک مرکزی به این موضوع شد.

گزارش تصویری از صحن علنی امروز مجلس؛ یکشنبه ۴ دی را اینجا ببینید.

انتهای پیام

توسط سردبیر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.